کد مطلب: ۱۲۰۴۸۲

مصرف آب کشاورزی کم شده است

مصرف آب کشاورزی کم شده است

وزیر کشاورزی اعلام کرد که افزایش تولید محصولات کشاورزی و اقدامات انجام شده در حوزه آب و خاک باعث افزایش شش درصدی بهره‌وری در مزرعه شده اما بازار و زنجیره تولید در محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره های مردم رها شده و گمشده بخش کشاورزی است. به گزارش خبرنگار تجارت نیوز، محمود حجتی در

وزیر کشاورزی اعلام کرد که افزایش تولید محصولات کشاورزی و اقدامات انجام شده در حوزه آب و خاک باعث افزایش شش درصدی بهره‌وری در مزرعه شده اما بازار و زنجیره تولید در محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره های مردم رها شده و گمشده بخش کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار تجارت نیوز، محمود حجتی در مراسم تقدیر از تولیدکنندگان نمونه بخش کشاورزی که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: علیرغم محدودیت‌های موجود در حوزه منابع آب و خاک با مصرف آب کمتر تولید بیشتری داشته ایم و میزان بهره‌وری از ۳۸ درصد به ۴۴ درصد افزایش یافته است که این مسئله سبب شده سالانه حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شود.

وی افزود: اگر سالانه حدود ۸۰۰ میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی مصرف شود، افزایش یک درصدی بهره‌وری در این حوزه نشان‌دهنده صرفه‌جویی ۸۰۰ میلیون مترمکعبی آب در هر سال است و افزایش بهره‌وری شش درصدی آب حدود چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در بخش کشاورزی را به همراه داشته است که امیدواریم در سال‌های آینده نیز به کمک تولیدکنندگان برتر ادامه داشته باشد.

بازار محصولات کشاورزی را رها کردیم

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: یکی از مشکلات عمده ای که در بخش کشاورزی وجود دارد و تاکنون نتوانسته‌ایم آن را حل کنیم و می‌توان از آن به عنوان گمشده بخش کشاورزی از آن یاد کرد، بازار و زنجیره تولید از مزرعه تا سفره‌های مردم در داخل و خارج از کشور است که متاسفانه آن طور که باید به این مسئله توجه نکرده‌ایم و بازار را رها کرده‌ایم.

حجتی تصریح کرد: برخی مدیران که بعضا از دوستان من نیز بودند، طی هفت - هشت ساله دولت گذشته به بازار محصولات کشاورزی ورود پیدا کرده‌اند که متاسفانه موفق نبودند اما از مزرعه تا سفره در چهارچوب زنجیره با مشارکت تولیدکننده و حمایت دولت باید به عنوان یکی از برنامه‌های راهبردی بخش کشاورزی دیده شود و همه مسئولان به آن توجه کنند، چرا که بهترین شیوه ساماندهی محصولات کشاورزی همین روش است و بدترین آن خرید تضمینی آن از سوی دولت است.

وی اظهار کرد: اگر تولیدکنندگان نمونه کشاورزی را نسبت به متوسط تولید انواع محصولات کشاورزی مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که چندین برابر این متوسط تولید صورت گرفته است که به عنوان مثال می‌توان به افزایش سه برابری تولید گندم آبی، افزایش هفت تا ۱۰ برابری محصولات باغی و افزایش ۲.۵ برابری ذرت دانه‌ای از سوی کشاورزان نمونه نسبت به متوسط تولید ملی اشاره کرد.

حجتی اعلام کرد: مشخص نیست چرا عده‌ای به محض افزایش تولید یک محصولی مانند گندم که با آب کمتر صورت گرفته است، مدعی می‌شوند که آب بیشتری مصرف شده و منابع آبی از دست رفته است در حالی که در گذشته همان کشاورز با آب بیشتر تولید کمتری انجام می‌داد.

محدود کردن ۲۶ حلقه چاه غیرمجاز

وی همچنین یکی دیگر از عوامل صرفه‌جویی در مصرف آب را بسته شدن حلقه‌های چاه غیرمجاز از سوی وزارت نیرو طی سال‌های گذشته دانست و گفت: طی سال گذشته بر اساس اعلام وزارت نیرو ۱۶ هزار حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است که این خود عاملی برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی به شمار می‌رود و امسال نیز بر اساس آخرین آمار موجود ۱۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز دیگر مسدود شده است. همچنین ۲۰ درصد صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی به دلیل استفاده از بذر کیفی و ۳۵ درصد صرفه‌جویی در زمینه تولید محصولات سبزی و صیفی صورت گرفته چرا که کشت بذری آن را به کشت نشائی تبدیل کرده‌ایم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.