کد مطلب: ۵۰۰۶۷۹

پاک کردن انواع لکه از انواع سطوح

پاک کردن انواع لکه از انواع سطوح

شناخت راهکارهایی برای پاک کردن لکه‌ها از انواع سطوح به شما کمک می‌کند تا محیط اطراف خود را مرتب و تمیزتر از حد معمول نگهداری نمایید. همچنین به کارگیری این روش‌ها باعث بیشتر شدن مدت زمان استفاده از لوازم مختلف می‌شود.

وجود لکه روی انواع سطوح اتفاق ناخوشایندی است که در برخی موارد به سختی از بین رفته و حتی گاهی منجر به کنار گذاشتن لوازم می‌‌شود. شناخت راهکارهایی برای پاک کردن لکه‌ها از انواع سطوح به شما کمک می‌کند تا محیط اطراف خود را مرتب و تمیزتر از حد معمول نگهداری نمایید. همچنین به کارگیری این روش‌ها باعث بیشتر شدن مدت زمان استفاده از لوازم مختلف می‌شود.

روش‌های از بین بردن لکه از روی انواع سطوح

در پاک کردن لکه‌ها همانند هر کار دیگری نکاتی وجود دارد که رعایت آن‌ها به شما کمک می‌کند تا به نتیجه‌ای بهتر و طی مدت زمانی کوتاه‌تر دست یابید. اولین و مهم‌ترین نکته این است که هر چه لکه تازه‌تر باشد، پاک کردن آن ساده‌تر خواهد بود. به همین علت توصیه می‌شود که پاک کردن لکه‌ها را به زمان دیگری موکول نکرده و در اسرع وقت به آن بپردازید. همچنین نوع شوینده مصرفی شما نیز تاثیر به سزایی در نتیجه نهایی خواهد داشت. هر ماده شوینده برای استفاده در موارد خاصی تولید شده و کاربردهای خاص خود را دارد. در صورتی که از شوینده نامناسب برای شست‌وشوی لباس‌های خود استفاده نمایید، ممکن است به لباس شما آسیب وارد شده و نتایج منفی آن بیشتر از نتایج مثبت باشد. برای تشخیص مناسب بودن یک شوینده برای لباس خود می‌توانید مقدار مشخص و کنترل شده‌ای از آن را روی گوشه‌ای از لباس امتحان کنید. نکته قابل توجه در انتخاب ماده شوینده این است که پاک کننده‌های آنزیم‌دار با هدف پاک کردن لکه‌ها و تجزیه پروتئین‌ها تولید شده و انتخاب مناسبی برای این کار هستند.

لکه پاک کن روی لباس

بخش زیادی از لباس‌هایی که دیگر برای ما قابل استفاده نیستند را لباس‌هایی تشکیل می‌دهند که لکه کوچکی روی آن‌ها ایجاد شده و به راحتی از بین نمی‌رود. استفاده از پودرلکه‌بر مناسب روی لباس یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای رفع این مشکل است. تنها کافی است که لکه بر مناسب لباس خود را پیدا نموده و با استفاده از آن، نسبت به از بین بردن لکه روی لباس خود اقدام نمایید.پس از پاک شدن لکه، لباس را با شوینده مناسب شسته و در هوای آزاد قرار دهید تا کاملا خشک شود.

پاک کردن اثر انگشت روی دیوار

برای پاک کردن اثر انگشت از روی دیوارهای با رنگ روغنی یا رنگ پلاستیک، یک سیب زمینی را نصف کنید و سطح داخلی آن را چند بار روی سطوح مورد نظر خود بکشید. سپس با استفاده از یک اسفنج یا دستمال تمیز، رد آن را از روی دیوار پاک کنید.

پاک کردن لکه رژلب

برای از بین بردن لکه رژلب از روی لباس تنها کافی است کمی خمیر دندان را روی لکه قرار داده و سپس آن را به آرامی بشویید. همچنین با استفاده از اسپری مو پیش از شستن لکه و یا الکل، می‌توانید این کار را سرعت ببخشید.

پاک کردن لکه واکس

ممکن است هنگام واکس زدن کفش‌های خود اشتباها کمی از واکس با لباس شما برخورد کرده و آن را لکه‌دار کند. ابتدا پنبه‌ای خیس کنید و به آرامی روی لکه بکشید. سپس کمی مایع ظرفشویی روی پنبه ریخته و روی لکه بکشید. مجددا یک پنبه خیس روی لکه بکشید تا لکه کاملا از بین برود. در صورتی که همچنان اثر واکس روی لباس شما باقی مانده بود، از کمی الکل کمک بگیرید. کمی الکل روی دستمال تمیزی ریخته و روی لکه بکشید تا کاملا تمیز شود. در پایان لباس خود را با آب نیمه گرم و پودر لباسشویی بشویید تا کاملا تمیز شود.

