کد مطلب: ۶۶۶۱۶۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مشکل جدید اصناف با سازمان امور مالیاتی چیست؟

مشکل جدید اصناف با سازمان امور مالیاتی چیست؟

درآمدهای مالیاتی دولت برای سال جاری افزایش ۳۸۷ درصدی دارد. پرداخت بخشی از این درآمد برعهده اصناف است اما رویه جدید سازمان امور مالیاتی با واکنش اعتراضی اصناف و بازاریان روبرو شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، افزایش ۳۸۷ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت صدای اعتراض کسبه و اصناف را بلند کرد. روز گذشته شماری از فروشندگان لوازم خانگی در بازار امین حضور تجمع کردند. مهمترین علتی که برای برپایی این تجمع عنوان شد، عملکرد اخیر سازمان امور مالیاتی عنوان شد.

حمیدرضا رستگار، مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران در خصوص این نارضایتی به تجارت نیوز گفت: سازمان امور مالیاتی امسال رویه متفاوتی را در پیش گرفته است. این سازمان به جای آنکه سود فروشنده را مبنای محاسبات خود قرار دهد، تورم را ملاک قرار داده و در نتیجه صدای اعتراض اصناف بلند است.

وی ادامه داد: نه فقط در تهران که در دیگر شهرها نیز اصناف از این وضعیت نارضای هستند و در تمام این موارد با واسطه گری اتاق اصناف تلاش شده است تا مشکل سازمان مالیاتی به طریقی حل و فصل شود.

مشکل اصناف با رویه جدید سازمان امور مالیاتی چیست؟

بررسی‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که برای امسال سازمان امور مالیاتی عملکرد تراکنش حساب بانکی، دستگاه کارت‌خوان (پوز) و سامانه حساب صیادی فروشندگان و کسبه را مبنای مالیات قرار داده. همین رویه نامتعارف به نارضایتی عمومی اصناف و در نتیجه شکل گیری تجمع دیروز منجر شده است.

مشاور امور مالیاتی اتاق اصناف ایران با تایید ضمنی این مساله به تجارت‌نیوز می‌گوید: تا سال قبل سازمان امور مالیاتی از طریق توافق با اصناف و یا اجرای ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم، از مودیان مالیات می‌گرفت. امسال این قاعده تغییر کرد و سازمان درصدی از گردش مالی اصناف را به عنوان مالیات تعیین کرد.

وی ادامه می‌دهد: مشکل اینجا است که سازمان امور مالیاتی جای سود و تورم را در محاسبات خود عوض کرده است. مالیات تا به امروز بر اساس درصدی از سود فروشنده تعیین می‌شد اما از حالا به بعد تورم مبنای این محاسبات است.

اصناف از تورم سود نمی‌برند

به گفته رستگار،این تصور غلط است که فروشندگان در نتیجه نوسانات تورمی اخیر صاحب سود بادآورده شده‌اند. به همان میزان که قیمت کالا و خدمات زیاد شد، هزینه تامین آن هم برای فروشنده بالا رفت برای همین غالب اصناف قادر به تادیه مالیات‌های جدید نیستند.

اما دغدغه‌های مالیاتی اصناف تنها محدود به مبنا قرار گرفتن گردش مالی سامانه صیادی چک، دستگاه کارت‌خوان و حساب بانکی فروشنده نیست. تحقیقات تجارت نیوز نشان می‌دهد که سازمان امور مالیاتی اسناد مالی سنوات گذشته را نیز مبنای وصول مالیات قرار داده است.

رستگار در این باره می افزاید: متاسفانه در هیات‌های حل اختلاف سازمان امور مالیاتی چنین پرونده‌هایی بسیار است. مودی بابت گردش مالی چند سال قبل طرف حساب قرار می‌گیرد در حالی که طبق قوانین بابت آن سال تسویه حساب مالیاتی کرده است.

وی می‌‎گوید: چنین مواردی کم نیست. بخشی از این اشکالات به قوانین مصوب مجلس بازمی‌گردد. در عین حال طبق عرف و قانون باید از قبل به مودیان مالیاتی اعلام شود که رویه مالیات‌گیری چه تغییراتی می‌کند.

رستگار در عین حال از پیگیری تشکل متبوعش برای حل مشکل ایجاد شده خبر داد و گفت: امیدواریم این مشکلات بلاخره حل و فصل شوند.

