کد مطلب: ۳۹۳۶۹۴

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران:

هیچ محدودیتی برای تولید سیگار نداریم

هیچ محدودیتی برای تولید سیگار نداریم

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک می‌گوید: ما هیچ محدودیت یا مانعی برای استقرار واحدهای صنعتی به ویژه حوزه سیگار در شهرک‌ها نداریم. یک سرمایه‌گذار ترکیه‌ای هم به جمع سایر سرمایه‌گذاران تولید سیگار اضافه شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نشست خبری مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با حضور جمعی از خبرنگاران در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. در این نشست که به مناسبت ۲۱ مرداد ماه روز شهرک‌های صنعتی ترتیب داده شد وضعیت تولید، جذب سرمایه‌گذاری و تعطیلی بنگاه‌های صنعتی تشریح شد.

حال با توجه به شرایط تحریمی ایران و محدود شدن سطح مبادلات تجاری متولی شهرک‌های صنعتی ایران سخن تازه‌ای را به زبان می‌آورد و می‌گوید: سال گذشته یک هزار و ۱۰۰ واحد صنعتی صادراتی مستقر در شهرک‌های صنعتی چهار میلیارد دلار صادرات انجام دادند. همچنین ۲۱۰ سرمایه‌گذاری خارجی با سرمایه‌گذاری بالغ بر دو میلیارد دلاری نیز در شهرک‌های صنعتی جذب شده است.

البته اخیرا فعالان بخش‌خصوصی نیز از افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش توتون، تنباکو و سیگار خبر می‌دهند.

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران درباره تولید سیگار در شهرک‌های صنعتی به تجارت‌نیوز ‌گفت: در شرکت شهرک‌های صنعتی هر فردی که با اخذ مجوزهای لازم بتواند تولیدی را راه‌اندازی کند، استقبال می‌کند. ما هیچ محدودیت یا مانعی برای استقرار واحدهای صنعتی به ویژه حوزه سیگار در شهرک‌ها نداریم.

محسن صالحی‌نیا افزود: اخیر یک سرمایه‌گذار ترکیه‌ای برای تولید سیگار به شهرک‌ها مراجعه کرده و به نظر می‌رسد که در کردستان قصد تولید سیگار را دارد. از این رو تعیین زمین و زیرساخت‌ها برای تولید این نوع رشته‌های صنعتی مجاز و بلامانع است.

او همچنین درباره تعداد واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی این طور گفت: تعداد واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی کشورمان ۴۳ هزار و ۶۵۰ واحد است. ۳۳ هزار و ۸۰۰ واحد آنها درحال بهره‌برداری هستند و این واحدهای فعال برای ۷۱۰ هزارنفر اشتغال فراهم ساخته‌اند.

چه تعداد واحد صنعتی تعطیل شدند؟

این متولی صنعتی کشور اظهار کرد: اکنون تعداد ۹ هزار و ۸۰۰ واحد نیز از مجموع واحدهای مزبور غیرفعال و از بین واحدهای فعال، حدود ۴۰ درصد واحدها با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت دارند، ۳۰ درصد بین ۵۰ تا ۷۰ درصد و ۳۰ درصد نیز از ۷۰ درصد به بالا فعالیت دارند.

صالحی‌نیا در ادامه اظهار کرد: امسال برنامه فعال‌سازی یک هزار و ۳۵۰ واحد از ۹ هزار و ۸۰۰ واحد غیرفعال در دست اجرا است، که شمار واحدهای فعال از رقم یاد شده به ۲۰۰ واحد رسیده و بقیه نیز به مرور فعال می‌شوند.

7 13

مدیر عامل شرکت‌های صنعتی ایران می‌گوید: برنامه‌های مطالعاتی تدوین شده است. اکنون ۶۰ شرکت مدیریت صادرات تشکیل شده که این‌ها کنسرسیوم‌های صادراتی تشکیل داده‌اند.

او با بیان اینکه ۷۸ هزار و ۸۰۰ قرارداد با متقاضیان حضور در شهرک‌های صنعتی امضا شده، افزود: از این تعداد ۴۴ هزار واحد به بهره‌برداری رسیده‌اند و ۳۴ هزار نیز در حال ساخت و ۱۸ هزار واحد در مرحله تخصیص زمین قرار دارند. در حقیقت کل این واحدهای صنعتی در ۸۱۱ شهرک و ناحیه صنعتی درحال بهره‌برداری ، استقرار یافته‌اند.

صالحی‌نیا افزود: اکنون ۵۰۰ شهرک صنعتی و ۳۱۰ ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد که در مجموع ۳۷ هزار هکتار زمین با انعقاد قرارداد به واحدهای صنعتی اختصاص یافته، حال قرار است برنامه‌هایی برای بازگشت به چرخه تولید واحدهای غیرفعال در نظر گرفته شود که برای ۳۵۰ واحد برنامه‌ریزی شده که اکنون ۲۰۰ واحد به چرخه فعالیت برگشته‌اند.

