کد مطلب: ۵۸۰۴۷۰

سونامی ماینرهای چینی / دلیل هجوم ماینرهای غیرمجاز به ایران چیست؟

سونامی ماینرهای چینی / دلیل هجوم ماینرهای غیرمجاز به ایران چیست؟

خبر سرازیر شدن دستگاه‌های استخراج رمز ارز چینی به کشور، نگرانی‌ها را برای احتمال تکرار خاموشی‌ها در زمستان دو چندان کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که این روزها گزارش‌هایی درباره احتمال تکرار خاموشی‌ها در زمستان شنیده می‌شود، خبر سرازیر شدن دستگاه‌های استخراج رمز ارز چینی به کشور نگرانی‌ها را دو چندان می‌کند.

روز گذشته، پرویز محمد نژاد در جلسه علنی مجلس و بعد از قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص بررسی وضعیت صنعت استخراج رمز ارزهای جهان‌روا و مبادلات داخلی آن گفت: «در آینده نزدیک تمام ماینرهای بنجل، از کارافتاده، انبارشده و با مصرف بالای برق چینی که حدود ۲۰۰ هزار عدد از آن ها را کشف کرده‌ایم، وارد ایران خواهد شد.»

پیش از این هم مدیر عامل توانیر در ۲۸ تیر با ارسال نامه‌ای به رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا درباره احتمال افزایش ورود دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمز ارز هشدار داده بود. امروز در این گزارش از دلایل هجوم ماینرهای چینی به کشور نوشته‌ایم.

استخراج رمز ارز چیست؟

در سیستم مالی سنتی، دولت‌ها در صورت نیاز پول بیشتری چاپ و به بازار تزریق می‌کنند، اما این مسئله در خصوص رمز ارزها و به ویژه بیت کوین صحت ندارد.

هر چند کاربران در شبکه رمزارز با یکدیگر مراودات مالی دارند، اما تمام این تراکنش‌ها باید در جایی نگهداری شود. برای مثال شبکه بیت کوین اطلاعات تراکنش‌ها را در یک بازه زمانی مشخص جمع آوری و آن‌ها را درون یک لیست به نام بلوک ذخیره می‌کند. استخراج رمزارز هم در واقع به معنی پردازش و ثبت این اطلاعات توسط سیستم شخصی کاربران است.

سیاست چین در قبال رمز ارزها

سازمان های قانون گذار چین هیچ رمز ارزی را به عنوان پول قانونی به رسمیت نمی‌شناسند و سیستم بانکداری این کشور هم نه تنها خدمات مربوط به این ارزها را ارائه نمی‌کند بلکه از پذیرش آن ها هم منع شده است.

دولت پکن ضوابط و معیارهای مختلفی را برای ایجاد مانع در برابر فعالیت‌هایی از این دست در پیش گرفته که شامل ممنوع کردن تامین سرمایه از طریق عرضه اولیه ارز (ICO)، محدود کردن پلتفرم های تجارت ارز مجازی و استخراج آن‌ها می‌شود.

طی ماه‌های اخیر دولت مرکزی از مقامات محلی در مناطق مختلف این کشور خواسته با افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تصویب قوانین زیست محیطی سخت‌گیرانه، شرکت‌ها را به ترک استخراج ارزهای رمزپایه ترغیب کنند.

این کشور از خرداد استخراج بیت کوین و دیگر پول های مجازی را ممنوع کرد و همین موضوع باعث شد ماینرهایی که در این کشور به استخراج رمز ارز مشغول بودند برای ادامه کار به کشورهای دیگر کوچ کنند.

کوچ ماینرهای چینی

ممنوعیت شدید استخراج رمز ارز در چین و محکومیت‌های سنگینی که برای ماینرهای فعال در این کشور گرفته شده باعث شد که ماینرها به فکر کوچ از چین به دیگر کشورها باشند. برخی از استخراج کننده‌های بزرگ خود را به نواحی مجاور نیروگاه برق آبی کانادا رساندند و برخی هم مقاصد دیگری مثل آمریکا، استرالیا و ایسلند را انتخاب کردند.

موسسات متوسط و کوچک هم به تایلند، کامبوج و ویتنام به دلیل نزدیکی به چین روی آورده‌اند. در این اواخر اما همه آن‌ها از آرمان شهری برای استخراج رمز ارز نام می‌برند که نیروی برق را با قیمتی بسیار پایین و بدون هر گونه آلودگی فراهم می سازد: ایران.

چرا ایران؟

دلیل گرایش ماینرهای چینی به ایران به برق ارزان بر می گردد. به گزارش دیجیاتو هزینه برق در ایران برای هر کیلووات ساعت تنها ۰٫۰۰۶ دلار تمام می شود.

البته این نرخ برای ما که دخل و خرجمان با ریال می‌گذرد چندان ارزان نیست اما برای خارجی‌هایی که با دلار، یورو و حتی یوان سر و کار دارند، بسیار ارزان است.

برای این که متوجه ارزانی برق در کشورمان بشوید کافی است بدانید قیمت هر کیلو وات ساعت برق در چین ۰٫۰۱۵ دلار است که در زمستان به ۰٫۰۴ دلار هم می رسد؛ یعنی نرخی حدود ۶٫۶۶ برابر ایران!

خطر ماینرهای چینی

اما این سوال پیش می‌آید که چرا ممنوعیت استخراج رمز ارز در چین برای کشور و صنعت برق ما خطرناک است. همان طور که می‌دانید از زمستان سال گذشته به دلیل افزایش میزان مصرف برق که بنا به گفته مسئولان صنعت برق بخش عمده‌ای از آن به خاطر افزایش ماینرها بوده شاهد خاموشی بودیم و در تابستان و شروع گرما این اتفاق به اوج خود رسید.