پاک کردن لکه جوهر

استفاده از شیر، راه حل مناسبی برای پاک کردن لکه جوهر خودکار و خودنویس می‌باشد. لباس لکه‌دار شده را در یک ظرف شیر قرار داده و حدود 5 دقیقه صبر کنید. سپس آن را با آب معمولی بشوید. پس از چند بار تکرار این کار، دیگر اثری از لکه جوهر روی لباس شما باقی نخواهد ماند. شیر ترش شده و دوغ نیز تاثیر مشابهی دارند و می‌توانند جایگزین مناسبی برای این کار باشند.

روش دوم برای پاک کردن لکه جوهر، استفاده از اسپری مو می‌باشد. برای این کار در ابتدا یک لایه دستمال کاغذی زیر لکه قرار داده و روی لکه اسپری کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که لکه محو شده و جوهر از بین برود. صبر کنید تا چند ثانیه پارچه خیس بماند. سپس لکه جوهر را با یک دستمال تمیز نمایید. پس از چند بار تکرار این مراحل، لکه به طور کامل از بین خواهد رفت و شما می‌توانید با استفاده از شوینده‌های آنزیم‌دار، اثر آن را به طور کامل از بین ببرید.

نحوه پاک کردن جوهر سیاه از روی فرش

مقداری ماست روی لکه جوهر سیاه بریزید و کمی صبر کنید تا با جوهر ترکیب شود. پس از مدت زمان کوتاهی، آن را با قاشق از روی فرش جمع کنید. پس از چند بار تکرار، لکه به طور کامل از بین می‌رود.

پاک کردن لکه سفیده تخم مرغ

اغلب افراد تصور می‌کنند بهتر است که لکه‌ها با آب گرم شسته شوند تا سریع‌تر از بین رفته و اثری از آن‌ها باقی نماند. این تصور کاملا اشتباه است! برخی لکه‌ها همانند لکه سفیده تخم‌مرغ حتما باید با آب سرد شسته شوند تا به طور کامل از بین رفته و پاک شوند؛ در غیر این صورت لکه تثبیت شده و به راحتی از بین نمی‌رود.

نحوه پاک کردن لکه از روی کاشی

لکه‌های ایجاد شده روی کاشی را باید با استفاده از محلول خاصی پاک نمایید. برای تهیه این محلول تنها کافی است که نصف فنجان آمونیاک، نصف فنجان سرکه سفید، یک چهارم فنجان جوش‌شیرین و حدود چهار لیتر آب گرم را با یکدیگر ترکیب نمایید. این محلول لکه‌های معمولی را به راحتی از روی کاشی پاک می‌کند؛ با این حال اگر کاشی‌های شما بسیار کثیف و چرک تاب شده‌اند، می‌توانید از ترکیب جوش شیرین و وایتکس استفاده نمایید. این خمیر را با یک برس یا اسکاچ روی کاشی کشیده و پس از گذشت چند دقیقه آن را آبکشی نمایید.

پاک کردن لکه شکلات

در ابتدا شکلات‌های اضافی باقی مانده را از روی لباس جدا کرده و کمی مایع یا پودر شوینده دستی روی آن بریزید. با استفاده از مسواک یا برس، شوینده را روی لباس پخش نموده و پنج الی ده دقیقه صبر کنید. همچنین می‌توانید دو طرف پارچه را به آرامی روی هم بکشید تا شوینده روی آن پخش شود. در پایان بدون این که شوینده را پاک کنید، در چرخه معمول و با گرم‌ترین درجه حرارت لباس را شست‌و‌شو دهید.

IMG 20201221 125434

پاک کردن لکه چمن

پاک کننده مورد نظر خود را به طور مستقیم روی لکه قرار دهید. کمی پارچه را روی هم کشیده و بدون شستن آن با سایر مواد شوینده، همانند قبل شست‌وشو دهید. سرکه سفید رقیق شده به از بین بردن رنگ باقی مانده از لکه کمک می‌کند. توجه داشته باشید که این محلول ممکن است باعث از بین رفتن رنگ لباس شما شود؛ برای جلوگیری از این کار توصیه می‌شود کمی سرکه داغ را با پنبه به گوشه‌ای از لباس بکشید و پس از حدود سه دقیقه، آن را با دستمال پاک کنید. در صورتی که دستمال رنگ لباس را به خود نگیرد، این محلول مشکلی برای پارچه به وجود نخواهد آورد.

پاک کردن لکه آب‌میوه

لکه آب‌میوه روی لباس یکی از همان لکه‌هایی است که باید با آب سرد شسته شود. لباس خود را با آب سرد بشویید و پودر را مستقیما روی لکه بریزید؛ به گونه‌ای که سطح لکه کاملا پوشانده شود. پس از گذشت 20 دقیقه، لباس را در چرخه معمول و با گرم‌ترین درجه حرارت بشویید.

پاک کردن لکه سس

پارچه تمیزی بردارید و با استفاده از آن، لکه را به الکل آغشته کنید. توجه داشته باشید این کار باید حتما به صورت ضربه‌ای انجام شده باشد. سپس پارچه را با آب سرد و شوینده مناسب شست‌وشو دهید. در صورتی که لکه روی موکت یا فرش ایجاد شده باشد، کمی خمیر ریش تراشی را روی لکه قرار داده و با اسفنج روی آن بکشید تا لکه پاک شود. در پایان با کشیدن یک دستمال مرطوب، سطح مورد نظر را تمیز نموده و صبر کنید تا خشک شود.

