کد مطلب: ۷۶۴۲۷۱

روایت جدید از حداقل مزد کارگران/ چانه‌زنی مزد بر سر حقوق ۱۰ میلیونی است؟

روایت جدید از حداقل مزد کارگران/ چانه‌زنی مزد بر سر حقوق ۱۰ میلیونی است؟

جلسات شورای عالی کار ادامه دارد و آنگونه که که حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار می‌گوید دوبت به افزایش ۴۰ درصدی مزد چراغ سبز نشان داده و حالا شورای عالی کار برای رساندن حقوق کارگران به بالای این عدد تلاش می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اگرچه ابتدا صحبت از حداقل حقوق ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی بود اما هفته گذشته سخنگوی کمیسیون تلفیق از رقم ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان رونمایی کرد.

حالا حمید حاج اسماعیلی،‌کارشناس بازار کار در گفتگویی با خبرآنلاین اعلام کرده که افزایش ۴۲، ۴۳ درصدی برای حداقل حقوق قطعی شده است. دولت پذیرفته که حداقل حقوق کارمندانش ۷ میلیپون و ۹۰۰ هزار تومان باشد و این رقم قطعا برای کارگران هم پذیرفته شده است.

او تاکید می‌کند که حالا ما در تلاشیم که حداقل حقوق کارگران را به ۱۰ میلیون تومان برسانیم و در شورای عالی کار در حال چانه‌زنی برای رساندن حداقل حقوق به ۱۰ میلیون تومان هستیم.

وی تاکید می‌کند: البته که این رقم پایینی است و قبلا هم گفتم که رقم ۱۰ میلیون تومان را حداقل برای حقوق‌بگیران و کسانی که کف دریافتی را دارند، باید تعیین کنیم. ما باید در شورای عالی کار به این رقم ۱۰ میلیون تومان هم برای حداقل‌بگیران کارگری و هم برای حداقل‌بگیران سازمان تامین‌اجتماعی در چانه‌زنی با دولت برسیم.

این کارشناس بازار کار در ادامه می‌گوید: دیدیم که رقم بالای ۴۱، ۴۲ درصد براساس حداقلی که کمیسیون تلفیق و دولت براساس توافق در کمیسیون تایید کردند، قطعی شده است. یعنی کارگران بدانند که افزایش حداقل دستمزد بیش از ۴۴، ۴۵ درصد امسال خواهد بود.

حاج‌اسماعیلی می‌افزاید: قطعا این عدد پایین است و ما باید متناسب با خط فقر و شرایط اقتصادی کشور و نرخ تورم بتوانیم حداقل حقوق را تعریف کنیم که باز هم تاکید من، ۱۰ میلیون تومان است.

وی عنوان می‌کند: امیدواریم در شورای عالی کار روندی پیش برود که بتواند رقم ۱۰ میلیون تومان را به عنوان حداقل تثبیت کند. این کارشناس بازار کار متذکر می‌شود: در خصوص سایر سطوح نیز من فکر می‌کنم با توجه به افزایش ۲۰ درصدی که دولت برای همه کارمندان و بازنشستگان در نظر گرفته، ۲۵ درصد برای بازنشستگان و بقیه کارگران نیز قطعی خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام آقای مندس که املا بلد نیستی ازکجا مدرک گرفتی نظریه ات هم مثل دیکته آب هست پس بهتر که نظریه ات برای خودت نگه داری ممنون

  • ناشناس

    اگه هر سال حداقلی ها دوبرابر سایر سطوح باشن که سایر سطوح هم کم کم حداقل بگیر میشت

  • میرزا

    حداقل بگیرها یا سابقه دارها فرقی نمیکنه با این وضع که بالای چند صد درصد همه چی اضافه شده. در کل حقوق بگیر فقیر ترین قشر جامعس. هر چقدر حقوقشون رو بالاتر ببرند از فرداش ده برابرش رو باید هزینه کنند.تا این حل نشه فایده نداره

