کد مطلب: ۲۰۷۱۶۱

مالیات موثرترین ابزار کنترل دخانیات

مالیات موثرترین ابزار کنترل دخانیات

معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن تشکر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که به پیشنهاد کاهش مصرف مواد دخانی رای دادند، اذعان داشت: کماکان وضعیت مالیات محصولات دخانی فاصله زیادی با حدود توصیه شده سازمان جهانی بهداشت که 75 درصد قیمت خرده‌فروشی است دارد.

علیرضا رئیسی گفت: تصویب بند الحاقی 7 تبصره 6 لایحه بودجه 97 که در اجرای بند ب ماده 69 قانون الحاق تنظیم برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده 73 قانون برنامه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی صورت گرفت نشان دهنده توجه نمایندگان محترم به اجرای قوانین وضع شده برای کاهش مصرف دخانیات و ارتقای سلامت عمومی از این طریق بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی افزود: پیشنهاد اولیه تصویب شده در کمیسیون تلفیق 350 ریال به ازای هر نخ تولید داخل و 500 ریال واردات بود که با ابراز نگرانی از زیان دیدن تولید داخل و از دست رفتن مشاغل مجددا مورد بازبینی قرار گرفت و تقلیل یافت.

وی ادامه داد: اختلاف ارقام مالیاتی بین انواع محصولات دخانی مصرفی در کشور موجب عدم کارایی سیاست افزایش مالیات بر کاهش مصرف می‌شود. این تصمیم که با هدف حمایت از تولید داخل گرفته شده است مانع افزایش مؤثر قیمت این محصولات می‌شود و کماکان توانایی خرید این محصولات مرگ‌آور با حداقل هزینه‌ها و حداکثر تبعات وجود دارد.

معاون بهداشت بیان داشت: این در حالی است که با راه اندازی کارخانجات تولید سیگار در کشور بهانه قاچاق از مدعیان این موضوع گرفته شده است و وزارت صنعت می‌توانست الزاماتی را برای سرمایه‌گذاران خارجی نسبت به ارتقای شرکت داخلی جهت یکسان سازی سیاست‌های کنترلی وضع کند.

دکتر رییسی ادامه داد: معضل دیگر بخش سلامت در این زمینه افزایش بی‌رویه مصرف قلیان در جامعه است که متاسفانه در ماده 73 قانون برنامه ششم کمترین ارقام برای تنباکوی آن در نظر گرفته شده است.

با توجه به مطالعات بی‌شمار انجام شده در سطح بین‌الملل که موثرترین ابزار کنترل و کاهش مصرف دخانیات را اجرای موثر مداخلات مبتنی بر قیمت از طریق افزایش مالیات اعلام کرده است، نیاز به استمرار حمایت‌های دولت و مجلس برای افزایش مالیات این محصولات وجود دارد.

منبع: بهداشت‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.