خبر مهم:

کد مطلب: ۶۴۲۱۱۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جریمه عجیب کارفرمایان/ استخدام کارگر خارجی چه مجازاتی دارد؟

جریمه عجیب کارفرمایان/ استخدام کارگر خارجی چه مجازاتی دارد؟

وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از به روز رسانی جریمه استخدام اتباع خارجی غیر مجاز برای سال ۱۴۰۱ خبر داد. بنابر اعلام مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کارفرمایانی که در طول سال جاری اتباع خارجی غیر مجاز را به عنوان کارگر استخدام کنند، دست کم ۵ برابر حداقل دستمزد روزانه جریمه می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ،بر اساس مصوبه شورای عالی کار حداقل دستمزد روزانه امسال ۱۳۹ هزار تومان است. اما به گفته مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اگر فردی کارگر خارجی غیرمجاز استخدام کند، بابت هر روز اشتغال، پنج برابر حداق دستمزد روزانه جریمه می‌شود. یعنی جریمه هر روز ۶۹۹ هزار تومان است!

محسن ابراهیمی گفته این میزان جریمه در صورت تکرار تخلف، دو برابر خواهد شد. همچنین در صورت استنکاف از پرداخت این جریمه، کارفرما مطابق با ماده ۱۸۱ قانون کار به محاکم قضایی معرفی می شود.

البته علاوه بر جریمه نقدی، در ماده ۱۸۱ قانون کار نیز برای کارفرمایان متخلف بابت استخدام کارگران خارجی غیر مجاز ۹۱ تا ۱۸۰ روز حبس درنظر گرفته شده است.

در صحبت‌های این مقام مسئول هیچ اشاره‌ای به اینکه در سال گذشته چه میزان تخلف در این حوزه رخ داده نشده، اما از قرار معلوم مبنای این جریمه بند ج از ماده ۱۱ قانون تنظیم بخشی از درآمدهای دولت است. در این قانون با رعایت شرایطی به کارفرمایان اجازه داده شده تا در برخی مشاغل از قبل تعیین شده بتوانند از خدمات کارگران خارجی استفاده کنند.

حضور ۵ میلیون افغانستانی در ایران

در کنار نرخ بالای بیکاری در میان جوانان و دانش‌آموختگان مراکز دانشگاهی و سطح پایین درآمدهای عمومی اشتغال اتباع بیگانه و فعالیت آنها در بازار کار ایران، در سال‌های اخیر همیشه از موضوعات بحث برانگیز بوده است.

مرکز آمار ایران برای پاییز ۱۴۰۰ نرخ بیکاری را ۸٫۹ درصد اعلام کرد؛ ماخذ این محاسبه جمعیت ۲۳ میلیون و ۵۳۵ هزار ایرانی است که با داشتن ۱۵ سال سن و بیشتر به عنوان جمعیت فعال بازار کار کشور شناخته می شوند.

حضور اتباع بیگانه و اشتغالشان در ایران از آن جهت برای کارجویان ایرانی موضوعی حساس تلقی می شود که به دلیل ناآرامی‌ های چند دهه گذشته کشور افغانستان همواره شمار قابل توجهی از اتباع این کشور به صورت قانونی و غیرقانونی برای کسب درآمد راهی ایران شده‌اند و در حال حاضر بخشی از جمعیت افغانستانی مقیم ایران متولد ایران هستند.

در همین رابطه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران چندی پیش اعلام کرد: هفت ماه گذشته حدود یک میلیون زن، کودک و مرد افغان وارد ایران شدند و اکنون رقم آوارگان افغانستانی که مهمان ما در ایران هستند به حدود پنج میلیون نفر افزایش یافته است.

هرچند نوسانات اقتصادی چند سال اخیر باعث شده است تا تمایل اتباع افغانستانی برای کار کردن در ایران کمتر شود اما هنوز این اتباع در بخشهایی از بازار کار ایران مثل مشاغل ساختمانی، خیاطی و کیف و کفش و خدماتی حضور دارند و در نتیجه هراز گاهی اصطکاکهایی میان کارگران ایرانی و غیر ایرانی به وجود آمده است.

