کد مطلب: ۷۵۱۰۴۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

بازی دو سر برد بورس کالا / مزیت عرضه بورسی خودرو چیست؟

بازی دو سر برد بورس کالا / مزیت عرضه بورسی خودرو چیست؟

با افزایش عرضه‌ خودروها در بورس کالا هر روز شاهد کاهش قیمت خودروهای عرضه‌شده هستیم؛ این یکی از مهمترین مزایای عرضه خودرو در این بازار بوده که البته از سوی مخالفان آن انکار می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دومین ماه سال 1401 بود که عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شد و تا به امروز بیش از 146 خودرو در رنگ‌ها و مدل‌هایی مختلف روی تابلوی معاملات رفته است.

در این مدت وزارت صمت سنگ‌اندازی بسیار زیادی برای ممنوعیت و توقف عرضه در بورس کالا انجام داده که تقریبا هیچ یک به نتیجه نرسیده است.

به جز وزارت صمت، شورای رقابت نیز به دنبال لغو عرضه خودرو در بورس کالاست؛ تا امروز به واسطه قیمت‌گذاری دستوری زیان مردم و کارخانجات افزایش یافته و تنها دلالان از این افزایش قیمت سود برده‌اند.

قیمت‌گذاری دستوری طی سال‌های گذشته باعث شده بود که جیب دلالان پر و جیب مردم خالی‌ شود. اما این روند پس از افزایش عرضه‌ها در بورس کالا معکوس شده است.

در آخرین هفته دی ماه عرضه دنا و کامیون در بورس کالا انجام شد که هریک 100 تا 200 میلیون تومان ارزان‌تر از بازار آزاد در بورس فروخته شدند.

روز 26 دی ماه ۱۰ هزار دستگاه خودروی دنا پلاس دستی سفید با قیمت ۱۸۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بورس کالا عرضه شد که حدود 16 هزار و 976 تقاضا برای آن در سیستم ثبت شد.

در نتیجه رقابت خریداران قیمت میانگین با حدود ۱۰۱ درصد رشد نسبت به قیمت پایه، به ۳۸۰ میلیون و ۸۰۹ هزار تومان رسید که دست کم 258 میلیون تومان با قیمت روز بازار فاصله داشت. با احتساب سایر هزینه‌ها قیمت تمام‌شده این محصول برای خریداران در بورس کالا به حدود ۴۴۰ میلیون تومان رسید که باز هم فاصله بسیار ملموسی با قیمت بازار داشته است.

کامیون 200 میلیون تومان ارزان‌تر شد

روز گذشته نیز شاهد یک عرضه در بازار سرمایه بودیم؛ در معاملات خودرو در بورس کالا ۵۰ دستگاه کامیون کشنده FAW CA۴۱۸۰ (متعلق به سیباموتور) و ۱۰۵ دستگاه کامیونت FORCE (متعلق به بهمن دیزل) عرضه شد.

۵۰ دستگاه کامیون کشنده FAW CA۴۱۸۰ (متعلق به سیباموتور) با قیمت ۴ میلیارد و ۱۰ میلیون تومان به فروش رفت که با احتساب ۹ درصد مالیات به اضافه ۱۰ میلیون تومان هزینه های جانبی، قیمت تمام شده این خودرو به ۴.۳۷۰ میلیارد تومان می‌رسد.

نگاهی به آگهی‌های فروش این خودروی سنگین در بازار نشان می دهد که این خودرو با نرخ حدودی ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد که به این ترتیب مصرف‌کنندگان موفق به خرید این خودرو ۲۳۰میلیون تومان ارزان‌تر از بازار شدند.

هر دستگاه کامیونت FORCE (متعلق به بهمن دیزل) امروز در بورس کالا با متوسط قیمت ۱.۳۸۰ میلیارد تومان به فروش رسید که با احتساب مالیات و هزینه‌های جانبی، قیمت تمام شده این خودرو به ۱.۵۱۰میلیارد تومان می‌رسد که نسبت به قیمت حدودی بازار ۱.۷۳میلیارد تومان، ۲۲۰ میلیون تومان پایین‌تر است.

با نگاهی ساده به اعداد این عرضه‌ها می‌توان گفت که فروش خودرو در بورس کالا به نفع کارخانجات و مردم است. چرا که خودرو(کامیون) را نسبت به بازار آزاد با پایین‌ترین قیمت عرضه می‌کند و سود افزایش قیمت خودرو در بورس کالا به دست دلال نمی‌رسد و کارخانجات می‌توانند از رقابت مردم کسب سود کنند.

