خبر مهم:

کد مطلب: ۶۷۶۶۹۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اعمال محدودیت‌های بانکی جدید برای اتباع خارجی/ واکنش بانک مرکزی چه بود؟

اعمال محدودیت‌های بانکی جدید برای اتباع خارجی/ واکنش بانک مرکزی چه بود؟

اخباری که در روزهای اخیر در فضای مجازی دست به دست می‌شوند، از اعمال محدودیت‌های بانکی جدید برای اتباع خارجی خبر می‌دهند. مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، با انتشار توئیتی در حساب رسمی خود، به این اخبار واکنش داد.

سهیل بانی/ به گزارش تجارت‌نیوز ، اخباری که در روزهای اخیر در فضای مجازی دست به دست می‌شوند، از اعمال محدودیت‌های بانکی جدید برای اتباع خارجی خبر می‌دهند. این اخبار با واکنش مدیر روابط عمومی بانک مرکزی همراه شد اما به نظر نمی‌رسد اظهارات وی دردی از اتباع غیر ایرانی دوا کند.

کم لطفی دولت‌ها به ۶ درصد از جمعیت ایران

بر اساس آخرین اطلاعات سرشماری‌ها، تعداد اتباع خارجی ساکن در ایران به بیش از پنج میلیون نفر می‌رسد. دست کم ۴٫۵میلیون نفر از این اتباع هم مربوط به کشور افغانستان هستند. این آمار و ارقام، ایران را به پناهنده‌پذیرترین کشور دنیا تبدیل کرده است. با وجود این، وضعیت رفاهی و خدمات ارائه شده به اتباع خارجی، اصلا قابل قبول نیست. مشکلاتی از قبیل ثبت‌نام در مدرسه، دریافت سیم‌کارت، بیمه و دریافت خدمات بانکی، همیشه برای این اتباع وجود داشته است. حتی نسل دوم و سوم این مهاجران نیز با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

با این وجود، به نظر می‌رسد که نه تنها دولت برنامه‌ای برای بهبود زندگی اتباع غیرایرانی ندارد، بلکه درحال اعمال محدودیت‌های بسیار گسترده و شدیدی بر فعالیت‌های بانکی این افراد است.

محدودیت‌های بانکی برای اتباع خارجی

در روزهای گذشته، تصویری از یک نامه در فضای مجازی پخش شده که بر اساس آن، قرار است برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، محدودیت‌های شدیدی بر ارائه خدمات بانکی به اتباع خارجی اعمال شود.

براساس این ابلاغیه، ارائه خدمات ذیل تا اطلاع ثانوی به اتباع غیر ایرانی ممنوع است.

۱-افتتاح هرگونه حساب ارزی و ریالی، اعم از قرض‌الحسنه، جاری و پس‌انداز، سپرده کوتاه مدت و بلند مدت ۲-حواله انتقال هرگونه وجه، اعم از درون‌بانکی و بین‌ بانکی از مبدأ حساب‌های اشخاص حقیقی خارجی ۳-حواله انتقال هرگونه وجه، اعم از درون‌بانکی و بین‌ بانکی به مقصد حساب‌های اشخاص حقیقی خارجی

از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهند که سرویس اینترنت بانک و همراه بانک بسیاری از اتباع خارجی در برخی بانک‌ها قطع شده است. مسئولان این بانک‌ها، علت اقدام خود را به واسطه صدور بخشنامه بانک مرکزی دانستند. آنها اعلام کردند که این موضوع به‌زودی در همه بانک‌ اعمال می‌شود.

واکنش بانک مرکزی به محدودیت‌های بانکی جدید

در پی انتشار این اخبار در فضای مجازی، مصطفی قمری وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، با انتشار توئیتی در حساب رسمی خود، به این موضوع واکنش داد.

به گفته وی، خدمات مبتنی بر کارت، خرید اینترنتی و انتقال وجه از طریق پایا برای کلیه اتباع خارجی همچنان در دسترس است. همچنین قمری‌وفا اعلام کرد که سایر خدمات بانکی، پس از دریافت اطلاعات اتباع مجاز از «مراجع ذی‌صلاح»، به آنها ارائه می‌شود.

اتباع خارجی

واکنش مدیر روابط عمومی بانک مرکزی به محدودیت‌های بانکی اتباع خارجی

مغفول ماندن بخش عمده مهاجران

بر اساس آمار و ارقام، بخش بسیار بزرگی از اتباع خارجی، به صورت غیرقانونی در ایران زندگی می‌کنند و قانونی شدن اقامت این افراد نیز با فرایندی بسیار طولانی و سخت مواجه است.

بنابراین اظهارات قمری‌وفا تنها قشر کوچکی از اتباع غیرایرانی را پوشش می‌دهد که به صورت مجاز در ایران زندگی می‌کنند و مشکلات موجود در زندگی بخش عمده اتباع خارجی همچنان حل نشده باقی می‌ماند.

شاید وقت این باشد که دولت کمی با این افراد که بسیاری از آنها قربانی جنگ هستند و به اجبار سرزمین خود را ترک کرده‌اند، مهربان‌تر باشد و آنها را نه فقط در حرف، بلکه در عمل هم عضوی از مردم ایران بداند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حامد

    من کلیه درد شدید دارم
    پول کم دارم برای بیمارستان
    صاحب کارم هم می خواد کارت به کارت کنه نمی تونه
    رفتم بانک می‌گه اتباع نمی تونن پولی دریافت کنند و پول بریزن به کارتشون
    شما یک هفته ن بتونی پول بریزی ب کارتت نه بتونی کارت به کارت کنی نون خشک هم دیگه نمی تونی بخری
    بانک ملت ام است عابربانکم
    تو رو خدا پیگیری کنید به داد ما برسید .

  • ناشناس

    ماچه نظری بدیم داستان ما افغان ها بیشتر 40سال است که همین بی مهری وبلا تکلیفی وناامیدی دست پنجه نرم‌ می‌کنیم ما هیچ وقت تکلیف ما مشخص نبوده ۴نسل ما توی ایران همین سرنوشت را داشتیم وداریم به‌ امید روزی روشن درزندگی آواره گی خداوند فرجی کنه به عال ما ولطف محبت دولت مردان یاعلی مدد

  • بصیر

    بلاخره چی میگی من نفهمیدم برای اتباع حساب بانکی مهیا می‌کنید یا محدود می‌کنید حساب های شون رو

  • ناشناس

    من بانک ملت حساب دارم و با حسابم کار میکنم و حتی سپرده بلند مدت هم دارم
    الان دوهفته هستش که نمیتونم انتقالی بزنم واقعا این کارا چه معنی میده
    یا که مهاجر به کشور تون نپذیرید و یا هم که پذیرفته اید و مدرکی بهش دادید این قبیل کار ها چه معنی دارد
    و هرروز یک مشکلی به مشکلات اتباع اضافه میکنید

  • ناشناس

    سلام بنده در بانک ملت حساب دارم در بانک صادرات حساب دارم کارت به کارت بنده از هردو بانک قطع شده