کد مطلب: ۶۶۲۲۵۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش مصرف مواد مخدر در جوانان/ ۴ میلیون نفر مصرف‌کننده هستند

افزایش مصرف مواد مخدر در جوانان/ ۴ میلیون نفر مصرف‌کننده هستند

مدیرکل سابق دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده مستمر و غیرمستمر در کشور وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بیش از چهار میلیون نفر در کشور مصرف‌کننده مواد مخدر هستند. این جدیدترین آمار از وضعیت اعتیاد در ایران است.

به دنبال اعتیاد البته معضل‌های دیگری گریبان خانوارها را می‌گیرد. از فقر تا خشونت‌های خانگی و … . گاهی هم وجود یک مصرف‌کننده در خانواده، موجب روی آوردن یک عضو یا چند عضو دیگر در خانواده‌ها به مواد مخدر می‌شود. معضلی که بارها جامعه‌شناسان و کارشناسان دیگر درباره آن گفته‌اند. اما ایران از نظر اعتیاد در چه وضعیتی قرار دارد؟

افزایش مصرف مواد مخدر در میان جوانان

میانگین سن اعتیاد در ایران ۲۴ سال است. البته آمارهای غیررسمی نشان از کاهش سن اعتیاد می‌دهد؛ کمتر از آنچه به صورت رسمی اعلام می‌شود.

مدیرکل سابق دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: «چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده مستمر و غیرمستمر در کشور وجود دارد.» ( ایرنا )

تنها مصرف‌کننده‌ها نیستند که با موضوع اعتیاد درگیر می‌شوند. اعضای خانواده آنها نیز با همین مساله و مشکلات آن مواجه هستند. آنطور که حمیدرضا صرامی اعلام کرد با در نظر گرفتن بُعد خانوار، حدود ۱۵ میلیون نفر از جمعیت کشور به صورت روزمره در این مورد دغدغه و نگرانی دارند.

او درباره وضعیت اعتیاد جوانان گفت: «وضعیت شیوع مصرف مواد در جوانان در دهه ۸۰ یک درصد بود که در دهه ۹۰ به ۴.۷ درصد رسید.»

به گفته مدیرکل سابق دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، نرخ شیوع مصرف در جمعیت کارگری، ۲۲ درصد است.

صارمی ادامه داد: طبق نتایج تحقیقات، ایران در دهه ۶۰ با کاهش شیوع مصرف مواد مواجه بود. اما از دهه ۷۰ تا ۹۰ افزایش شیوع مصرف مواد در کشور را باید غفلت از توسعه فرهنگی، اجتماعی، مهاجرت‌ها و حاشیه‌نشینی و تقویت باورهای غلط و فریب‌های فرهنگی ناشی از تهاجم اجتماعی دشمن و… دانست.

اضطراب و مشکلات خانوادگی از دلایل اعتیاد

اما دلایل روی آوردن به اعتیاد چیست؟ صرامی در این مورد گفت: «دلایل جوانان در نگرش مثبت به مواد، اضطراب، پرخاشگری، عزت نفس پایین و ضعف اطلاعات نسبت به عوارض مصرف مواد است.»

به گفته صارمی دلیل گرایش به مصرف مواد مخدر در جمعیت کارگری نیز عواملی همچون کار سنگین، سختی شغل، مشکلات خانوادگی، تفریح و مشکلات اختلالات خواب است.

او سال گذشته درباره خسارت اعتیاد برای دولت گفت: «سالانه ۱۶۷ هزار میلیارد تومان خسارات و هزینه مستقیم و غیرمستقیم در پی معضل اعتیاد به کشور وارد می‌شود.»

صارمی گفت: «از این میزان ۲۴ هزار میلیارد تومان آن به دلیل مصرف مواد مخدر توسط معتادان و حتی درمان آنها است. همچنین ۱۸ هزار میلیارد تومان از این رقم در هر سال توسط دولت برای مقابله و کاهش تقاضا سرمایه‌گذاری می‌کند.» (تسنیم)

سالانه ۴ هزار نفر بر اثر اعتیاد می‌میرند

در کنار افزایش شمار مصرف‌کننده‌ها میزان مرگ‌ومیر آنها را نیز باید در نظر گرفت. بهمن ماه سال گذشته اسکندر مومتی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: «در ایران سالانه حدود چهار هزار نفر بر اثر مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند.» (ایرنا)

سال گذشته مجید کریمی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا نیز گفت: «بخشی از مصرف مواد ریشه سنتی دارد. بیشترین مصرف در ایران همچنان تریاک است. بعد از آن شیشه بیشترین مصرف را دارد.» (مهر)

او همچنین گفت: «میانگین سن اعتیاد در ایران، ۲۴ سال و چند ماه است. همچنین نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت فعال کشور پنج درصد است.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.