کد مطلب: ۷۰۹۷۹۸

هفت پیشنهاد ایران به مجمع اقتصادی خزر

هفت پیشنهاد ایران به مجمع اقتصادی خزر

معاون اول رئیس جمهور طی سفر به روسیه و شرکت مجمع اقتصادی خزر موضوعاتی چون ترانزیت، امنیت غذایی، منطقه آزاد مشترک، عبور از دلار و انرژی را مورد بحث قرار داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دومین نشست مجمع اقتصادی خزر (ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان) در حالی روز پنج‌شنبه ۱۴ مهرماه در مسکو میزبان معاون اول رئیس‌‌جمهور بود که ایران در این نشست، هفت پیشنهاد مشخص برای ارتقای روابط اقتصادی و سیاسی پنج کشور حاشیه این حوزه آبی ارائه کرد.

به نقل از ایرنا، محمد مخبر در رأس هیات عالی‌رتبه سیاسی- اقتصادی عصر چهارشنبه برای شرکت در مجمع اقتصاد خزر وارد مسکو شد. اقتصاد، محور اصلی تمامی دیدارهای معاون اول رئیس‌‌جمهور بود و جمهوری اسلامی با پیشنهادهای مشخصی در این دوره از نشست مجمع اقتصادی خزر، شرکت کرد.

منطقه آزاد مشترک

منطقه آزاد مشترک کشورهای ساحلی نخستین و مهم‌ترین پیشنهاد جمهوری اسلامی به دیگر اعضای مجمع اقتصادی خزر بود. معاون اول رئیس‌جمهور در این نشست گفت: جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست خارجی دولت سیزدهم، به دنبال گسترش همکاری و تعامل همه‌‌جانبه با کشورهای همسایه به‌ویژه با کشورهای ساحلی دریای خزر است و پیشنهاد تشکیل «منطقه آزاد مشترک کشورهای ساحلی دریای خزر و ایجاد کریدور سبز ترانزیتی و گمرکی» را مطرح می‌کند.» مخبر همچنین در دومین روز از سفر خود به روسیه در نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی فدراسیون روسیه که در حاشیه دومین مجمع اقتصادی خزر برگزار شد، اظهار کرد: ایجاد مناطق آزاد یکی از راه‌های خنثی‌‌سازی تحریم‌ها است تا بتوانیم موانع پیش روی توسعه تجارت را برطرف و اثرات تحریم‌ها را خنثی کنیم.
ترانزیت

دومین پیشنهاد معاون اول در نشست مجمع اقتصادی هم درباره ترانزیت بود. مخبر در سخنرانی خود، در زمینه حمل و نقل و برای یکسان‌‌سازی و هماهنگی تعرفه‌های حمل و نقل ریلی، جاده‌‌ای و دریایی، ایجاد زمینه برای سرمایه‌‌گذاری‌‌های مشترک در کارهای زیربنایی مانند بنادر، کشتیرانی و خطوط راه‌آهن، تشکیل «کمیته همکاری حمل‌‌ونقل، ترانزیت، تعرفه و تجارت و گمرکی» را پیشنهاد کرد. در این چارچوب مخبر در دیدار با «ایگور لویتین» دستیار رئیس‌جمهور روسیه، به مسیر راه‌‌آهن رشت-آستارا اشاره کرد.

عبور از دلار

توسعه همکاری‌‌های بانکی برای تسهیل فعالیت تجار و بخش خصوصی در دیدارهای مختلف معاون اول رئیس‌‌جمهور مورد توجه قرار گرفت. اهمیت تبادلات پولی و بانکی میان کشورهای حاشیه خزر در سخنان مخبر در دومین نشست مجمع اقتصادی این کشورها، بار دیگر تکرار شد و معاون اول رئیس‌‌جمهور به عنوان سومین محور پیشنهادی ایران، اعلام کرد که در جهت توسعه همکاری‌‌های پولی، بانکی و مالی با کشورهای ساحلی دریای خزر، «دستور‌العملی خاص» تدوین و اجرایی شود؛ کاری که جمهوری اسلامی ایران با بعضی از کشورهای ساحلی شروع کرده است. وی همچنین بزرگ‌ترین مانع پیش روی صادرکنندگان و واردکنندگان را موانع بانکی، بیمه‌ای و تبادلات پولی دانست و بر لزوم تلاش جدی ایران و روسیه برای استفاده از پول ملی برای رفع این محدودیت‌ها تاکید کرد.

انرژی

مخبر در سخنرانی خود در نشست مجمع اقتصادی خزر، چهارمین پیشنهاد خود را برای توسعه همکاری‌‌ها در بخش انرژی، داد و گزینه تشکیل «کمیته همکاری نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی کشورهای حاشیه دریای خزر» را روی میز پیشنهادها گذاشت.
کمیته توسعه همکاری آب، برق، تجهیزات

مخبر همچنین به عنوان پیشنهاد پنجم، اعلام کرد: تشکیل «کمیته‌‌ توسعه همکاری در زمینه‌های برق، آب و تجهیزات مربوطه میان کشورهای ساحلی دریای خزر» از دیگر پیشنهادهای ایران است.

امنیت غذایی

معاون اول رئیس‌جمهور ایران در ادامه و در پیشنهاد پنجم خود به مجمع اقتصادی خزر، درباره امنیت غذایی حوزه آبی خزر هم گفت: جمهوری اسلامی ایران با پیشنهاد ارتقای همکاری کشورهای حوزه دریای خزر در زمینه امنیت غذایی، آمادگی دارد در تهیه و نقشه راه و طرح تفصیلی این ابتکار عمل تشریک مساعی کند. باید به اصل «رعایت استانداردهای زیست‌‌محیطی و بهره‌برداری معقولانه» توجه شود.
پیگیری توافقات

مخبر در پایان سخنرانی خود همچنین استقرار «دبیرخانه کنوانسیون تهران» و همچنین دبیرخانه‌ای برای اجلاس را پیشنهاد داد تا توافقات انجام شده در این نشست‌‌ها به بهترین شکل پیگیری شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.