کد مطلب: ۶۴۲۰۸۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فروپاشی اکوسیستم منطقه با پتروشیمی میانکاله / اجرای پروژه‌ای بدون مجوز

فروپاشی اکوسیستم منطقه با پتروشیمی میانکاله / اجرای پروژه‌ای بدون مجوز

وزیر کشور در پنج کیلومتری منطقه حفاظت شده میانکاله، کلنگ احداث پروژه‌ای را زد که رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست می‌گوید مجوز این سازمان را ندارد. درویش، فعال محیط زیست می‌گوید: «اجرای پروژه پتروشیمی میانکاله برای این منطقه به شدت خطرناک است و اکوسیستم را به فروپاشی می‌کشاند.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، فعالان محیط زیست یکی پس از دیگری به کارزار مخالفت با پتروشیمی میانکاله می‌پیوندند. پرژوه‌ای که سازمان محیط زیست می‌گوید به آن مجوز نداده اما احداث آن آغاز شده است.

کلنگ‌زنی پتروشیمی میانکاله بدون مجوز

پروژه پتروشیمی میانکاله قرار است در پنج کیلومتری منطقه حفاظت شده میانکاله اجرایی شود. پروژه‌ای که گفته می‌شود بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری ۸۰ هزار میلیارد تومانی، آن را بر عهده دارد.

احداث پتروشیمی میانکاله بعد از سفر ابراهیم رئیسی به مازندران آغاز شد. کلنگ احداث آن را هم احمد وحیدی، وزیر کشور ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۰ به زمین زد. اما با کلنگ‌زنی آن صدای فعالان محیط زیستی هم درآمد.

اگرچه وزیر کشور در مراسم کلنگ‌زنی این پروژه گفت که پتروشیمی میانکاله توافقات زیست‌محیطی را دارد، اما سلاجقه ادعای او را رد کرد.

علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست در واکنش به کلنگ زنی آن گفت این سازمان مجوزی برای این پروژه صادر نکرد. او همچنین به فشار نمایندگان مجلس در این موضوع اشاره کرد. اما سوال اینجاست که اگر پتروشیمی میانکاله مجوز ندارد چگونه کلنگ‌زنی شد؟

فروپاشی اکوسیستم منطقه با پتروشیمی میانکاله

محمد درویش، فعال محیط زیست در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «مشخص است در روزهای تعطیلات نوروزی برای ساخت و ساز به این منطقه رفتند. در اطراف منطقه هم چاله‌هایی کندند که برای پروژه حصارکشی کنند و دیوار بسازند. پس مشخص است که یک شخصیت حقوقی قوی دارند.»

او ادامه می‌دهد: «باید از سازمان محیط زیست پرسید که چگونه است یک دستگاهی بدون مجوز شما راحت هر کاری بکند. اما اگر از جامعه محلی کسی بخواهد عکس‌برداری کند، از سمت محیط‌بانان با او برخورد می‌شود؟ چطور با این تناقض می‌توان کنار آمد؟»

این فعال محیط زیست می‌گوید: «میانکاله منطقه‌ای حفاظت شده است. به هیچ عنوان امکان تغییر کاربری ندارد. حتی رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست هم نمی‌تواند به آن مجوز دهد. این موضوع تاسف‌آور است. سکوت سازمان محیط‌زیست با این منطقِ کی بود کی بود من نبودم، قابل توجیه نیست. این سازمان برای چنین تخلفی باید به موضوع ورود کند و پرونده را به سازمان بازرسی کل کشور دهد.»

درویش درباره خطر پروژه پتروشیمی میانکاله در این منطقه می‌گوید: «صنعت پتروشیمی یکی از آب‌برترین صنایع جهان است. پتروشیمی بیشتر از فولاد، آب مصرف می‌کند. در حال حاضر هم میزان آب ورودی به تالاب میانکاله به دلیل بارگذاری‌های بیش از اندازه به شدت کم است. بنابراین اجرای این پروژه برای وضعیت میانکاله به شدت خطرناک است. می‌تواند میزان آلودگی‌ها را افزایش دهد، اکوسیستم را به فروپاشی برساند و امنیت منطقه را از بین ببرد. ضمن اینکه در حال حاضر هم کشتار پرندگان در این منطقه هم زیاد است.»

گردشگری آشوراده، نابودگر دیگر محیط زیست

به جز پتروشیمی میانکاله، استان‌های شمالی اواخر سال ۱۴۰۰ شاهد طرح دیگری بودند که فعالان محیط زیست آن را هم برای محیط زیست منطقه آسیب‌زا دانستند.
ابراهیم رئیسی، بعد از سفر خود به استان گلستان در اسفند ماه سال گذشته، دستور اجرایی شدن طرح گردشگری در آشوراده را صادر کرد.

آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر است. آن طور که محمد ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در این مورد گفت، ۲۲ هکتار از این منطقه برای گردشگری در اختیار گردشگری قرار گرفت. این در حالی است که فعالان محیط زیست در مخالفت با این طرح گفتند، طرح گردشگری آشوراده قدم گذاشتن در راه نابودی حیات وحش است.

پیش‌تر اسماعیل کهرم، بوم شناس و فعال محیط زیست درباره طرح گردشگری آشوراه به تجارت‌نیوز گفت: «آشوراده دروازه میانکاله است و اجرای طرح گردشگری در آن حیات وحش را به نابودی می‌کشاند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کاسبان تحریم به محیط زیست هم رحم نمی کنند