کد مطلب: ۵۹۶۸۰۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی منتفی شد / یارانه نجومی برای عده‌ای خاص!

حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی منتفی شد / یارانه نجومی برای عده‌ای خاص!

به نظر می‌رسد همان اتفاقی که درباره یارانه ۴۵ هزار تومانی دولت محمود احمدی‌نژاد افتاده، درباره دلار ۴۲۰۰ تومانی دولت حسن روحانی هم خواهد افتاد. سیاست‌هایی که هرچند نیاز به اصلاح دارند اما دولت‌های پس از آنها امکان آن را ندارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دقایقی پیش خبر رسید که دولت لایحه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را پس گرفت.

احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار کرده است: کمیسیون اعلام کرد، با توجه به تصمیم دولت برای استرداد لایحه دو فوریتی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، این لایحه از چرخه بارگذاری در سامانه قوانین خارج شد. (مهر)

این درحالیست که حتی رئیس سازمان غذا و دارو نیز گفته است: رانت و فساد یعنی اینکه شما ارز۴۲۰۰تومانی را بگیرید و کالا را با چند برابر قیمت ارز آزاد در اختیار تولیدکننده و مصرف‌کننده قرار دهید و از جوابگویی نیز فرار کنید.(ایسنا)

این سخنان درحالی مطرح است که برخی نگران حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی برای بخش دارو بودند اما به نظر می‌رسد حتی در این بخش نیز توزیع رانت و فساد قابل چشم‌پوشی نیست.

به گفته امیرحسین نام‌آور، کارشناس بازارهای مالی نیز از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۲ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی داده شده است.

با احتساب حداقل ۲۰ هزار تومان اختلاف قیمت هر دلار با بازار، رانت این اقدام به بیش از ۲۴۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. ۲۴ برابر کل درآمدهای نفتی پارسال!

اما این رانت‌ها برای چه کسانی است؟ طبق آخرین اخبار این دلارهای ارزان برای واردات اقلامی مثل ذرت، خوراک دام، روغن، دارو و چند قلم محصول دیگر توزیع می‌شود که هرچند به بهانه کاهش تورم این توزیع رانت صورت می‌گیرد اما طبق آخرین بررسی‌ها تورم این بخش‌ها حتی از تورم عمومی هم بیشتر است.

چند روز پیش روزنامه وطن‌امروز که حامی دولت رئیسی است هم به این مساله اشاره کرده بود که تصویر آن را در زیر می‌توانید مشاهده کنید.

1 15

با این حال در جلسه اخیر اقتصاددانان با رئیس جمهور تعدادی از آنها نسبت به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هشدار داده بودند که به نظر می‌رسد توصیه این اقتصاددانان هرچند به بهای توزیع رانت گسترده عملی شده است. بدین ترتیب همچنان اقتصاد ایران گرفتار بلای توزیع یارانه ارزی یا همان رانت ارزی برای عده‌ای خاص خواهد بود!

آخرین اخبار تجارت‌نیوز را از کانال تلگرامی آن دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • روح

    حسن که بهتر بود سید

  • عجبا

    چرا اینا رو خود دولت در این شرایط اقتصادی وارد و توزیع نمیکنه که این رانتها هم پیش نیاد، همتون حقه بازید و برای مردم فیلم بازی می کنید

    • ناشناس

      ایما همون دولت هستند رانت میکنند بی سر و صدا

  • ناشناس

    سلام کدام بد رفته که خوب جایش بیاد تمام وعده ها پوچ و توخالی پراید سه میلیون تومانی صدوهفتاد م شد وعده رییسی هم توخالی بود بعد از اینم ملت سرکارند از این‌ها برای ما ملت آبی گرم نمیشود خدا بداد ما برسد

  • حسین

    من کاری ندارم که کی بهتر بود و کی بد تر ؟ فقط یه سوال دارم . مگه اعضای دولت الان همون اعضای دولت قبلی هستند که نمیتونن جلوی فساد رو بگیرم ؟ ما که انرژی هسته ای تولید کردیم واسمون سخته که ارز 4200 تومنی رو بدیم از خارج کالا وارد کنیم و بتونیم برسانیم دست مردم ؟ این کار مال 200 سال پیشه ، اگه الان نتونستم انجام بدیم حداقل 200 سال عقبیم !!!!! حالا با احمدی نژاد باشه ، با روحانی باشه ، یا رئیسی!!!!!

  • ناشناس

    حذف نشدن ارز ۴۲۰۰ و اجازه گران نشدن خودرو وافزایش تولید نشان از اینه که چقد دلالها تو این کشور قدرت دارنو حتی دارن مسیر این کشورو تعیین میکنن و مردمو زیر پاشون له میکنن ینی کثیف تر از سیستم حاکم به این کشور سیستمی وجود نداره

    • ناشناس

      اینا فقط فکر دوروز ریاست‌جمهوری خودشون هستند و به فکر آینده ملت نیستند.

  • فردایرانی

    فقط نام اسلام درکشوراسلامی مونده
    دلار4200راحذف کنندوفرق آن بادلارآزاد روبدن به مردم
    وکالای اساسی روباقیمت آزاد بفروشند.
    کلیه کارشناسان، وزرا،همشون همدست هستندبرای رانت ارز4200که نباید حذف بشه

  • سهراب محمدی

    چراحقوق بازنشسته های تامین اجتمایی جریه پرداخت می شود ۳۵ سال سابقه ۴۸۰۰ تومان حقوق دولت مردان چرا عدالت را رعایت نمکنن حقوق ما با ریال خرج زندگی ما شد با دلار

  • ناشناس

    چرا صورت مسئله را پاک می کنید. جای حذف ارز 4200 جلوی گران فروشی رو بگیرن. یعنی دولت که داعشو به زانو در آورد نمی تونه رو چهارتا قیمت نظارت کنه و فقط باید فشارها به مردم بیاد؟؟

  • ناشناس

    مگر قرار نبود دولت جدید به گفته رئیس جمهور نفری ۲۰۰۰۰۰بدهد چرا به این زود زد زیرش ومیگه ۱۱۰۰۰۰هزار تومان میده

  • ناشناس

    تصمیمات بدون برنامه ریزی نشان دهنده ضعف دولت و تیم اقتصادی دولت است در هر تصمیمی ناهماهنگی و عقب گرد مشاهده میشود افسوس که مردم روی تصمیمات دولتمردان برنامه ریزی میکنم و متضررمیشوند