در همین رابطه آذرماه سال گذشته ابراهیمی مدیرکل اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رایزنی مقامات ایرانی و افغانستانی برای تامین نیروی انسانی لازم برای اجرای طرح مسکن ملی و ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی خبر داده بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من سرباز مرز بودم ۳تا از درجه داران مرز بان به خاطر قاچاق افغان شهید شدن بعد راست راست میان تو عصر جدید برای ما اهنگ میخوانند

  • ناشناس

    سلام خواهشا مسولین اقدام کنن و اتباع خارجی و از ایران بیرون کنن تا بسیاری از مشکلات حل شود

  • ناشناس

    البته خداییش یک کارگر افغانستانی به اندازه 3 تا کارگر ایرانی کار می کنه.

    • ناشناس

      کتر میکنه که سع تا حقوقم میگیره .خق ایرانی ضابع میشع اینجا که افغانستان نیست

  • ناشناس

    اگه افغان ها رو از کشور ایران بیرونشون کنید تمام مشکلات مردم حل خواهد شد

  • ناشناس

    این هم عین دیگر دستورالعمل ها بدون در نظر گرفتن کلیه جوانب و برای رفع تکلیف صادر شده.وگرنه بایستی با توجه به ورود اتباع افاغنه راه کاری دیده میشد.البته صدور مجوز کار برای همه نیست و اصلا جایی وجود نداره که اینها رو سازمان دهی بکنه و کار فرانما از طریق اون مجموعه بتونه جذب نیروی خارجی داشته باشه.چون ایرانیها خیلی از کارها رو انجام نمیدهند و کارفرما جهت جذب نیرو دچار مشکل میباشد حتی اگر قوانین کار رو هم رعایت کنه ایرانی ها تن به چنین کارهایی نمیدهند.اگر واقعا میخوان مشکل حل بشه و کنترل و نظارت داشته باشند مراکزی رو در شهرهای مهاجر پذیر معرفی کنند که کارگران اتباع خارجی و کارفرماها به اون مراکز مراجعه کنند و هزینه و حق الزحمه لازم رو هم از طرفین اخذ کنند.

    • ناشناس

      مندرشرکتی کارمیکردم که 8افغان درآن کارم میکن و هیچ کدام مدارک ندارن وبرای کارفرما بسیارمهم هستن ولی برای کارگر ایرانی ارزشی قابل نیستن چون کارگر افغان برایشان هزینه کمی دارد ازبیمه بارها آمدن افعانهارادیدن ولی انگارندیدن واقعا بایدچی بگیم

  • ناشناس

    شما‌انگار‌حالتان‌خوب‌نیست‌م‌رزها‌رابی‌در‌وپیکر‌باز‌میگزارید‌بعد‌برای‌جیب‌مردم‌نقشه‌میکشید؟

  • ستار

    از اوکراین طرف اومده اینجا، میگی افغانستان

  • ناشناس

    سلام منزل ماورامین هست ازخونه که میام بیرون فکرمیکنم وسط کابل هستم چرادولت ی فکری نمیکنه
    ۱۱

  • ناشناس

    چند ساله با همین پیامها خطر اتباع خارجی را من یک فرد عام جامعه گوشزد میکردم ولی دولتهای قبل انگار نه انگار،به خودشان مشغول بودند و حالا ماهی را از اب بگیرید تا اب هست خطر اتباع افغان فقط بیکاری ماها نیست ابروی مملکت را خواهند برد کسی که بر بال هواپیما بنشیند یعنی ادم اولیه

  • ناشناس

    امیدواریم که خبرواقعی باشه .این همه جوان بیکارتوی این کشورهست .اماکاربراشون نیست متاسفانه