کد مطلب: ۵۶۶۲۲۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۲۰ درصد دام‌ دامداران بر اثر گرسنگی مردند!/ سیب‌زمینی جایگزین خوراک دام شد

۲۰ درصد دام‌ دامداران بر اثر گرسنگی مردند!/ سیب‌زمینی جایگزین خوراک دام شد

تامین خوراک دام و علوفه برای دامداران بسیار دشوار شده و بسیاری از سرمایه‌های دامی به این دلیل تلف شده‌اند. مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران با اعلام این خبر گفت که کاهدو علوفه در بازار بسیاری از استان‌ها نایاب شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، زنگ هشدار برای بازار گوشت به صدا درآمده و برخی تولیدکنندگان از احتمال شوک به بازار گوشت قرمز در نیمه دوم سال خبر می‌دهند.

دامداران می‌گویند حالا نه تنها خوراک دام وارداتی به صورت قطره‌چکانی به دست‌شان می‌رسد که به خاطر خشکسالی کاه و یونجه‌ای برای تامین خوراک دام‌ خود ندارند!

این موضوع به تلف شدن یک پنجم دام‌های دامداران منجر شده و حالا برخی دامداران از سر اجبار سیب‌زمینی‌های درجه دو را به عنوان خوراک دام جایگزین کرده‌اند.

مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران با اعلام این خبر به تجارت‌نیوز توضیح داد: وضعیت تامین علوفه و خوراک دام بسیار وخیم است و در حال شهرهای جنوبی علوفه ندارند و همین مساله باعث شده است ۲۰ درصد دام‌های دامداری‌ها به دلیل گرسنگی تلف شوند.

مجتبی عالی ادامه داد: با هماهنگی سازمان تعاونی روستایی قرار شد بخش زیادی از سیب‌‌زمینی‌هایی که مصرف انسانی ندارد در اختیار دامداران قرار گیرد تا با این کار جلوی بحران کمبود علوفه گرفته شود.

علوفه ممنوع‌الخروج شد!

دیاکو افخم، یک فعال بخش‌خصوصی هم از ممنوعیت جا به جایی کاه و یونجه خبر داد. او به تجارت‌نیوز توضیح داد: برای اینکه کاه و یونجه گران نشود، جا به جایی آن را ممنوع کردند و حالا این تصمیم باعث شده که در یک استان مازاد علوفه داشته باشیم و در استان دیگر علوفه‌ای نداشته باشیم.

او به تجارت‌نیوز گفت: زنگ خطر درباره کشتار دام‌های سبک به صدا درآمده است. ممکن است در نیمه دوم سال کمبود دام تشدید و قیمت گوشت شوک به بازار وارد کند.

افخم اعلام کرد: چنانچه ممنوعیت جا به جایی علوفه برداشته نشود دوباره واردات دام از کشورهای خارجی از سر گرفته می‌شود و بازار را با بحران تازه‌ای رو به رو می‌کند.

افشین صدر دادرس، رئیس اتحادیه دام سبک کشور هم با اعلام کشتار زودرس بره‌ها به مهر گفته است: بخشی از بره‌هایی که در شش ماه اول سال متولد می‌شوند، در مدت ١٠٠ تا ١۵٠ روز پروار شده و به عنوان گوشت مصرفی مردم وارد بازار می‌شوند و بخشی دیگر نیز وارد گله دامدار شده و به جای گله‌هایی که حذف می‌شوند، جایگزین می‌شوند.

سوءمدیریت جدی در تأمین و توزیع نهاده‌های دامی به خصوص نهاده‌های دام سبک از سال ٩٨ شروع شد ضمن اینکه توزیع نهاده‌های دامی از طریق سامانه بازارگاه نابسامانی‌ گسترده‌ای را در این حوزه ایجاد کرد.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه و وضعیت بحرانی تامین خوراک دام گزارش موج عرضه دام گرسنه به بازار عید قربان را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    پس کو صادرات دام که اعلام کردید آزاد است . خود دولت دلال شده و گوسفندان را با قیمت خیلی پایین میخرند بعد خودشون با قیمت گران صادر میکنند فقط دامدار بیچاره ضرر می‌کنه . این خودش یه نمونه دزدی است که دولت از دامدار بدبخت میکنه

  • علی

    مازادبخوره تو سرتون هر شهری بگیری بیشتر از خودش بدبختی داره خروج علوفه باید ممنوع باشه تا دامدار بتوانه گلی تو سرش بریزه

  • علی

    اگه مسولین خدا شناس باشن دست دلال کوتاه میکنن دولت خودش خریداری کنه

    • ناشناس

      مسئولین خدا رو نمیشناسن اگر خدا شناس بودن وضعیت کشور این نبود

  • ناشناس

    خدا به دادما دامدارای بیچاره برسه… هیچکی هم ازمون دام نمیخره.. تو منجلاب بی پولی داریم غرق میشیم…. خدا به دادمون برسه بااین وضع گرونی سرسام آورحتی خرج خونمون و خوردوخوراک خونوادمونم نمیتونیم بدیم?

    • ناشناس

      اره دام طوری ارزون شده به نصف قیمت ازمون میخواند چکار میشه کرد نفروشیم ازپس خوراک بر نمیاییم بفروشیم قیمتش پایینه

  • ناشناس

    دولت هم بدلیل خشکسالی غافلگیر شده وکاری هم ازش بر نمیا.امسال دام نابود شد سال دیگه نوبت مردومه

  • ناشناس

    تمام مملکت وبه خاک سیاه نشوندن تنهادامداروکشاورزنیست

  • فرزند ایران

    افخم گفته اگر ممنوعیت جابجایی علوفه برداشته نشود باید از خارج دام وارد کنیم نه بایدعلوفه وارد کنیدبجایی که ندارد.

  • جهانگیری

    سلام، مسئولین فرمانداران هرمنطقه به کلیه ی دامداران ،۱-برحسب احتیاج دامدار حتی المقدور وام های بلاعوض به دامداران بدهد تا قدرت خرید علوفه داشته باشند
    ۲_مورد بعد فراهم نمودن علوفه به قیمت مناسب برای دامداران
    ۳- خرید دام از دامداران توسط اتحادیه از طرف مسئولین تا دامدار بتواند ازدست دلال نجات پیدا کند وبه قیمت مناسبی بتواند فروش داشته باشد و…….

  • ناشناس

    سلام شماموضوع دام سبک را مطرع نمودید ممنون دام سنگین که همیشه باید در دامداری بماند والان آب معدنی لیتر ۱۰هزار تومان می باشد ولی شیر ۶هزارتومان است دولت هم هیچ حمایتی ندارد ۵۰ تا گاوه شیری دارم هرچندمتدت ۵راس گاو میفروشم تابتوانم فقط گاوها رازند نگهدارم توی مملکت ح
    حیج معلومنیست به مسولین جدید بگو ئید وضع خیلی خیلی بد نشد تصمیم بگیرند بسیار بسیار در بحران گرفتاریم حیدری همدان

  • کرمعلی

    دولت خون دامدار کرده تو شیشه .بجای دام صادر کنه میخاد وارد کنه .بجای علوفه وارد کنه میخاد دام وارد کنه وقتی سواد نباشه میشه این همه بدبختی برای قشر زحمت کش جامعه