کد مطلب: ۳۲۹۲۶۱

مراتع کشور با ۸۵ میلیون هکتار مساحت، بستر توسعه پایدارند

مراتع کشور با ۸۵ میلیون هکتار مساحت، بستر توسعه پایدارند

رئیس گروه اصلاح و احیای دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، مراتع را به‌عنوان تامین‌کننده علوفه به‌عنوان کارکرد بازاری دانست.

دکتر مهرداد مسیبی در بازدید از مراتع شهرستان سلسله اظهار کرد: عمده کارکردهای غیر بازاری مراتع شامل ترسیب کربن، تشکیل خاک، توسعه صنعت گردشگری، گردش آب در طبیعت، تنظیم آب‌وهوا، تامین گیاهان داروئی، نگهداری خاک، حفظ ذخایر ژنتیکی، ایجاد زیستگاه، جلوگیری از خسارات زیستگاه، کنترل سیل، کنترل فرسایش خاک، چرخه مواد و دیگر کارکردهای مهم بوده که در معادلات اقتصادی کمتر بدان توجه می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی گفت: پیرو دستور مقام معظم رهبری مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به انجام عملیات آبخیزداری کشور تخصیص‌یافته که از این میزان، مبلغ حدود ۲۱ میلیارد تومان به استان لرستان اختصاص‌یافته که از این مبلغ اختصاص‌یافته به لرستان، ۴۵۹ میلیون تومان به بخش مرتع تخصیص داده شده است که در قالب ۵۰۰ هکتار عملیات بذرکاری و کپه کاری و ۱۰۰۰ هکتار عملیات حفاظت و قرق در بخش مرتع در حال انجام است.

مسیبی بیان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد اگر پوشش گیاهی از ۲۰ درصد به ۸۰ درصد افزایش یابد میزان هدر رفت خاک و هرز آب کمتر از ۵ درصد خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه، عدم توجه به مرتع و درنتیجه کاهش پوشش گیاهی باعث افزایش رواناب و فرسایش آب‌وخاک خواهد شد خاطرنشان کرد: وجود پوشش گیاهان مرتعی موجب نفوذ 70 درصد نزولات آسمانی در خاک و جلوگیری از رواناب خواهد شد.

این مسئول میزان فرسایش خاک در ایران و در طی ۴۰ سال گذشته را، سالانه حدود یک میلیارد تن دانست و اظهار کرد: فرسایش خاک امروزه از مرز چهار میلیارد تن در سال فراتر رفته که بر اساس این برآورد سالانه در حدود ۴۰۰ هزار هکتار از زمین‌های زراعی فرسایش یافته و غیرقابل کشت می‌شوند.

مسیبی به تفاهم‌نامه دفاتر فنی مرتع و جنگل‌های خارج از شمال گریزی زد و بیان کرد: سامان‌های عرفی که کمتر از ۲۰ درصد تاج پوشش درختی و ۵ درصد پوشش درختچه‌ای دارند به‌عنوان سامان مرتعی تلقی می‌گردد؛ لذا بایستی به استناد قوانین مرتبط با عدم کشت درخت در این سامان‌ها، با رعایت حقوق عرفی، اقدامات و اصلاح پوشش مرتعی در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: برخی گونه‌های اندمیک (خاص یک منطقه) در کل کشور وجود دارد که نیاز است تبدیل به ذخیره‌گاه گردد؛ تا از خطر نابودی نجات یابد و بتوان به‌راحتی آن‌ها را تکثیر و توسعه داد.

رئیس گروه اصلاح و احیای دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، گریزی به جنوب استان لرستان منطقه جلگه خلج در فاصله 25 کیلومتری شهرستان پل‌دختر زد و عنوان کرد: اقدام اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان که منطقه ۲۰ هکتاری در این قسمت را به‌عنوان ذخیره‌گاه گونه‌های گراس گرمسیری محدود و محصور نموده تا تکثیر و زادآوری شوند قابل‌تحسین است.

مسیبی در پایان با اشاره به دیگر اقدام مثبت اداره کل منابع طبیعی استان مبنی بر استفاده از بذور مرتعی بومی توسط جوامع محلی و کاشت در عملیات بیولوژیک از محل صندوق توسعه ملی اشاره و بیان کرد: 80 درصد مراتع استان لرستان از نوع مراتع درجه سه، 15 درصد مراتع درجه دو و تنها 5 درصد مراتع بالای 2000 متر از نوع مراتع درجه یک محسوب می‌شوند که با توجه به فشار دام مازاد بر مراتع و از بین رفتن مراتع میان‌بند در استان، ضرورت دارد توجه بیشتری به حفظ و نگهداری از این مراتع شود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.