  • ناشناس

    من مستاجرم سه تا بچه دارم واقعا مسولین که همش دم ازعدالت علی میزنن کجان الان این چه حقوقیه که درنظر گرفتن

  • ناشناس

    بنظرم منتظرن ببینن دلاربالاترمیره یانه احتمالادلار۱۰۰تومان بشه حقوقارو۱۰تومان میکنن

  • کارگر کارخانه ی فرش پارس

    خدا قوت به هر کسی که برای کارگر دل میسوزاند.
    امروز هفتم اسفند 1401 کارخانه ی فرش پارس واقع در شهرصنعتی البرز (الوند قزوین) هنوز حقوق آبان ماه کارگررا واریز نکرده چه برسد به پرداخت عیدی.
    آنهم درین روزهای سخت.چه کسی مسئول رسیدگیست. پس چه شد شد شعار تا عرق کارگر خشک نشده باید دستمزد ش پرداخت شود

  • ناشناس

    فایده ندارد باید پول ملی تثبیت بشه وقتی گوشت کیلو 500هست این حقوق ها جواب نمیده

  • اصغر

    سلام متاسفانه کارخانه هایی هستند که قانون کار را رعایت نکرده زیر بایه حقوق می‌دهند سه الی چهار میلیون حال با این گرانی ما چکار کنیم شما را بخدا به این وضعیت بعضی کارخانه ها که سواستفاده می‌کنند رسیدگی کنید مخصوصا درشهرستانها باتشکر اصغر از سراب آذربایجانشرقی

  • ناشناس

    باوربفرماییدهمان ۸ میلیون تومان خواهدبودچرا که واراده ای نیست درک بازنشسته وکارگررا بفهمد چه خیالشان هست بلاخره میدانیدکه قانون هست نه ضدیتی درنهایت اعمال پیشاپیش بایدپذیرفت وتمام واینکه حداقل ۲۵ درصد به هرکس تعلق میگیرد را قبل عید اعمال کنیددرصدی هم به حقوقها خاطرداشته باشدووای بحال اشخاصی که ۵۰درصدحقوقهای ناقص بعلت سوابق ۱۰سال تا ۱۹ سال دارند و۱۰ روزتان ۱۹ روزحقوق خشک دارند بجا بود بخاطر خانواده بزرگشان وین باباشون حقوق سبد معیشت را اعمال میکردید وعیدی ناقص را دیگه نصف آنرا کامل می‌دادید گرانی اشک وگریه همه را دراورده عید آمده نه تنها شاد نیستند بلکه غصه این ایام عیدجزخجلت شرمسار وهیچ بوس هست توان نیست

  • ناشناس

    باسلام بایدعرض کنیم که ازاینکه سبدمعیشت دربهمن اعلام نشدجای خوشحالی شدچراکه اسفندماه بیکباره چنددرصدتورم بالا ودرحال انفجارخواهدبودواینکه سبدمعیشت بایداعلام شودتابشودتعین مزدشودهم ازانحرفهاست نه سبدواقعی اعلام شودملاک هست ونه حقوقی حتی کم کم هم اعلام شودملاک واقایان خوب میدانندالان هزینه های واقعی چیست قطعازیر۱۵ میلیون دروغ یا راستش هم باشد که هست بالاترم خواهدبودواقعا مبلغ ۱۵ میلیون راخواهیددادمسلماخیر پس نه ۷۹۰۰ونه ۱۵ میلیون ۱۰میلیون وصلوات برمحمدوالش وتمام که تازه باید شک داشت به ۱۰ میلیون شود پس کرارا تمام فرمائید وضع اقتصاد ۳ میلیون بگیر را با هیچ وپوچ لااقل به تکدی نروندو۱۵ میلیون جماعت را معطل نگدارندبهرحال سایرسطوح به ترم خواهدرسید وای بحال حداقل بگیر اخص ۱۰ سال تا ۱۹ سال که همچنان بدرفتاری ترازسال خواهند ماند بمحض رضای خدا وخلق خدا اینها را دریابد که بازمتوسط نیمی ازماه را نخواهندداشت که چه باید بکنند