کد مطلب: ۶۹۴۶۸۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بیشترین وام نصیب کدام استان می‌شود؟ / سهم پایتخت چقدر است؟

بیشترین وام نصیب کدام استان می‌شود؟ / سهم پایتخت چقدر است؟

مطابق آمار، مانده سپرده‌های بانکی ۵,۹۹۴هزار میلیارد و تسهیلات ۴,۳۶۲هزار میلیارد تومان ثبت شده. اما سهم هر استان از این مقادیر چقدر است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی با انتشار گزارشی به تشریح آمار مانده تسهیلات و سپرده‌های بانکی در پایان تیر ماه پرداخت. طبق این گزارش، مانده کل سپرده‌ها به ۵,۹۹۴هزار میلیارد تومان رسیده است که رشدی ۳۵٫۳درصدی نسبت به پایان تیر ماه ۱۴۰۰ را ثبت کرده است. همچنین این رقم از ابتدای سال جاری با افزایش ۸٫۴درصدی مواجه شده است.

مردم کدام استان بیشتر در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند؟

تهرانی‌ها با سپرده‌گذاری بیش از ۳,۲۰۰هزار میلیارد تومانی، بیشترین سهم از کل سپرده‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. البته باید به این نکته توجه داشت که دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها ومؤسسات تولیدی در تهران مستقر هستند. بنابراین عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌های تهران انجام می‌شود و صدرنشینی تهران در بیشترین سپرده‌گذاری، بدیهی است.

استان‌ اصفهان با سپرده‌گذاری ۳۱۰هزار میلیارد تومانی، خراسان رضوی با ۲۵۸هزار میلیارد تومان و فارس با ۲۳۶هزار میلیارد تومان، در رده‌های بعدی قرار دارند. در سوی دیگر نیز مردم استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۶میلیارد تومان، کمترین مانده سپرده‌گذاری را رقم زدند.

تهرانی‌ها، صدرنشین مانده تسهیلات و سپرده‌های بانکی

در پایان تیر ماه، مانده کل تسهیلات شبکه بانکی که شامل وام‌های جاری و غیرجاری می‌شود، به ۴,۳۶۲هزار میلیارد تومان رسید. این مبلغ نسبت به مقطع زمانی مشابه در سال گذشته ۳۴درصد افزایش یافته و از ابتدای سال ۱۴۰۱ نیز ۵٫۳درصد رشد کرده است.

تهرانی‌ها در این سوی ماجرا نیز پیشتاز بوده و با مانده تسهیلات ۲,۶۴۰هزار میلیاردی، از باقی استان‌ها پیشی گرفته‌اند. کهگیلویه و بویراحمد نیز با ثبت عدد ۱۶هزار میلیارد تومان، کمترین مقدار مانده تسهیلات را به خود اختصاص داده‌اند.

گفتنی است که در پایان تیر ماه نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی به ۸۰٫۹رسید. این رقم در مقایسه با تیر ماه سال گذشته، ۰٫۵ واحد درصد و از ابتدای سال جاری ۲٫۳درصد کاهش یافته است. این نسبت برای استان تهران برابر با ۹۰٫۴درصد و کهگیلویه و بویراحمد ۱۱۰٫۲درصد ثبت شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.