کد مطلب: ۳۷۸۹۹۷

گفتگوی تجارت‌نیوز با عضو کمیسیون برنامه مجلس:

چراغ قرمز مجلس نسبت به افزایش نرخ سود بانکی

چراغ قرمز مجلس نسبت به افزایش نرخ سود بانکی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: مخالف افزایش نرخ سود بانکی هستنم، زیرا افزایش نرخ سود بانکی علاوه بر تضرر تولیدکنندگان باعث افزایش حجم نقدینگی و شبه پول در اقتصاد ایران می‌شود.

به ‌گزارش تجارت‌نیوز ، رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود که در سال ۹۸ نرخ سود بانکی هیچ‌گونه افزایشی نخواهد داشت و در محدوده ۱۰ تا ۱۵ درصد باقی خواهد ماند، اما نرخ تورم نقطه به نقطه کل کشور برای اولین بار طی چند سال اخیر از ۵۰ درصد فراتر رفته و به ۵۱٫۴ درصد رسیده است.

با توجه به اینکه بازده سرمایه طی سال گذشته در بازار ارز حدود ۱۶۰ درصد، در بازار سکه در حدود ۱۸۰ درصد و در بازار مسکن بیش از ۹۰ درصد بوده است. آیا تثبیت نرخ سود بانکی سپرده‌ها در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد عملکرد منطقی است و باعث جریان مجدد نقدینگی از بانک‌ها به سمت بازارهای موازی نمی‌شود؟

محمدحسینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: با توجه به نرخ فعلی سود بانکی و اوراق قرضه‌ای که با نرخ سود بالاتری در کشور عرضه می‌شود و همچنین حجم نقدینگی ، امروز در فضای اقتصادی کشور افزایش نرخ سود بانکی به عنوان یک سیاست پولی مالی قابل قبول نیست.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس با اشاره به ضرورت حرکت نقدینگی از بانک‌ها به سمت بخش تولید و صنعت تصریح کرد: اگر مسئولان مربوطه به نحوی شرایط را مدیریت کنند که نقدینگی از بانک‌ها به سمت بخش تولید و صنعت حرکت کند، بدون شک ورود سپرده‌های بانکی به فضای تولید و صنعتی کشور به نفع اقتصاد ایران خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: برای عدم حرکت نقدینگی به سمت بازارهای موازی ضرورت دارد که سیاست‌های دیگری اتخاذ شود نه اینکه با افزایش نرخ سود بانکی مانع از انجام این کار شویم، زیرا افزایش نرخ سود بانکی خود باعث ایجاد شبه پول و افزایش حجم نقدینگی در کشور می‎شود.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس تصریح کرد: امروز با این نرخ سود و نرخ تسهیلات بانکی شبکه تولید با مشکلات عدیده‌ای مواجه است و واحدهای تولیدی توان پرداخت سود بالاتر به بانک‌ها را ندارند به همین جهت افزایش نرخ سود بانکی نفع فضای تولیدی کشور نیست.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: مخالف افزایش نرخ سود بانکی هستنم، زیرا افزایش نرخ سود بانکی علاوه بر تضرر تولیدکنندگان باعث افزایش حجم نقدینگی و شبه پول در اقتصاد ایران می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بیشتر مردم بیرون از بانک پول شون رااز بین بردن وهرکس تولید کننده نیست ودر صد سود رانسبت به تورم رابالا ببرید
    .