کد مطلب: ۲۴۰۱۰۲

مدیران جرات استفاده از کالای ایرانی را داشته باشند

مدیران جرات استفاده از کالای ایرانی را داشته باشند

خیامیان با تاکید بر لزوم اصلاح ارائه تسهیلات از سوی صندوق توسعه ملی بیان کرد: اکنون شاهدیم که در سال حمایت از کالای ایرانی این صندوق به کسی وام می‌دهد که کالای خارجی خریداری کنند، باید این نوع امور را اصلاح کنیم و از کارهای شعاری بپرهیزیم.

رضا خیامیان در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه انجمن سازندگان صنعت نفت 700 عضو دارد که این تعداد 60 هزار اشتغال مستقیم و 180 هزار اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده‌اند، اظهار داشت: حدود 100 شرکت دانش بنیان داریم که در زمینه تولید دانش فنی در صنعت نفت فعال دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با اشاره به برگزاری بیست و سومین نماشیگاه نفت، گاز و پتروشیمی گفت: بیش از هزار شرکت ایرانی و حدود 600 شرکت خارجی از 37 کشور جهان در نمایشگاهی که از 16 اردیبهشت آغاز می‌شود حضور خواهند داشت.

رئیس انجمن سازندگان صنعت نفت در ادامه خاطرنشان کرد: ما این اطمینان را به مردم و مسئولین می‌دهیم که 100 درصد تجهیزات صنایع پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی را می‌توانیم تامین کنیم و در بخش بالادست نیز توانمندی لازم برای تامین نیاز را داریم و در برخی موارد نیاز به تکنولوژی داریم.

وی به سخنان وزیر در خصوص استفاده از ظرفیت‌های داخلی اشاره و اظهار داشت: به گفته وزیر شش میلیارد دلار برای توسعه میادین سرمایه‌گذاری خواهد شد که در این زمینه از پیمانکاران ایرانی استفاده می‌شود.

خیامیان با اشاره به اینکه ساخت کاتالیز از جمله توانمندی‌های بزرگ ما در صنعت نفت است، خاطرنشان کرد:‌ به لحاظ حجم ریالی واردات این کالا هزینه‌های زیادی برای کشور در برداشت که ما اکنون توانسته‌ایم به دستاوردهای خوبی در زمینه تولید آن برسیم.

وی با بیان اینکه تولید کنندگان باید سه مولفه کیفیت، تحویل به موقع و قیمت رقابتی را در نظر بگیرند افزود: مصرف کنندگان نیز باید به ساخت داخل اعتقاد داشته و نسبت به آن عرق ملی داشته باشند، اکنون می‌بینیم که به لحاظ فرهنگی استفاده از کالای خارجی نوعی فخرفروشی محسوب می‌شود بنابراین باید کاری کنیم که سازمان‌های نظارتی نیز حساس بوده و نسبت به خرید کالای خارجی برخورد کنند. دولت نیز در زمینه ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان داخل باید بهتر عمل کند چرا که تاکنون آنقدر که مزاحم تولید بوده‌اند حامی آن نبوده‌اند لذا باید قوانین مزاحم تولید حذف شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه فرمان رهبری در اصل 44 باید اجرا شود خاطرنشان کرد: باید بخش خصوصی به کار گرفته شود و قانون بهبود فضای کسب و کار نیز که اکنون فقط 20 درصد آن اجرایی می‌شود، رعایت شود.

خیامیان با اشاره به قانون حداکثر استفاده از توانمندی شرکت‌های ایرانی در بخش فاینانس اظهار داشت: در حال حاضر فاینانسورهای خارجی بیشتر تمایل دارند که از کالای کشور خودشان در صنایع ایران استفاده شود که این رویه باید اصلاح شود.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح ارائه تسهیلات از سوی صندوق توسعه ملی بیان کرد: اکنون شاهدیم که در سال حمایت از کالای ایرانی این صندوق به کسی وام می‌دهد که کالای خارجی خریداری کنند، باید این نوع امور را اصلاح کنیم و از کارهای شعاری بپرهیزیم.

رئیس انجمن استصناء با اشاره به تشکیل کارگروه رفع موانع تولید خاطرنشان کرد: دولت اگر بخواهد به سازندگان کمک کند باید از وجوه اداره شده باشد چرا که بانک‌ها هیچ کمکی به تولیدکنندگان نمی‌کنند بنابراین ما پیشنهاد می‌کنیم که کارگروه فراقانونی تشکیل شود و از ستاد تدابیر ویژه برای حل مشکلات صنعتگران استفاده شود.

خیامیان در ادامه درباره استفاده از تجهیزات ایرانی در پارس جنوبی اظهار داشت: با توجه به اینکه طراحی اولیه فازهای پارس جنوبی از سوی شرکت‌های خارجی صورت گرفته و تمامی مدارک خارجی است کارفرمایان جرات و باور استفاده از کالای ایرانی را ندارند و حتی شرایط به نحوی است که چنانچه در استفاده از کالای ایرانی به مشکل بربخورند با آنان برخورد می‌شود اما در مورد کالای خارجی این اتفاق نمی‌افتد.

وی همچنین گفت: با کمک وزارت صنایع مقرر شده که کالاهای خارجی ممنوع الورود شوند، یادآور شد: مدیران باید جرات استفاده از کالای ایرانی را داشته باشند و به ما اعتماد کنند البته ما نیز باید روی کیفیت و تحویل به موقع کار کنیم.

رئیس انجمن سازندگان صنعت نفت با اشاره به استفاده توتال از کالاهای ساخت داخل بیان کرد: سازندگان در مناقصات شرکت می‌کنند و توتال نیز اکنون چراغ خاموش حرکت می‌کند، کارها به خوبی پیش می‌رود، در قرارداد توتال باید 51 درصد از کالای ایرانی استفاده کند و در این صورت تشویق می‌شود و در صورت عدم رعایت این بند از قرارداد مشمول 5 درصد جریمه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در کشور ما همه قشری فکر می‌کنند، تاکید کرد: باید جهش ملی حمایت از تولید داخلی ایجاد شود و اگر همه ارگان‌ها هماهنگ باشند و به تولید ملی فکر کنند مشکلات حل می‌شود.

خیامیان همچنین گفت: در حال حاضر تعدادی از واحدهای ما با 30 درصد ظرفیت کار می‌کنند و تعدادی نیز تعطیل شده‌اند به همین دلیل از وزیر صنایع خواستیم که کارگروهی برای حل این موضوع تشکیل شود، که البته با اقدامات فراقانونی باید این مسائل حل شود.

وی با بیان اینکه دولتمردان باید به بخش خصوصی اعتماد کنند، اظهار داشت: باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که سرمایه گذاران خارج از کشور امکان حضور در ایران را داشته باشند و به این صورت بخش زیادی از مشکل نقدینگی حل می‌شود.

منبع: ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.