خبر مهم:

کد مطلب: ۱۸۵۵۹۰

رئیس سازمان دامپزشکی کشور خبر داد؛

معدوم شدن ۱۴ میلیون مرغ بر اثر بیماری آنفلوانزای پرندگان

معدوم شدن ۱۴ میلیون مرغ بر اثر بیماری آنفلوانزای پرندگان

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: ۱۴ میلیون مرغ بر اثر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال جاری در کشور معدوم شده است.

علیرضا رفیعی‌پور در نشست خبری با بیان اینکه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری هزار چهره است که مشترک بین انسان و دام نیز می‌تواند باشد، اظهار داشت: این بیماری جدید نیست و در قرون گذشته نیز وجود داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه بیماری که در سال ۹۶ در کشور ما شیوع پیدا کرده، استمرار بیماری‌ است که در سال ۹۵ در کشور وجود داشت، گفت: البته در برخی از ماه‌ها شدت آن بیشتر بوده است.

وی با بیان اینکه نگران شیوع سویه جدیدی از بیماری در کشور هستیم تصریح کرد: خوشبختانه سویه مشترک بین انسان و پرندگان در کشور ما گزارش نشده است.

رفیعی‌پور با بیان اینکه وظیفه سازمان دامپزشکی کشور پایش، رصد، شناسایی و در صورت قطعی شدن معدوم‌سازی کانون‌های آلوده است، تاکید کرد: عمده درگیری ما در حوزه طیور روستایی و واحدهای صنعتی مرغ تخم‌گذار بوده.

وی گفت: البته در میان مرغ‌های مادر و مرغ‌های گوشتی نیز آلودگی وجود داشته که میزان آن بسیار محدود بوده است.

به گفته این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور در سال ۹۶، ۱۴ میلیون قطعه مرغ بر اثر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور شناسایی و معدوم شده و ۱۵ استان درگیر این بیماری شده‌اند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه قرار بوده امسال دولت در حوزه بهداشتی و پیشگیری ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به سازمان دامپزشکی تخصیص دهد، گفت: ۳۰ میلیارد تومان از این اعتبار در قالب اسناد خزانه اسلامی تخصیص داده شده که تا ماه اسفند قابل مصرف است و اخیرا نیز ۲۰ میلیارد تومان دیگر به صورت نقدی اختصاص داده شده ضمن اینکه سازمان ۳۵ درصد از این مبلغ را در قالب غرامت به تولیدکنندگان پرداخت خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به پرورش ماهی قزل‌آلا در کشور اشاره کرد و تصریح کرد: پرورش ماهی قزل‌آلا در سال‌های گذشته به دلیل بروز بیماری ویروسی VHS دچار چالش‌هایی شده بود که خوشبختانه طی سال‌های گذشته با تلاش‌هایی که در این حوزه انجام شد، تعداد کانون‌های بیماری از ۳۳۲ کانون در سال ۹۲ به ۸۰ کانون در سال ۹۵ کاهش یافت و ما موفق شدیم این بیماری خطرناک را کنترل کنیم.

رفیعی‌پور همچنین به بروز بیماری لکه سفید میگو در کشور اشاره کرد و افزود: صنعت میگو به دلیل بروز بیماری لکه سفید میگو دچار مشکلاتی شده بود که با اقدامات بهداشتی سازمان دامپزشکی در سال ۹۶ با افزایش تولید این محصول در کشور مواجه بودیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در نتیجه اقداماتی که انجام شد، تولید میگو از ۱۶ هزار تن در سال ۹۴ که بیشترین میزان تولید بود به ۲۷ هزار تن در سال ۹۶ افزایش پیدا کرد و این بیماری نیز تحت کنترل قرار گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: بودجه‌ای که برای سال ۹۷ پیش‌بینی شده ردیف استانی و ملی به طور کل ۸۸۲ میلیارد تومان است که در کنار آن به طور جداگانه ۱۰۰ میلیارد تومان نیز برای پیشگیری بیماری‌های دامی در سال ۹۷ دیده شده که از این رقم ۳۵ درصد به خرید واکسن اختصاص خواهد افتاد که این اتفاق بسیار خوبی است.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.