جدول زیر خودروهای عرضه‌شده در بورس کالا طی آخرین هفته دی‌ماه را نشان می‌دهد.

عرضه خودرو در بورس

مزیت عرضه خودرو در بورس

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه درباره مزایای عرضه خودرو در بورس کالا به تجارت‌نیوز گفت: «برای اولین بار است که خودرو در بورس عرضه و حراج می‌شود. مهمترین دستاورد این عرضه شفافیت قیمت است؛ چرا که بورس یک بازار شفاف است. دومین مورد کوتاه شدن دست دلال و سفته‌بازان از بازار خودرو است »

وی ادامه داد: «سال گذشته شرکت خودروسازان مجموعا 110 هزار میلیارد تومان یعنی بیش از اوراق بدهی که در بودجه 1402 پیش‌بینی شده است. سود حاصل از فروش خودرو تنها به دلالان رسیده و این سود برای کارخانجات ثبت نشده است.»

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: «عرضه خودرو در بورس کالا به شرط اینکه جامعیت داشته باشد و شامل کلیه محصولات با تیراژ بالا شود خوب است. زمانی که تقاضای خرید کم است عرضه نیز همانند آن کم می‌شود این درست نیست و باید عرضه‌ها بیش از تقاضا باشد.»

این کارشناس بازارهای مالی با ارائه مثالی گفت: «دنا باید به اندازه‌ای عرضه می‌شد که خریدار به کمترین قیمت سفارش خرید خود را ثبت می‌کرد. افزایش تعداد عرضه‌ها توسط خودروسازان رعایت نمی‌شود و وظیفه بورس کالاست که روی میزان عرضه نظارت کند؛ این بدان معناست که عرضه باید به روش هلندی از قیمت بالا به پایین یا تعداد بالا به پایین بگذارد.»

وی ادامه داد: « مابه‌التفاوت درب کارخانه و بازار آزاد تا پایان آبان ماه به 83 هزار میلیارد تومان رسید و تا این لحظه 34 هزار دستگاه در بورس کالا به فروش رفته؛ این درحالی است که در ماه‌های بهمن و اسفند سال گذشته بدون اتکا به بورس کالا 12 هزار خودرو قرعه‌کشی شد.»

آقابزرگی اظهار کرد:«اکنون ما انتظار چند برابر شدن عرضه‌ها طی یک سال را نداریم؛ اما باید عرضه‌ خودرو در بورس کالا ادامه دارد باشد تا قیمت نهایی خودور کنترل شود و در این بین مصرف‌کننده نهایی و سهامدار شرکت‌ها نیز به حق خود برسند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: «من موافق عرضه خودرو در بورس کالا هستم و اگر قرار است ذی‌نفعان هر روز لابی کنند تا عرضه خودرو در بورس کالا لغو شود این عرضه خاصیت خودش ار از دست می دهد. باید خودرو به طور کلی در بورس کالا عرضه شود یا اینکه به سیستم قبلی بازگردیم. اما به طور کلی عرضه خودرو در بورس کالا به اقتصاد کشور نیز کمک می‌کند.»

آخرین اخبار بازار سرمایه را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ماهتاب

    خانم رقیه ندایی نویسنده عزیز!
    فرستادن خودرو به بورس یک فریب هست حال شما دوست دارید قبول کنید دوست ندارید نکنید.
    فروش خودرو چه به روش قرعه کشی و چه به روش بورس هردو به سود دلال (دولت)هست
    کسی که مصرف کننده هست در هر کجای جهان با پرداخت مبلغ تمام شده خودرو میتونه اون خودرو دلخواه و استاندارد جهانی رو سوار شه آخه توو کدوم نقطه ازکره زمین قیمت تمام شده به همراه سود به همراه عوارض خودرو که بشه مثلا 180میلیون ت رو تووی بورس میخری 450میلیون!!
    بعد میگی دست دلال کوتاه شده به نظر شما چه کسی (مردم)تووی حسابش ۴۵۰میلیون پول داره که بخواد بره از بورس ماشین بخره؟ایا کسی به جز دلال میتونه همچین پولی داشته باشه؟
    مطلب بعدی اینکه تووی بورس کالا ماشین وارداتی چیه داستانش کارخونه که زحمتی واسش نکشیده چرا باید حاشیه سود میلیاردی تووی جیب دلال(رانت خوارها)توسط بورس بره حسابشون؟
    تا وقتی واردات خودرو و قیمت خودروها رقابتی نشه هیچ جوره این مشکل درست نمیشه فقط ما مردم عادی زجر میکشیم مگر اینکه صبر کنیم تا اون اتفاق خوبه بیفته….