کد مطلب: ۳۳۶۸۴۳

مروری بر روزنامه‌های شنبه ۱ دی ماه ۱۳۹۷

رونمایی از مادر گرانی‌ها / قرار ۳۰ میلیارد دلاری ایران و ترکیه

رونمایی از مادر گرانی‌ها / قرار 30 میلیارد دلاری ایران و ترکیه

روزنامه قانون به این پرسش پاسخ می‌دهد که مادر گرانی‌ها در ایران کدام بخش است؛ فرهیختگان نیز به قرار 30 میلیارد دلاری ایران و ترکیه پرداخته است. ابتکار به پشیمانی ایرانیان از خرید خانه در برخی کشورها اشاره کرده و روزنامه ایران نیز به ساماندهی بودجه نهادهای نظامی می‌پردازد.

حسن روحانی بعد از سفری دو روزه به ترکیه، پنج‌شنبه شب به ایران بازگشت. همکاری ایران و ترکیه به لحاظ اقتصادی از آن جهت اهمیت دارد که این دو کشور در معرض تحریم‌های یکجانبه آمریکا قرار گرفته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، حسن روحانی در این سفر با همتای ترکیه‌ای خود بر افزایش سطح مبادلات تجاری و مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا تاکید کردند. روزنامه فرهیختگان در گزارشی با عنوان « قرارداد 30 میلیارد دلاری » از برخی تفاهمات ایران و ترکیه در این دو روز خبر می‌دهد.

فرهیختگان اشاره می‌کند که توافقات سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در مورد بحران سوریه، زمینه‌ساز گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور شده است. البته به شرطی که اردوغان همانند برخی رویکردهای متناقض خود در گذشته، عمل نکند.

فرهیختگان اشاره کرده که ایران و ترکیه تصمیم گرفته‌اند تا سطح مبادلات تجاری خود را به 30 میلیارد دلار برسانند که چیزی معادل یک‌چهارم بودجه سالانه ایران است. همچنین رئیس بانک مرکزی از یک توافق مهم بانکی با ترکیه خبر داده است.

همتی در مورد این توافق می‌گوید: اردوغان به بانک‌های این کشور دستور داده به‌سرعت برای رفع سریع موانع موجود بانکی بین تهران-آنکارا اقدام کنند.

روزنامه قانون به معرفی مادر گرانی‌ها پرداخته است. این روزنامه با عنوان « پتروشیمی‌، مادر گرانی‌ها » روایت می‌کند که از آنجا که صنایع بسیاری وابسته به محصولات پتروشیمی هستند، در نتیجه این موضوع سبب افزایش قیمت بسیاری از کالاها شده است.

قانون به دستور شریعتمداری، وزیر وقت صمت در تابستان سال جاری اشاره می‌کند که وی در نامه‌ای دستور برداشته شدن سقف رقابت در محصولات پتروشيمي را صادر كرده بود. قانون در مورد تبعات این تصمیم می‌نویسد: بعد از اين دستور بود كه كم‌كم صنايعی كه به صورت مستقيم و غيرمستقيم از محصولات پتروشيمي بهره‌ می‌بردند، قميت‌های محصولات خود را افزايش دادند و به سمتی رفتند كه تاثير اين افزايش قيمت‌ها به شدت در زندگي مردم احساس شد.

رونامه ابتکار نیز در گزارش امروز خود به موضوع « خانه‌های پوشالی » پرداخته است. این روزنامه در گزارش خود به افرادی اشاره می‌کند که با قصد گرفتن اقامت در کشورهایی مانند ترکیه و گرجستان ، اقدام به خرید ملک در این کشورها کردند. اما اکنون از این اقدام خود پشیمان هستند.

ابتکار در گزارش خود این اقدام برخی از هموطنان را نشانی از فرار سرمایه از کشور می‌داند چرا که سود حاصل از آن به کشور بازنخواهد گشت. ابتکار در گفتگو با رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران به اشتباه ایران در این نوع سرمایه‌گذاری پرداخته است.

آن‌گونه که ابتکار به نقل از این مقام صنفی روایت کرده، اشتباه سرمایه‌گذاران ایرانی برای خرید ملک در برخی کشورها این است که آنها سرمایه‌گذاری بدون برنامه‌ای را انجام می‌دهند. این مقام صنفی در این خصوص می‌گوید: برخی از افراد قراردادهای یک‌طرفه‌ای را تنظیم می‌کنند و در این بین در صورت کاهش و یا افزایش نرخ ارز ضرر و زیان تنها متوجه افرادی می‌شود که خریدار هستند.

روزنامه ایران هم به « ساماندهی بودجه نهادهای موازی » پرداخته است. اسحاق جهانگیری طی روزهای اخیر بودجه را به گوشت قربانی تشبیه کرده بود که بسیاری از نهادها و افراد به دنبال سواستفاده از آن هستند. ایران اشاره می‌کند که سال گذشته دولت با حذف جدول شماره 17 تعریف بودجه نهادها و موسسه‌های آن ذیل بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گام مثبتی برای اصلاح بودجه برداشته شد. از جمله اینکه پرداختی نزدیک به 70 میلیارد تومان به این نهادها در سال 96، امسال به کمتر از 40 میلیارد تومان می‌رسد.

ایران ادامه می‌دهد که دولت برای سال 98 نیز برنامه خاصی برای اصلاح بودجه اینگونه نهادهای موازی دارد. با این حال این روزنامه می‌نویسد: اظهارات دولتمردان نشان می‌دهد که اصلاح شاخ و برگ‌های اضافی بودجه آن‌قدری سریع نخواهد بود که افکار عمومی انتظار دارد. حالا یا زور و فشار این بخش‌ها زیاد است یا به هر دلیل دیگری، دست‌کم جای امیدواری هست که گامی برای اصلاح بودجه برداشته شده است.

محمود واعظی در گفتگو با ایران اعتقاد دارد که نمی‌توان به آسانی بودجه نهادهای موازی را حذف کرد و نمی‌خواهیم کشور را به هم بریزیم. اما وی بر کم کردن ردیف‌های بودجه و شفافیت بودجه هر دستگاهی تاکید می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به اقدام سال گذشته دولت در خصوص متمرکز شدن نهادهای ذیل جدول 17، می‌گوید: این اقدام باعث شد که منابع و اعتبارات این بخش‌ها محدودتر و متمرکزتر شود، به این ترتیب که برای هر درخواستی، می‌بایست طرح توجیهی داشته باشند و بعد از تصویب طرح توجیهی، اعتبارات قسط‌بندی شود و در ادامه گزارش مراحل انجام پروژه از آنان گرفته می‌شود.

وزیر آموزش‌و‌پرورش نیز در گفتگو با ایران بر لزوم تجمیع بودجه نهادهای فرهنگی تاکید کرده و محمد نهاوندیان نیز از توافق سران سه قوه برای اصلاح بودجه سخن گفته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگه مادر گرانی‌ها پتروشیمیه، پس پدر گرانی‌ها چیه؟!