وی همچنین در خصوص نحوه محاسبه مالیات اصناف زیان‌دیده از دوره پاندمی کرونا گفت: اتاق اصناف بررسی کرد و مشخص شد از میان ۱۳۵ صنف، ۶۶ صنف بیشترین آسیب و لطمه را کرونا دیده‌اند، علاوه براین دو صنف لوازم خانگی و پوشاک نیز دنبال رایزنی هستند. نتیجه اینکه قرار است اتاق اصناف در این باره لیستی و گزارشی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار بدهد تا متناسب با شرایط خاص کنونی، از آنها مالیات‌گیری شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • اکبراذرپیرا

    بله تراکنش چ ربطی درآمد دارد یعنی اگر در ماه یک ماشین 300میلیونی بخریم وبفروشیم 2تومن درآمدش باشد. بایس مالیات 600میلیون پرداخت کرد خدایا باکی طرفیم

  • ناشناس

    حسود هرگز نیاسود بااین تورم مگه کسی سود میبره عاقل

  • محمد

    کسانی که فکر میکنند دریافت مالیات سنگین فقط به اصناف فشار میاره اشتباه میکنن در کوتاه مدت تاثیر مستقیم روی قیمت کالا می‌ذاره و همچی مجدداً افزایش پیدا می‌کنه
    پس شما حقوق بگیرم خوشحال نباش

  • ناشناس

    متاسفانه بیشترین سودتورم نصیب دولت میشود وقتی تمام انبارهای دولت پرجنس است ویک شبه اجناس 3برابرمیشودسودش به جیب دولت می‌ره یاکاسب،؟،البته بیشترین بنکداروتاجرهم آغازاده هاهستندکه آنهاهم معافندازمالیات پس فقط کاسبهامیمانندوکارگران کارمندان

  • ناشناس

    اصناف حاشیه سود خودشونو حفظ می‌کنند .
    خوشحال نشید از اینکه مالیات از تورم داره گرفته میشه در نهایت حقوق بگیر بدبخت تاوان میده.
    تا وقتی دولت خودش و مخارجش کوچک نکنه همین آش و همین کاسه

  • ناشناس

    متاسفانه با این رویه دوباره برمیگردیم به چند دهه قبل که خریدهای مردم باید با پول نقد انجام بشه و مشکلات رو لاپوشونی کنیم

  • سیلوانا

    انرژی هسته ای حق مسلم ماست

  • ناشناس

    آخه کسی که این متن ها رو مینویسه باید قبلش با یه مطلع صحبت کنه.دریافت مالیات از تراکنش بانکی اصلا وجود نداره.تراکنش بانکی نشون دهنده درآمد فروش یک نفره.الان کسبه میگن منی که مثلا یک سال 50 میلیارد فروش داشتم چون پارسال اطلاعاتم در دسترس نبود و 2میلیون مالیات دادم الانم نباید مالیاتم زیاد بشه.این کاسب عزیز اگه یک درصد هم سود کرده باشه در سال 500میلیون سود داشته.الان یه کارگر و کارمند با 150 میلیون دریافتی سالانه حدود 10 میلیون مالیات میده.دیگه ببینید اگه مالیات بخواد عادلانه بشه کاسبا باید چقدر مالیات بدن.اگه بنا بر عدالت باشه یا کاسب ها باید مالیات واقعی بدن یا از کارمندا و کارگرا با این چندرغاز حقوق مالیات نگیرن.

  • ناشناس

    بازم دودش به چشم مردم و مصرف کننده میره مالیات زیاد بگیرن کسبه هم جنسش رو گرونتر می فروشه

  • کمال

    سلام .مشکل اینه من مکانیک خودرو ..۵۰میلیون پول لوازم یدکی میدم ۸تومن اجرت میگیرم یک ام وی ام تعمیر موتور میکنم …طرف میاد ۵۸تومن کارت میکشه …مالیات برای ۵۸ تومن حساب میشه در صورتی که من ۸تومن گیرم اومده و همون مالیات هم از ابزار فروش میگیره چون ۵۰ تومن هم اون براش کارت کشیدیم اون هم ابزار فروش خرده از تهران برا مثال ۴۵ تومن پول جنس داده ۵تومن نفع کرده ولی مالیات ۵۰ تومن میده و تهرونی هم مالیات ۴۵ تومن میده و برا یک جنس 3 جا مالیات میگیرن و جنس گرونتر میشه یا یک بنده خدای میگه ۲۰تومن دستی بده بهم ۲۰تومن میدی ۲روز دیگه بر میگردونه بهت رفت و برگشت میشه ۴۰ تومن تراکنش بدون سود که مالیات داره…مگه میشه