کد مطلب: ۵۶۷۵۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

توییت عجیب یک نماینده درباره فیلتر اینترنت/ در فراکسیون نیروهای انقلابی چه گذشت؟

توییت عجیب یک نماینده درباره فیلتر اینترنت/ در فراکسیون نیروهای انقلابی چه گذشت؟

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس گفته قرار نیست طرح صیانت از فضای مجازی بر اساس اصل ۸۵ بررسی شود. اما حالا یکی از نمایندگان مجلس گفته یکی از علل موافقت با اصل ۸۵ این طرح، موافقت و حمایت قالیباف بوده است. آن هم در جلسه‌ای که درست یک روز قبل از بررسی این طرح برگزار شده است!

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی خضریان، نماینده مجلس در توییتی به نقش مهم قالیباف در تصویب طرح صیانت مجلس اشاره کرد و نوشت: «از جناب محمدباقر قالیباف که روز گذشته در فراکسیون نیروهای انقلاب با اعلام صریح موافقت خود با اعمال اصل ۸۵، موجب انسجام بیشتر نمایندگان شدند، تشکر می‌کنم.» اما ماجرای این جلسه چیست؟

اشاره علی خضریان، نماینده مجلس به جلسه فراکسیون نیروهای انقلابی است که پنجم مرداد ماه یعنی یک روز قبل از بررسی طرح جنجالی صیانت از فضای مجازی برگزار شد.

فراکسیون نیروهای انقلابی، فراکسیونی است که محمدباقر قالیباف عضو آن است و اتفاقا ۱۰نفر از امضاکنندگان اولیه طرح صیانت از فضای مجازی هم عضو این فراکسیون هستند.

محمدباقر قالیباف روز ششم مرداد و هنگام بررسی طرج جنجالی صیانت از فضای مجازی در سفر سوریه بود و هنگامی که برگشت در پستی اینستاگرامی از روند بررسی طرح انتقاد کرد و حتی گفت قرار نیست کمیسیون فرهنگی مجلس درباره این طرح تصمیم بگیرد. او همچنین گفته بود مسدودسازی اینستاگرام و واتس‌اپ برنامه مجلس نیست و تصمیم‌گیری‌ نهایی درباره این پلتفرم‌ها باید به‌صورت مستقیم توسط شورای عالی فضای مجازی انجام شود.

به عبارتی او آنچه در روز ششم مرداد در مجلس تصویب شده بود را رد کرد و حتی به نوعی اعلام کرد مخالف اصل ۸۵ است و کمیسیون فرهنگی نباید درباره این طرح تصمیم‌گیر نهایی باشد.

بسیاری این اظهارات قالیباف را به منزله توقف این طرح اعلام کردند و گفتند احتمالا ماجرای مسدودسازی اینترنت در ایران با این اظهارات مختومه است و یا حداقل مجددا بررسی می‌شود. اما چیزی که مشخص بود، مخالفت صریح رئیس مجلس با این طرح و اصل ۸۵ آن بود.

مخالف یا تسریع‌کننده؟

اما حالا مشخص شده که روز پنجم مرداد ماه، یک روز مانده به بررسی این طرح در مجلس، فراکسیون نیروهای انقلابی جلسه‌ای با ریاست قالیباف داشته است. خضریان، نماینده مجلس و عضو این فراکسیون هم در رشته توییتی به بررسی این طرح پرداخته و نهایتا گفته: «از جناب محمدباقر قالیباف که روز گذشته در فراکسیون نیروهای انقلاب با اعلام صریح موافقت خود با اعمال اصل ۸۵، موجب انسجام بیشتر نمایندگان شدند، تشکر می‌کنم.»

توییتی که نشان می‌دهد در جلسه پنجم مرداد ماه این فراکسیون اتفاقا درباره این طرح صحبت شده و قالیباف با ارسال این طرح به کمیسیون فرهنگی و بررسی آن بر اساس اصل ۸۵ موافقت کرده و توانسته نظر موافق دیگر اعضا را هم جلب کند.

نکته دیگر این است که از ۳۷ نفر امضاکننده طرح صیانت از فضای مجازی، ۱۰ نفر عضو فراکسیون نیروهای انقلابی هستند. یعنی یک چهارم موافقان اولیه طرح عضو فراکسیون نیروهای انقلاب هستند. نصرالله پژمان‌فر، مجید نصیرایی، فاطمه محمد بیگی، رمضانعلی سنگدوینی، موسی احمدی، محمد صالح جوکار، رضا تقی‌پور، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، احمدامیرآبادی فراهانی و مهدی روشنفکر.

حالا سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا واقعا رئیس مجلس با این طرح و سپردن آن به کمیسیون فرهنگی مخالف است و یا اینکه مانند دفعه گذشته اظهارات او قابل تفسیر است و یا اینکه موج انتقادات مردم به این طرح، سبب شده که قالیباف هم تغییر موضع بدهد؟

چون بار قبل هم که ماجرای طرح صیانت از فضای مجازی مطرح شد، محمدصالح مفتاح چهره نزدیک به محمدباقر قالیباف در توییتر خود خبر داد طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی موسوم به صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از دستور مجلس خارج شده است.

اما بعدا مشخص شد که ماجرا مختومه شدن طرح نیست. بلکه قرار است هر کمیسیون یکی، دو موضوع اساسی کشور را صفر تا صد از نظر قانون‌گذاری و نظارت پیگیری کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.