کد مطلب: ۶۱۱۸۵۱

کسانی که به دنبال محدودیت فضای مجازی هستند در جهان امروز زیست نمی‌کنند

کسانی که به دنبال محدودیت فضای مجازی هستند در جهان امروز زیست نمی‌کنند

مراسم رونمایی از کتاب مجموعه قوانین کسب و کارهای اینترنتی روز چهارشنبه به همت انجمن تجارت الکترونیک تهران در ساختمان مرکز ملی فناوری برگزار شد.

در مراسم مراسم رونمایی از کتاب مجموعه قوانین کسب و کارهای اینترنتی سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی و ریاست مرکز ملی فضای مجازی، با تبریک به انجمن تجارت الکترونیک تهران و تیم حقوقی هلدینگ هزاردستان (مالک کافه‌بازار و دیوار) که تهیه کنندگان این کتاب بودند، صحبت‌های خود را آغاز کرد: «پیش از اینکه بخواهم وارد بحث اصلی شوم لازم است بگویم که توسعه اقتصادی، اجتماعی، و سیاسی در عصر حاضر بدون توسعه فضای مجازی امکان‌پذیر نیست. لذا کسانی که به دنبال محدود سازی فضای مجازی و یا محدود سازی اقتصاد دیجیتال باشند در حقیقت منکر اصل ضرورت توسعه برای کشورها در صحنه رقابت جهانی هستند و یا به عبارتی در جهان امروز زیست نمی‌کنند و انزواگرا و درون‌گرا هستند.»

او در ادامه با اشاره به این موضوع که هیچ قانونی بدون توافق فوری اجتماعی امکان‌پذیر نیست و قابلیت اجرا ندارد، گفت: «در گذشته قانون نوشته و به تدریج مشخص می‌شد که قانون اشکلاتی دارد و بعد از گذشت چند سال به اصلاح قانون می‌پرداختند. امروز به دلیل تحولاتی که ایجاد شده است و مشارکتی که جامعه در صحنه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور دارد، نمی‌شود که بعد از اجرای یک قانون به اصلاح آن پرداخت و اساسا جامعه چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد. لذا در این عصر، قوانین بلافاصله به گفتمان گذاشته می‌شود. بنابراین ما باید در قوانین به توافق بلادرنگ اجتماعی توجه داشته باشیم و به همین دلیل نمی‌توان قوانین را در اتاق‌های دربسته نوشت.»

قانون‌گذاری ما مبتنی بر درهای بسته است

فیروزآبادی با بیان این موضوع که بشر امروز پذیرفته است که اصل مقررات‌زدایی یک اصل ممدوحی است و این اصل ممدوح با ضرورت و نیازی که فضای مجازی به قوانین و مقررات جدید دارد شاید مغایرت دارد، به سخنان خود اینگونه ادامه دارد: «یکی از کارهایی که مرکز ملی فضای مجازی باید انجام دهد این است که باید بین نیاز به قانون و مقررات جدید و اصل مقررات‌زدایی تعادل ایجاد کند. آنچه که مسلم است ما امروز در مرکز ملی فضای مجازی نیاز به بحث جدی در حوزه حقوقی و قانونی داریم. به طور مثال ما هنوز نتوانستیم بحث مالکیت معنوی را در کشور ساماندهی کنیم. یا در مورد قانون دارایی‌های معنوی، نظام بانکی کشور هنوز این دارایی‌ها را به رسمیت نشناخته است. به طور مثال فضای مجازی در حوزه بازارهای ملی، عقود و قراردادها، حریم خصوصی و … نیاز به قانون دارد. متاسفانه در تمام دنیا نه فقط ایران فهم اجتماعی از این تحولات از فهم سیاسی پیشی گرفته است و از آنجایی که قانون‌گذاران فهم سیاسی دارند شاهد یک نوع تاخر در صحنه قانون‌گذاری در دنیا هستیم.»

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به واکنش جامعه به طرح صیانت از فضای مجازی گفت: «از سوی دیگر قوانین ما قوانین قدیمی‎ای هستند. در قانون صیانت از فضای مجازی، جامعه و اقتصاد به سطحی از بلوغ رسیده است که به این قانون واکنش نشان می‌دهد. اما نظام قانونگذاری ما مبتنی بر درهای بسته است. اصلاح این کار سختی است. ما باید از این بن‌بست خارج شویم و یکی از راه‌های خروج از این بن بست انتشار چنین کتاب‌هایی است.»

عضو شورای عالی مرکز ملی فضای مجازی در پایان مراسم رونمایی از کتاب مجموعه قوانین کسب و کارهای اینترنتی روز چهارشنبه به همت انجمن تجارت الکترونیک تهران برگزار شد، به ارائه پیشنهاداتی پرداخت و افزود: «بحث جدیدی در فضای مجازی به نام توصیه در جریان است. میزان برندگی توصیه‌ها در نظامات فنی در غرب به مراتب برنده‌تر از قانون است یا حداقل اثر بیرونی و کارکردی بیشتری نسبت به قانون دارد که در کشور ما هنوز نظم و نظام درستی نگرفته است. دستگاه‌های ما در این مورد باید علاوه بر قانونگذاری به توصیه توجه داشته باشند و راجع به انتشار آن توصیه‌ها عمل بکنند. در نهایت جامعه انتخاب می‌کند که به کدام توصیه بیشتر عمل کند.»

در پایان این مراسم که به همت انجمن تجارت الکترونیک تهران صورت گرفت، حاضران به رونمایی از کتاب مجموعه قوانین کسب و کارهای اینترنتی پرداختند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.