کد مطلب: ۶۰۵۸۳۷

ماجرای صادرات فلفل به روسیه / مقصر ماجرا چه کسی است؟

ماجرای صادرات فلفل به روسیه / مقصر ماجرا چه کسی است؟

اوایل ماه جاری بود که ۱۰۰ کانتینر فلفل دلمه‌ای که در مجموع هزار و ۴۰۰ تن محصول را به مقصد روسیه حمل می‌کرد، از گمرک این کشور بازگشت داده شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور می‌گوید که کشور روسیه ۱۴۰۰/۹/۳ با ارسال نامه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، صادرات فلفل به کشور خود را ممنوع اعلام می‌کند.

کیخسرو چنگلوایی، افزود:​ علتی که طرف روسیه برای این موضوع اعلام کرده، ثبت نشدن ۴ نوع سم مختلف که برای این محصولات استفاده شده، در کشور روسیه است.

او ادامه داد: این موضوع بدون هیچ‌گونه هماهنگی قبلی و به صورت یک‌باره انجام پذیرفته است.

این در حالی است که کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه می‌گوید که این کشور از خرداد گذشته، مکاتبات خود برای تغییر استاندارد‌ واردات محصولات کشاورزی را به ایران اعلام کرده بود.

پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت نیز می‌گوید که بیش از ۴۰ بار مکاتبات مختلف برای رعایت این استاندارد‌ها از طرف روسیه با وزارت جهاد کشاورزی ایران انجام شده، اما این وزارتخانه توجه لازم به این مکاتبات را نشان نداده است.

سازمان حفظ نباتات، وظیفه رسیدگی به اندازه‌گیری سموم در محصولات کشاورزی را بر عهده سازمان غذا و دارو می‌داند، اما مدیر کل امور فراورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو می‌گوید این سنجش‌ها در صورتی انجام می‌پذیرد که سازمان حفظ نباتات، موضوع صادرات را به ما اعلام کند، اما در این مورد به هیچ وجه مکاتبه‌ای با سازمان غذا و دارو صورت نپذیرفته است.

از سوی دیگر، بلاغی، رئیس انجمن محصولات گلخانه‌ای می‌گوید این نوع هماهنگی‌ها هر روز مبلغی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان ضرر روی دست تولیدکنندگان و صادرکنندگان فلفل دلمه‌ای می‌گذارد.

هر چند گفته شده، قرار است با رایزنی‌های مختلف، مشکل صادرات این محصول به روسیه رفع شود، اما در روز‌های اخیر، اخبار مختلف درباره بازگشت داده شدن محصولات کشاورزی به گوش می‌رسد؛ از سیب‌زمینی صادراتی به ازبکستان و کیوی صادراتی به هندوستان.

اقدامی که باید برای جلوگیری از مخدوش شدن وجهه ایران در بازار‌های صادراتی محصولات کشاورزی در دستور کار قرار گیرد، رعایت استاندارد‌های صادراتی محصولات، پیش از انجام صادرات است.

منبع: صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مقصر دولت روسیه هست باید مثل دولت ایران بی خیال باشد.میداد مردم روسیه می خوردند فوقش مثل ما سرطان می گرفتند

    • ناشناس

      عزیزم اونجا درمان رایگانه برای همین دولت بیشتر به فکر سلامتی مردمشه

  • ناشناس

    این همون فلفل هایی هست که افراد جهادی دارن بین محرومین تقسیم میکنن؟ عجب!!!!