چه صنایعی بیشتر در شهرک‌ها فعالند؟

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت در بخش دیگر سخنانش به این پرسش پاسخ داد که چه صنایعی سهم بیشتری در شهرک‌های صنعتی دارند؟ گفت: امروز ۱۷ درصد واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی در بخش صنایع غذایی و آشامیدنی، ۲۲ درصد در بخش صنایع شیمیایی، ۱۲ درصد در بخش صنایع کانی غیر فلزی، هفت درصد در صنایع سلولزی، پنج درصد در صنایع نساجی، چهار درصد برق و الکترونیک، ۲۷درصد صنایع فلزی و شش درصد در بخش خدمات و سایر فعالیت دارند.

به گفته صالحی‌نیا،‌ در بخش تامین زیرساخت‌های مورد نیاز تاکنون ۱۵ هزار و ۶۰۰ لیتر در ثانیه آب مورد نیاز برای واحدها تامین شده و تاکنون ۹ هزار و ۲۵۰ مگاوات برق تامین شده است .

صالحی‌نیا از احداث نیروگاه‌های تولید برق مقیاس کوچک در شهرک‌های صنعتی خبر داد و افزود: تاکنون ۵۷ هزار نیروگاه با ۴۷۰ مگاوات برق بهره‌برداری شده است. اکنون ۹۶ شهرک غیر دولتی در دست اجراست که ۴۵ شهرک در دست ساخت قرار دارد و برای ۷۷ شهرک و ناحیه صنعتی برنامه توسعه‌ای مصوب شده است.

تاسیس شهرک‌های صنعتی در مناطق روستایی

این متولی صنعتی کشور هدف‌گذاری برای ایجاد ۴۳۸ شهرک صنعتی در مناطق روستایی خبر داد و گفت: برای این‌ها برنامه‌های مطالعاتی تدوین شده است. اکنون ۶۰ شرکت مدیریت صادرات تشکیل شده که این‌ها کنسرسیوم‌های صادراتی تشکیل داده‌اند.

صالحی‌نیا از شناسایی ۴۶۶ خوشه صنعتی خبر داد و گفت: ۹۷ خوشه به اتمام رسیده و ۴۰ پروژه هم اکنون در حال اجراست و در آینده اضافه خواهند شد.

5 15

مدیرعامل شرکت‌های صنعتی ایران می‌گوید: تعداد واحدهای فعال در زمینه تولید قطعه و مجموعه‌سازی در شهرک‌های صنعتی در ماه‌های گذشته افزایش یافته است.

او تامین سرمایه برای SMEها از محل‌های مختلف از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری خبرداد و گفت: تاکنون از ۳۳ هزار و ۷۰۰ واحد برای شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی حمایت شده و بیش از سه هزار و ۵۰۰ تورصنعتی برای مدیران واحدها انجام شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صندق ضمانت از صنایع کوچک با سرمایه ۱۱۰ میلیارد تومان برای تضمین تسهیلات دریافتی توسط واحدها راه‌اندازی شده که به زودی سرمایه آن دو برابر خواهد شد.

او گفت: چنانچه سهم صنایع از تسهیلات بانکی که اکنون ۳۰درصد است به ۴۰ درصد افزایش یابد واحدهای صنعتی کوچک هم خواهند توانست از این تسهیلات به راحتی استفاده کنند.

افزایش واحدهای صنعتی قطعه‌سازی

صالحی‌نیا از برداشته شدن کفایت سرمایه برای واحدهای زیر۱۰۰ نفر خبرداد و گفت: سال ۹۷ نزدیک به ۲۹۳ ضمانت با دو هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای واحدهای صنعتی صادر و در اختیار آنها قرار داده شد. امسال تاکنون ۷۰ فقره ضمانت با ۷۰ میلیارد تومان اعتبار صادر شده است.

این مقام مسئول درباره ایجاد واحدهای جدید تولید قطعات خودرو و لوازم خانگی در شهرک‌های صنعتی گفت: تعداد واحدهای فعال در زمینه تولید قطعه و مجموعه‌سازی در شهرک‌های صنعتی در ماه‌های گذشته افزایش یافته که دلیل آن تاکید بر تقویت داخلی‌سازی و همچنین روش‌های حمایتی وزارت صنعت در مورد ممنوعیت واردات برخی کالاها و توجه شرکت‌های تولیدکننده به کاهش قیمت تمام شده تولیدشان از محل داخلی‌سازی قطعات است.

او تاکید کرد: انگیزه بیشتری برای ایجاد واحدهای قطعه‌سازی در کشور ایجاد شده و بسیاری از واحدهای تولیدی سعی دارند زنجیره تأمین قطعاتشان را ایجاد کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.