کد مطلب: ۷۳۰۱۹

مذاکره با زیمنس برای ساخت واگن قطار

قائم مقام وزیر صنعت گفت: در صورتی که با کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی مشارکت شود امکان تولید واگن در داخل به جای واردات از روسیه وجود دارد و بخش خصوصی مذاکراتی در این زمینه با شرکت زیمنس انجام داده است.مجتبی خسروتاج در نشست خبری سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این سوال مبنی

قائم مقام وزیر صنعت گفت: در صورتی که با کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی مشارکت شود امکان تولید واگن در داخل به جای واردات از روسیه وجود دارد و بخش خصوصی مذاکراتی در این زمینه با شرکت زیمنس انجام داده است.
مجتبی خسروتاج در نشست خبری سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این سوال مبنی بر آخرین وضعیت واردات واگن قطار از روسیه گفت: نگاه وزارت صنعت مبنی بر عدم واردات کالاهایی است که در داخل کشور وجود دارد و در ثبت سفارش واردات کالاهایی توجه می‌شود که واسطه‌ای و مواد اولیه تولید به حساب می‌آید.

وی افزود: در واردات باید به ظرفیتهای داخلی توجه داشت تا بتوان واحدهای تولید را نیز فعال کرد که واردات واگن قطار از روسیه نیز در همین راستا است.

* مذاکره با زیمنس برای ساخت واگن قطار

قائم مقام بازرگانی وزیر صنعت ادامه داد: در صورتی که با کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی صورت گیرد ما می‌توانیم همین واگن‌ها را در داخل کشور تولید کنیم به طوری که بخش خصوصی ما در اتریش مذاکراتی با شرکت زیمنس برای ساخت واگن انجام داده است.

خسروتاج با اشاره به اینکه برخی کشورها برای فروش محصولات خود از مدل اعتبار خریدار استفاده می‌کنند گفت: این کشورها کالاهای خود را به صورت 10 تا 15 ساله به فروش می‌رسانند تا انگیزه خریدار بیشتر شود.

وی افزود: در صورتی که قصد خرید به صورت اعتبار خریدار وجود دارد لازم است بخش تولید داخل در این شکل نیز دیده شود.

قائم مقام بازرگانی وزیر صنعت با اشاره به سفر خودبه کره جنوبی گفت: در سفر به کره جنوبی نیز اعلام شد که در صورتی که واردات کالا از این کشور ادامه پیدا می‌کند که بتواند تولید مشترک با ایران داشته باشند و محصولات خود را در کشور ما تولید کنند.

خسروتاج اضافه کرد: به نمایندگان رسمی این شرکتها نیز اعلام شده که در صورت تولید مشترک امکان عرضه محصولات خود در بازار ایران را خواهند داشت.

وی تصریح کرد: در همین راستا امروز شاهد واردات واگن هستیم و در روزهای دیگر می‌توان واردات سایر کالاهایی که در داخل امکان تولید دارند را مشاهده کنیم به همین منظور این موضوع به اطلاع وزیر صنعت و معاون وی رسیده است.

قائم مقام بازرگانی وزیر صنعت افزود: در خصوص ماشین‌آلات صنعتی 10 تا 12 میلیارد واردات انجام می‌شود اما آیا تکنولوژی این محصولات وارد شده برای ما مورد نیاز است و ما امکان تولید داخلی آنها را نداریم؟

خسروتاج گفت: در صورتی که ما دانش تولید محصولی را در داخل داشته باشیم دیگر نباید اجازه واردات آن را داد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص صادرات کالا به روسیه گفت: یکی از دلایل ضعف صادرات کالای ما آن است که کالاهای تولیدی در کشور ما رقابتی نبوده، نیست و امکان حضو ردر بازار روسیه را ندارد.

* نرخ ارز با تورم همخوانی ندارد

وی افزود: زمانی که روحانی دولت را در دست گرفت نرخ دلار در بازار 3600 تا 3700 تومان بود که نرخ امروز نیز همین قدر است و باید اذعان داشت که این نرخ ارز با میزان تورم همخوانی ندارد و هزینه‌های بخش خصوصی را پاسخ نمی‌دهد.

قائم مقام بازرگانی وزیر صنعت اضافه داد: ثبات نرخ ارز زمینه‌ساز تولید است اما وقتی که با تورم متناسب نباشد و نتواند خود را اصلاح کند شرایطی مناسبی برای صادرات فراهم نمی‌آورد.

خسروتاج تصریح کرد: هزینه تولید، پایین بودن بهره‌وری و عدم تسلط بر بازارهای صادراتی، قدیمی بودن ماشین‌آلات و هماهنگ نبودن صادرکنندگان با حجم تقاضا د ربازار روسیه از جمله سایر مشکلات برای صدور کالا به این کشور است.

* وضعیت مراودات بانکی با روسیه رضایتبخش نیست

وی همچنین گفت: وضعیت اقتصاد در روسیه وضعیت مناسبی نداشته و کاهش نرخ روبل باعث شده به شرایط صادرات به این کشور مناسب نباشد.

قائم مقام بازرگانی وزیر صنعت همچنین گفت: روسیه تمایل دارد که با روبل معامله کند که این امر نیز بر مشکلات تجارت با این کشور اضافه می‌کند همچنین وضعیت حمل و نقل رضایتبخش نیست و همکاریهای بانکی نیز به کندی صورت می‌گیرد.

خسروتاج افزود: بیزینس بانک تنها بانک روسیه است که با بانکهای ایران همکاری دارد و این در حالی است که یک بانک کافی نیست و چند بانک دیگر باید اضافه شوند.

به گزارش تسنیم، خسروتاج ادامه داد: توسعه صنعت خدمات در برنامه‌های کلان اقتصادی کشور مورد توجه قرار گرفته است و ما قابلیت زیادی برای توسعه در بخشهای گردشگری، آی‌تی، ترانزیت و فنی مهندسی داریم که در این خصوص براساس هدفگذاری‌های لازم انجام شده است.

وی گفت: تا پایان سال باید 16 میلیارد صادرات در بخشهای گردشگری، خدمات، فنی مهندسی و ترانزیت به دست آوریم که تا 5 سال آینده براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده این رقم به 30 میلیارد دلار خواهد رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.