کد مطلب: ۶۶۳۸۷۲

محتوای قطعنامه جدید علیه ایران لو رفت!/ پرونده به شورای امنیت می‌رود؟

محتوای قطعنامه جدید علیه ایران لو رفت!/ پرونده به شورای امنیت می‌رود؟

سه کشور اروپایی و آمریکا قطنامه جدید خود علیه ایران را به شورای حکام دادند. قرار است این قطعنامه روز چهارشنبه یا پنج‌شنبه به رای گذاشته شود. اما محتوای این قطعنامه چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، هنوز قطعنامه جدید شورای حکام منتشر نشده است. اما خبرنگار نشریه فارین پالسی درباره محتوای این قظعنامه توضیحاتی ارائه داده است.

براساس گزارش فارس، «استفانی لیختن اشتاین» خبرنگار اتریشی نشریه «فارین پالیسی» در توییت خود اطلاعاتی درباره این قطعنامه ارائه کرده است.

اول اینکه این قطعنامه فردا (چهارشنبه) عصر یا صبح پنجشنبه به رای گذاشته می‌شود.

دوم اینکه لحن این پیش‌نویس تند نیست و در آن هیچ اشاره‌ای به ارجاع این موضوع به شورای امنیت سازمان ملل نشده است.

سومین نکته اینکه در فرازهایی از این سند پیشنهادی که به رویت برخی رسانه‌های غربی رسیده، آمده است: شورای حکام آژانس از ایران می‌خواهد برای انجام تعهدات قانونی خود به صورت فوری اقدام کند و پیشنهاد مدیرکل آژانس در مورد تعامل بیشتر برای شفاف سازی و حل و فصل همه مسائل پادمان‌های باقی مانده را بلافاصله بپذیرد.

پیش از این هم گفته شده بود که احتمالا کشورهای صادرکننده این قطعنامه از ایران بخواهند با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری لازم را داشته باشد و اطلاعات و دسترسی‌های مد نظر آژانس را در اختیار بازرسان قرار دهد.

شورای حکام ۳۵ عضو دارد و گویا برای تصویب قطعنامه علیه کشورها به رای همه اعضا نیاز نیست و کسب اکثریت آرا کفایت می‌کند. ایرنا هم به نقل از شبکه‌های عربی اعلام کرده که آرای کافی برای تصویب قطعنامه علیه ایران وجود دارد.

اما صدور این قطعنامه چه تبعاتی برای ایران دارد؟

یوسف مولایی، استاد دانشگاه و حقوقدان حوزه بین‌الملل در گفتگویی با شرق به همین سوال جواب داده و گفته در صورت صدور قطعنامه جدید علیه ایران، پرونده سریعا به شورای امنیت نمی‌رود. بلکه احتمالا در این قطعنامه اعضا از ایران درخواست‌های مشخص و معینی دارند. برای همین پیش‌بینی می‌شود که این شورا به ایران فرصت بدهد که به درخواست‌ها عمل کند.

این استاد دانشگاه گفته اگر در مرحله بعدی هم ایران به درخواست‌های شورا توجه نکند، باز هم احتمال ارجاع پرونده هسته‌ای به شورای امنیت کم است و ممکن است قطعنامه تندتری علیه ایران صادر شود. اگر آن زمان ایران کماکان مخالفت خود را با شورای حکام و قطعنامه دوم نشان دهد احتمال ارجاع پرونده به شورای امنیت سازمان ملل وجود دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تا زمانیکه خانواده بزرگ ایرانی در داخل تحت فشارهای ناشی از گرانی های سر سام آور و خبرها و حوادث جور واجور باشند و حس بی اعتمادی در آنها بوجودآمده باشد از سرمایه گذاری بترسند و یا نگران بیکاری جوانان و نداشتن مسکن و…..باشند ایستادگی و مقاومت در برابر تصمیمات خارجی ها گران تمام میشود که منجر به نارضایتی مجددخانواده بزرگ ایرانی خواهد شد! اتحاد و همبستگی در داخل ،حل اختلافات داخلی و سر وسامان د ادن در داخل خانواده بزرگ ایرانی و اجرای عدالت اجتماعی ایستادگی را بیشتر خواهد کرد!

  • ناشناس

    عزیزی که میگه به موشک ها ننازیم سخت در اشتباه هستی
    موشک های ایران را حتی خود روسیه هم نداره.
    درضمن ما با روسیه مشکلی نداریم در حال حاضر ودیگران نیز اگر غلطی میتوانستن هرگز درنگ نمی‌کردند.این را بدانیم ۴۳ ساله سالی ۱۰ تا از این قطعنامه ها به تصویب رسانیدن
    در ضمن روسیه،چین،هند،لیبی ،پاکستان وچندتا کشور دیگر که مخالف بودند را بیش از پنج میلیارد از ۷ میلیارد جمعیت جهان را در خودشان جای دادند.اگر قرار بود نظام از این حرافی بترسه همان دهه های شصت و هفتاد نسخه اش را پیچیده بودند.

  • ناشناس

    تنها راه مقابله اینکه ایران غنی سازی اورانیوم را به نود درصد افزایش دهد

  • ناشناس

    تاتحریمها برداشته نشود ایران بهکارهای هسته ای ادامه می دهد غلط اضافی نکنید شما راضی نیستید ایران پیشرفتی داشته باشد کورخواندیدیا رفع تحریم یااتم تصمیم با شماست فقط یکی

  • هوشنگ

    این همه هزینه و رفت وآمد و مذاکره و دلهره و به تبع آن گرانی و ۰۰۰۰۰۰۰بلاخره چه سودی برای ایران داشته و چه سود و ضرری به خارج داشته است معلوم کنید مردم حداقل بدانند چه گذشته است

  • ناشناس

    سلام ماهرکاری بکنیم دشمنان بخاطردشمنی مابااسرایل مارادرتگناقرارمیدن مردم ایران راازنطراقتصادحتی غذاخوردن و امکانات اولیه زندگی در فشار قرار میدن پس ما باید کار خودمون انجام بدیم و عین خودشان ارزشی به حرف و قول وادارشان قائل نشیم

  • ناشناس

    برادری که میگویدهیچ غلطی نمیتوانندبکنندوالاکرده بودند بداندکه باعراق و صدام هرچه کردندباماهم میکنندازتونل های زیرزمینی باچراغ قوه ازدندانش شناسایی واعدام کردندورفتند هنوزم فاضلابهای شهرهاازوسط کوچه هامیگذردکه باماهم همان میکنندمطمئن باشیدکسی که شمشیربدست گرفته سرخودرامی شکافداگراتم داشته باشدچه میکندواین راهمه دنیابهترمیداند

  • ناشناس

    پیش از رفتن پرونده به شورای امنیت ،مکانیزم ماشه فعال می شود.

  • Zari

    خب خدا رو شکر بالاخره قطعنامه صادر شد….خیالمون راحت شد که دیگه برجامی وجود نداره.برجام بی فرجام فقط یه مسخره بازی بود

  • Zari

    زنده باد ایران و خداقوت به دانشمندان هسته ای کشورم