این روزها هم شرکت توانیر در یک مطالعه جامع در خصوص خاموشی‌ها گزارشی با عنوان «فراتر از بحران خاموشی» منتشر کرده که در آن از تاثیر فعالیت غیرمجاز مراکز استخراج رمز ارز بر خاموشی‌ها گفته است.

طبق پیش‌بینی‌ها، ۶۵ درصد استخراج رمز ارزها در چین انجام می‌شده که حالا باید این کشور را ترک کنند و به سراغ کشورهای دیگر بروند تا به استخراج رمز ارز بپردازند.

به گزارش ایسنا ،طبق تخمین صورت گرفته توسط دانشگاه کمبریج، استخراج کنندگان چینی رمز ارزها به تنهایی ۰٫۶ درصد از کل برق تولیدی جهان را مصرف می‌کنند.

حالا این حجم عظیم دستگاه‌های استخراج رمز ارز به دنبال جایی برای استقرار و ماینینگ هستند. همان طور که پیش از این خواندید هزینه پایین برق در کشورمان باعث شده احتمال حضور دستگاه های استخراج رمز ارز چینی که مصرف بالایی هم دارند به صورت قاچاق در کشورمان افزایش پیدا کند.

تا جایی که مدیر عامل شرکت توانیر در ۲۸ تیر امسال در خصوص احتمال افزایش ورود دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمز ارز و لزوم در نظر گرفتن تمهیدات سخت گیرانه تر به رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نامه نوشت.

تولید رمز ارز به جای تولید کالا و خدمت

یک فرضیه قابل توجه و دارای اهمیت سیاسی، اجتماعی و امنیتی که در مطالعه اخیر توانیر آمده این است که جذابیت مصرف برق برای تولید رمز ارز سبب شده برق به جای تولید کالا و خدمات صرف تولید رمز ارز شود و علاوه بر فشار به صنعت برق و ایجاد بحران خاموشی، مسبب کاهش تولید سایر کالاها و خدمات ضروری نیز باشد.

سالانه حدود یک میلیون مشترک جدید به مشترکین برق کشور اضافه می‌شود و مقدار مصرف دستگاه ‌های تولید رمز ارز در کشور نیز حداقل معادل همین یک میلیون مشترک برآورد می‌شود و بنا بر برآوردها به تولیدی معادل ۲۰۱۴ مگاوات قدرت واقعی یا ۲۹۷۵ مگاوات ظرفیت اسمی نیاز دارد.

این میزان مصرف معادل مصرف برق همه مصارف سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل است.

منبع: روزنامه خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چون همیشه جنسهای بنجل چینی تو کشورهای دیگه اجازه ورود ندارن غیر از ایران چون این مملکت مال چینیها هست اگه کوچکترین مخالفتی بکنند چین تو سازمان بین المللی به طرف ایران رای نمیده پس ایران باید به چین همیشه باج بده و محصولات آشغالی رو با قیمت بالا بخره

  • رضا

    قیمت برق گرون کنید صدور مجوز برای افرادی که خودشون برق تولید می‌کنند آسان تر کنید. باور کنید آخر عاقبت رانت بازی همین میشه خودتونم توش دست دارید

  • یه کاربلد

    به مسوولین کشور:
    ارزهای دیجیتال اصلا ثبات قیمتی ندارند واکثرا توسط مالکان با نفوذ کنترل می‌شوند حتی ممکن است قیمت تمام شده برق و تجهیزات و تعمیرات بیشتر از ارزش ذاتی آن باشد و یک زنگ خطری دیگر برای استعمار کشورهای در حال توسعه است که دسترسی ارزانی به منابع آب و باد و خورشید و … برای تولید انرژی دارند.

  • ایران

    وقتی که در دیوار دارن ماینر میفروشند چرا مجلس قانونی نمی‌گذارد که فروش ماینر رو ممنوع کنه چین قوانین شدیدتر اتخاذ کرده قوانین ما فقط جریمه میکنند پاداش رو از بیست میلیون به چهل میلیون افزایش دهیم ببینیم اونوقت کسی و تمام صفحه‌های مربوط به درگاه معاملات رمز ارز رو در اینترنت مسدود کنیم و به تمام معاملات رو مسدود کنیم

  • امیر

    سلام ،بنظرم همیشه میشه از تهدیدها فرصت ساخت ،ما میتونیم از استخراج کننده ها بخواهیم در سواحل مکران که نزدیک به آب هست و یا هرجای مناسب دیگر نیروگاه بسازند با سرمایه خودشان اونوقت سوخت رو ما بهشون بفروشیم ، اینجوری تحریم فروش سوخت رو هم میشه دور زد و فشاری هم به صنعت برق وارد نمیشه و میشه مدیریت کرد مصرف رو

  • ناشناس

    بهانه ای برای گران کردن برق

  • حسین

    تمام این ماینرا دارن از بنادر خلیج فارس وارد ایران میسن و چون اندازه یک کیس کامپیوترن امکان پنهانی وارد شدنو ندارن پس با کمک مسوولین گمرک و بنادر میان داخل به همین دلیل به راحتی میشه جلوشونو گرفت چون ۳ عدد ماینر قدیمی به اندازه یک کولر گازیه پرمصرف برق مصرف داره

  • ناشناس

    خود مسؤلین وارد میکنن