کد مطلب: ۱۷۷۷۸۹

مزایای بانکداری الکترونیک

مزایای بانکداری الکترونیک

یک کارشناس بانکی، در مورد اهمیت بانکداری الکترونیک می‌گوید: این نوع بانکداری باعث می‌شود سرعت گردش پول، تسویه حساب‌ها و مبادله‌های بانکی افزایش یابد.

بانکداری الکترونیک است که به‌واسطه افزایش تعاملات اقتصادی کشورها، هر روز بر اهمیت آن افزوده می‌شود و براساس تکنولوژی روز دنیا در راستای کاهش بوروکراسی نظام بانکی، راهکارهای راحت‌تری در برقراری ارتباط مالی و اقتصادی پیش رو قرار داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، معاون اقتصادی بانک مرکزی، از کاهش میل نقدینه‌خواهی به 4/2 درصد با گسترش بانکداری الکترونیک در کشور خبر داده و گفته است: میزان نقدینگی در سال 1391 به‌صورت اسکناس و مسکوک، 2/7 درصد بود که در مهر سال جاری به 4/2 درصد کاهش یافت.

پیمان قربانی ادامه داد: در مهر سال جاری نیز 375 میلیون کارت بانکی، 51 هزار و 903 خودپرداز، پنج‌میلیون و 562 پایانه فروش و 77 هزار و 488 پایانه شعب در کشور فعال بوده است.

بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس بانکی، در مورد اهمیت بانکداری الکترونیک می‌گوید: این نوع بانکداری باعث می‌شود سرعت گردش پول، تسویه حساب‌ها و مبادله‌های بانکی افزایش یابد که برای تجار، کسبه و تمام کسانی که در بخش اقتصادی فعالیت می‌کنند، خیلی حائز اهمیت است.

در یک جمله می‌توان گفت خرید، فروش و مبادله را بسیار آسان می‌کند و سرعت انجام آن را بسیار بالا می‌برد.

طبق آمار اعلام‌شده با گسترش بانکداری الکترونیک میل به نقدینه‌خواهی در بین مردم کاهش پیدا کرده است. به‌نظر شما این امر چه تاثیری بر نظام بانکداری ما خواهد داشت؟

بانکداری الکترونیک باعث می‌شود مبادلات فیزیکی از بین برود. با روش معاملات الکترونیک مبادلات به‌راحتی صورت می‌گیرد.

بانکداری الکترونیک باعث کاهش هزینه در چاپ اسکناس، توزیع و نگهداری آن می‌شود. همچنین مخاطرات نقل‌وانتقال اسکناس و خزانه‌های بانک‌ها را کاهش می‌دهد.

پول‌رسانی بانک‌ها به یک سیستم ایمنی پرهزینه نیاز دارد و ماموران محافظ باید برای آن‌ها وجود داشته باشد، اما بانکداری الکترونیک تمام این هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

مهم‌تر از همه باعث می‌شود سرعت گردش پول، تسویه‌حساب‌ها و مبادله‌های بانکی افزایش یابد که برای تجار، کسبه و تمام کسانی که در بخش اقتصادی فعالیت می‌کنند، خیلی حائز اهمیت است.

در یک جمله می‌توان گفت خرید، فروش و مبادله را بسیار آسان می‌کند و سرعت انجام آن را بسیار بالا می‌برد.

درواقع با رشد روزافزون حجم تجارت الکترونیکی در جهان و با توجه به نیاز تجارت به انجام عملیات بانکی جهت نقل و انتقال منابع مالی، بانکداری الکترونیکی نقش بسیار مهمی در تجارت الکترونیکی یافته است. استقرار بانکداری الکترونیکی، یکی از مسائل مهمی است که امروزه از ضروریات صنعت نوین بانکداری به حساب می‌آید.

بانک‌هایی که در ارائه خدمات همگانی، این‌گونه خدمات را از دست می‌دهند، با خطر ازدست‌دادن تعداد زیادی از مشتریان خود مواجه می‌شوند و برعکس، بانک‌هایی که با سرعت به سوی ارائه این خدمات می‌روند، فرصت آن را خواهند داشت که مشتریان بیشتری را جذب کنند.

از طرفی با پیشرفت بانکداری الکترونیک حجم اسکناس کاهش می‌یابد، ولی حجم سکه‌ها افزایش پیدا می‌کند، چون بسیاری از مبادلات برای خرید بلیط، مواد غذایی و… با استفاده از سکه صورت می‌گیرد.

در مورد نقش بانکداری الکترونیک در خریدهای مجازی توضیح می‌دهید؟

جدا از این مسائل گفته‌شده می‌توان به خریدهای اینترنتی، الکترونیکی و مجازی اشاره کرد که در این حالت لازم نیست خریدار و فروشنده در یک بازار به‌صورت رو در رو با یکدیگر مبادله کنند و پرداخت‌ها را انجام دهند. همچنین نیازی به مراجعه حضوری مشتریان به بانک‌ها برای دریافت پول نیست.

افراد می‌توانند از وسایل پرداخت عمومی مانند ای.تی.ام، پوز و… و دستگاه‌های خصوصی مانند تلفن همراه و سایر روش‌ها مبادلات خود را انجام دهند.

بنابراین بانکداری الکترونیک هم فواید عینی بسیاری دارد که به‌وضوح می‌توان دید و هم شامل فواید پنهانی می‌شود که تسهیل در امور تجارت و مبادلات اقتصادی است.

در حال حاضر وضعیت بانکداری الکترونیک در ایران را چطور ارزیابی می‌کنید و برای گسترش آن چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

از نظر نقل و انتقال پول، مبادلات پولی و بانکی و ارائه خدمات الکترونیکی در سطح استاندارد بین‌المللی قرار داریم. برای گسترش این روش از بانکداری باید زیرساخت‌های مخابراتی گسترش پیدا کند که ارتباط مخابراتی برای انجام آن فراهم شود.

سیستم امنیت، کنترل و ایمنی مورد توجه بیشتری قرار گیرد تا هکرها و سوءاستفاده‌کنندگان مجازی نتوانند به حساب‌های بانکی افراد دسترسی پیدا کنند. آموزش مردم از مباحث بسیار مهم است. در کشور ما به‌ویژه کسانی که سن بالاتری دارند یا دانش الکترونیک ندارند و با فضای مجازی آشنا نیستند، ممکن است مورد سوءاستفاده قرار گیرند.

اما با آموزش‌های عمومی و اطلاع‌رسانی لازم می‌توان از این کار جلوگیری کرد. اقتصاد به سمتی حرکت می‌کند که پول فیزیکی از چرخه اقتصادی حذف می‌شود و اکنون ما در عصر پول‌های دیجیتال مانند بیت‌کوین قرار داریم.

درآینده دارایی‌ها به‌صورت دیجیتال نگهداری می‌شوند؛ یعنی به‌صورت عدد و رقم هستند و شما نمی‌توانید دارایی فیزیکی داشته باشید. این سیر تکامل و پیشرفت اقتصادی در دنیاست که ما هم خوشبختانه در حال حرکت به همین سمت هستیم.

کشور ایران با توجه به ظرفیت‌های بالای اقتصادی و صنعتی می‌تواند با توسعه زیرساخت‌های تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیک علاوه بر همسوشدن با کشورهای پیشرفته در این صنعت با کاهش هزینه تولید و خدمات بانکی موجب صرفه‌جویی میلیاردها ریال شود.

منبع: آرمان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خوب بود

  • امیر عباسی

    مزایای بانکداری الکترونیک