کد مطلب: ۴۰۵۱۶۵

بیشترین انرژی در کجا مصرف می‌شود؟

بیشترین انرژی در کجا مصرف می‌شود؟

بخش صنعت و معدن بزرگترین مصرف‌کننده انرژی در کشور است که تولیدکنندگان کانی‌های غیرفلزی و فلزات اساسی در این بخش بیشترین مصرف را دارند، همچنین مجموع کل یارانه‌های پنهانی در بخش کشاورزی از مصرف حامل‌های انرژی و آب حدود 43.3 هزار میلیارد تومان است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش‌هایی در خصوص یارانه انرژی در ایران منتشر کرده است که در آن تصویر مصرف انرژی در بخش صنعت، معدن و پتروشیمی، آب شرب و مصرف حامل‌های انرژی و آب در بخش کشاورزی را ترسیم کرده است.

براین اساس بخش صنعت و معدن بزرگترین مصرف کننده انرژی در کشور است، در حالی که این بخش سهم 12.6 درصدی از تولید ناخالص داخلی دارد اما بیش از 24 درصد از کل مصرف انرژی کشور به این بخش اختصاص داده شده است.

در بین انواع انرژی مصرفی این بخش، گاز طبیعی با سهم 80 درصدی بیشترین مصرف را دارد، پس از آن برق سهم 13 درصدی و سایر فرآورده‌های نفتی هفت درصد از انرژی مصرفی صنعت و معدن را به خود اختصاص داده است.

بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این انرژی‌ها نیز تولیدکنندگان کانی‌های غیرفلزی و فلزات اساسی هستند، یعنی در تولید سیمان، کاشی، سرامیک، شیشه، فولاد، آلومینیم و مس از انرژی بیشتری مصرف می‌شود.

در مجموع در سال 97 حدود 9.5 میلیارد دلار یارانه پنهان انرژی به بخش صنعت، معدن و پتروشیمی اختصاص داده شده که 5.2 میلیارد دلار آن به یارانه پنهان گاز طبیعی و 4.3 میلیارد دلار مربوط به یارانه پنهان برق است.

در بخش مصرف آب شرب، در سال 96 مقایسه قیمت فروش و قیمت تمام شده آن در کل کشور نشان می‌دهد قیمت فروش تنها 44 درصد از قیمت تمام شده آن را پوشش می‌دهد. قیمت فروش و قیمت تمام شده آن در کل کشور به ترتیب معادل 530 و هزار و 203 تومان به ازای هر مترمکعب است. بنابراین دولت به مشترکان آب شرب به طور غیرمستقیک یارانه می‌دهد.

در بین استان‌های کشور، تامین آب برای استان کرمانشاه با قیمت دو هزار و 100 تومان برای هر متر مکعب بیشترین هزینه را دارد که دولت آن را به قیمت 448 می‌فروشد و حدود هزار و 600 تومان برای هر متر مکعب آن یارانه می‌دهد.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از مصرف انرژی بخش کشاورزی نشان می‌دهد مصرف حامل‌های انرژی این بخش از 10 درصد سال 46 به 3.69 درصد در سال 95 رسیده است. در بین انرژی‌ها مصرف فرآورده‌های نفتی در حال کاهش و سهم مصرف برق و گاز طبیعی در حال افزایش است.

تولیدات محصولات زراعی و باغی، دام و طیور و تولیدات گلخانه‌ای به ترتیب بیشترین مصرف انرژی را در بخش‌های مختلف کشاورزی دارد. در سال 97 معادل 25 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان به برق مصرفی اختصاص داده شده که بیشترین مقدار نسبت به دیگر بخش‌ها است. یارانه گازوئیل 13.5 هزار میلیارد تومان و یارانه گاز طبیعی 2.3 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

میزان یارانه آب مصرفی در بخش کشاورزی حدود 2.5 میلیارد تومان تخمین زده شده است. مجموع کل یارانه‌های پنهان در بخش کشاورزی از مصرف حامل‌های انرژی و آب حدود 43.3 هزار میلیارد تومان است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.