کد مطلب: ۵۵۱۹۵۷

وزیر اقتصاد:

فرصت اجرای مصوبات طلایی برای نجات بورس از بین رفت

فرصت اجرای مصوبات طلایی برای نجات بورس از بین رفت

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه، از ابتدای فروردین تا پایان اسفند سال ۹۹ میزان رشد شاخص حدود ۱۵۵ درصد بود، گفت: فرصت اجرای مصوبات طلایی برای نجات بورس از بین رفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ،‌ فرهاد دژپسند با بیان اینکه بسیاری از اتفاقاتی که در حوزه اقتصاد افتاد را نمی‌توانم بازگو کنم، تاکید کرد: پس از گذشت مدت‌زمانی، آنچه که نمی‌توانم امروز بگویم را در کتاب خاطراتم منتشر می‌کنم.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه فرصت اجرای مصوبات طلایی برای نجات بورس از بین رفت، گفت: همانطور که پیش از این اعلام کردم یکی از دلایل ریزش بازار سرمایه، افزایش نرخ بهره بین‌بانکی بود که بنده با آن به شدت مخالف بودم اما عده‌ای تصمیم گرفتند نرخ بهره بین‌بانکی افزایش یابد.

دژپسند ادامه داد: برای بازگشت بازار سرمایه و شاخص، مصوبات طلایی گرفته‌ام اما فرصت اجرای آن را ندادند و در حالی که پس از ریزش‌های مستمر، شاخص به ۱٫۵ میلیون واحد رسید بازهم جوسازی‌هایی صورت گرفت که منجر به ریزش شاخص شد.

وی گفت: بانک مرکزی مقاومت سختی برای اجرای مصوبه قانونی تزریق یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سهام داشت. انتقال درصدی از منابع ورودی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه، قانون من‌درآوردی نبود بلکه قانون مصوب سال ۹۴ بود و از زمان تصویب تا کنون طبق این قانون باید ۵۱۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز می‌شد که مقاومت‌های بانک مرکزی باعث تاخیر در اجرای آن شد.

دژپسند ادامه داد، در کنار تمام اظهارنظرها همواره بیان کرده‌ام که بازار سرمایه نوسان دارد و افراد باید ریسک‌پذیر باشند و جمله معروف من برای توصیه به سهامداران، مشاوره، مطالعه و بعد معامله بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه هجوم تقاضا به بازار سرمایه ناشی از انفجار نقدینگی بوده گفت: یکی از عوامل اصلاح بازار سرمایه اخلال در نرخ بهره بین بانکی بوده و افزایش نرخ بهره به سایر بازارها علامت می‌داد و در تمام دنیا نرخ بهره یک علامت اقتصادی محسوب می‌شود. افزایش نرخ بهره نه تنها به بازار سرمایه بلکه به بازار بدهی هم آسیب وارد کرد.

منبع: تسنیم

آخرین اخبار حوزه بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اقای همتی اگر مانع از تزریق پول بیت المال به بورس شده، چون خداشناس و حلال خور است خدا نخواسته که اقای همتی مدیون ملت ایران باشد. آدم ناقص العقل هم میتواند این را درک کند که تزریق پول به بورس به اسم حمایت از بورس خیانت در حق بیت المال و تضیع حقوق سهامداران خرد و افرادی که سهامدار در بورس نیستند هست. واقعا خرد نعمت بزرگی است که خدا به برخی از سیاستگذاران نداده است.

  • ناشناس

    درسته کار خودتو کردی اما بدون،،چوبه خدا صدا نداره بخوری دوا نداره ،منتظرش باش

  • ناشناس

    بورس همه واقعیتهای موجوددرکشوررا نشان دادوچهره همه مسئولین درشت را بدون نقاب نمایان ساخت ،مردم برای شرکت یاعدم شرکت درانتخابات باید به وجدان وعقل وحافظه خودمراجعه کنند.

  • ناشناس

    مقصر اصلی هر خری که هست گردن نمیگیره.سهامداران خرد بیچاره هم این وسط پاسکاری میشن.خدا میدونه چه زمانی ضررها جبران میشه.

  • کیا

    همه از خودمان میخوریم
    بله با احساسات رای میدهیم و انتخاب میکنیم ای میشود ثمره ما
    بله اونجایی که اقای خاتمی قسم جلاله میخورد و روحانی را نجات اقتصادی در سال 96 میداند آخر ثمره ش این میشود
    هردو یکی هستند
    خود کردهراتدبیر نیست

  • جا مانده

    خدایا خودت به فریاد کشورم ایران برس. حداقل ازتاریخ عبرت بگیرید. اینگونه ته مانده اعتماد ملت رابربادندهید. فرمان علی(ع) به مالک اشتر.. ای مالک ازخشم ملت بترس که نمونه ای ازخشم خداوند قهار است. تا ابد شهدا شرمنده شما هستیم.

  • ناشناس

    شما شاخص دو میلیون در رسانه ملی نگفتید بورس حباب ندارد و مردم را به بورس دعوت کردد.

  • ناشناس

    شما در شاخص دومیلین نگفتید که بورس حباب ندارد

  • پول مردم رو پس بدین

    این همه وقت داشتی چه غلطی کردی ؟

  • قلمراد

    کتابت واسه خودت مردم همه فهمیدن چکار کردین