پاک کردن لکه قیر

کره و بنزین دو پاک کننده خوب و قوی برای از بین بردن لکه قیر از روی سطوح هستند.

پاک کردن لکه گل

برای پاک کردن لکه گل از روی لباس، در ابتدا باید گل‌های خشک شده را از لباس جدا کنید. سپس یک سیب زمینی را نصف کرده و روی لکه بمالید. سپس لباس را با آب سرد خیس کرده و طبق معمول بشویید. اگر اثر کوچکی از لکه باقی ماند، یک پنبه آغشته به الکل روی لکه بکشید تا اثر آن به طور کامل از بین رود.

روش دیگری نیز برای این کار وجود دارد؛ کمی پاک کننده نرم و آب را روی پارچه قرار دهید تا کف صابون ایجاد شود. پس از شستن لباس و در صورت باقی ماندن لکه، از سرکه سفید، کمی آب و پودر آنزیم‌دار استفاده نمایید. در صورتی که لباس شما قابلیت شست‌وشو با ماشین لباسشویی را ندارد، پس از خشک شدن کامل لکه، از ترکیب یک قاشق سوپ‌خوری مایع ظرفشویی و یک فنجان آب استفاده نموده و آن را با آب سرد بشویید.

پاک کردن لکه قهوه

کمی آب سرد و پودر شوینده روی لکه بریزید، به آرامی پارچه را روی هم کشیده و یا با استفاده از یک مسواک یا برس نرم، آن را به آرامی تمیز کنید. پس از چند دقیقه و بدون پاک کردن مواد شوینده، لباس را در چرخه معمول و با آب گرم بشویید.

پاک کردن لکه خون

چهار روش کلی برای شستن و پاک کردن لکه خون وجود دارد:

مخلوطی از آب سرد و نمک درست نموده و هر چند وقت یک بار آب را عوض کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که لکه به طور کامل برطرف شود.

اگر لکه خون تازه بوده و هنوز خشک نشده است، به راحتی با استفاده از آب سرد و صابون شسته می‌شود.

آب سرد و نشاسته ذرت را با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیری ساخته شود. این خمیر را فورا روی لکه خون قرار داده و آن را به طور کامل بپوشانید. خمیر را کمی روی لکه بکشید و آن را زیر نور آفتاب قرار دهید تا خشک شود. نور آفتاب باعث خارج شدن لکه خون از پارچه شده و آن را به خمیر نشاسته جذب می‌کند. این کار را تا زمان پاک شدن لکه ادامه دهید.

بسیاری از آقایان در هنگام اصلاح صورت خود بی‌احتیاطی کرده و لکه‌های کوچک خون روی یقه لباس آن‌ها ایجاد می‌شود. چند قطره آب سرد روی این لکه‌ها ریخته و کمی پودر نشاسته روی آن قرار بپاشید. با خشک شدن نشاسته، لباس را بشویید تا لکه‌ها به طور کامل از بین بروند.

IMG 20201221 125507

از بین بردن لکه شمع

برای پاک کردن لکه شمع چهار روش اصلی وجود دارد:

  • سرد کردن لکه شمع با یخ
  • گرم کردن موم شمع
  • استفاده از اتو
  • اسپری هوای فشرده

به کارگیری این روش‌ها باعث سفت شدن لکه شمع شده و در جدا کردن آن از سطوح کمک می‌کند. گرم کردن لکه نیز، موم شمع را ذوب نموده و با استفاده از یک دستمال می‌توان آن را تمیز نمود.

کندن آدامس از مو

ممکن است فرزند شما در هنگام بازی، آدامس خود را به موهای خود بچسباند. برای جدا کردن آدامس از مو تنها کافی است با استفاده از یک قالب یخ، آن را سرد نموده و با سفت شدن آدامس، آن را از مو جدا کنید. همچنین با استفاده از یک مرطوب کننده روی مو و به کمک یک دستمال تمیز و خشک می‌توانید آدامس را به طور کامل از مو جدا کنید.

پاک کردن لکه آدامس

لکه آدامس روی سطوح مختلف یکی از پردردسرترین انواع لکه‌هاست. برای پاک کردن آن لباس را یک الی سه دقیقه در سرکه داغ خیس کنید. سپس به آرامی آدامس را از آن جدا نموده و تا جدا شدن کامل آدامس، این روند را تکرار کنید. در پایان لباس را با گرم‌ترین درجه حرارت و در چرخه معمول بشویید. توجه داشته باشید که پیش از انجام این کار باید حتما تست ثبات رنگ را روی لباس انجام دهید. برای این کار، کمی سرکه داغ را با یک پنبه به بخش کوچکی از لباس بکشید. پس از یک الی سه دقیقه، با کشیدن یک دستمال تمیز، ثبات و یا عدم ثبات رنگ لباس مشخص می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.