کد مطلب: ۵۵۱۲۸۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

صندلی خالی در شرایط بحرانی/ چرا روحانی رئیس بانک مرکزی را معرفی نمی‌کند؟

صندلی خالی در شرایط بحرانی/ چرا روحانی رئیس بانک مرکزی را معرفی نمی‌کند؟

از یکسو رشد نقدینگی و تورم رکوردهای تاریخی به ثبت رسانده و احتمال اوج گرفتن افزایش قیمت‌ها در تابستان پیش رو مردم را درمانده کرده، از سوی دیگر هم واردکنندگان از نبود ارز و احتمال کمبود جدی مایحتاج اساسی و دارویی مردم از تیرماه خبر می‌دهند. در چنین حالتی صندلی ریاست بانک‌مرکزی همچنان خالی مانده و رئیس سابق مشغول داغ کردن تنور رقابت برای رسیدن به صندلی ریاست جمهوری است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نقدینگی سال ۹۹ با رشد ۴۰.۶ درصدی از ۳ هزار و ۴۷۶ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. این را گزیده‌ آمارهای اقتصادی بانک مرکزی نشان می‌دهد.

البته اگر سری به فروشگاه‌های محل زده باشید، همه چیز برایتان روشن‌تر از آن است که نیازی به بازی با این اعداد و ارقام باشد. از تن‌ماهی و تخم‌مرغ گرفته تا بلیت قطار،سیمان و شوینده‌ها همه چیز گران شده! هرچند این روزها مسئله حتی از گرانی هم فراتر رفته و به تورمی سرسام آور رسیده. به طوری که به لطف سیاست‌های اقتصادی دولت روحانی، نرخ تورم رکورد ۷۵ ساله را شکسته است.

آنطور که برخی نمایندگان مجلس اخیرا اعلام کردند نرخ تورم در فروردین ماه از ۵۰ درصد هم گذشته و طبق روایت رسمی مرکز آمار نیز این شاخص در اردیبهشت ماه از ۴۱ درصد عبور کرده است؛ هرچند مجلسی‌ها همچنان بر این تاکید دارند که تورم برآوردی بانک مرکزی به مراتب بالاتر از تورم اعلامی مرکز آمار است.

یکی از مهمترین عوامل ایجاد تورم ساختاری در اقتصاد ایران که به کاهش قدرت خرید مردم و فقر معیشتی منجر شده است، افزایش بی‌ضابطه نقدینگی است که نتوانسته جذب تولید شود و از بازارهای سفته‌بازی سر در می‌آورد و منجر به رشد سطح عمومی قیمت‌ها می‌شود.

شدت گرفتن گرانی‌ها در تابستان پیش‎‌رو

پژوهشکده مرکز آمار با توجه به همین شاخص در سه سناریو تورم نیمه اول سال ۱۴۰۰ را بررسی کرده است. حالت اول، حالت بدبینانه است که احتمال تکرار شرایط تورمی ابتدای سال ۹۹ را می‌دهد. حالت دوم سناریوی خوشبینانه است که با فرض بازگشت به برجام در نظر گرفته شده. در این سناریو الگوی مشابه ماه‌های ابتدایی سال ۹۵ مد نظر قرار گرفته است.

سناریوی سوم که در گزارش احتمال تحقق بیشتری برای آن در نظر گرفته شده، هم میانگین این دو حالت است. بر اساس سناریوی سوم روند افزایشی نرخ تورم سالانه ادامه دارد و تا شهریور به ۴۵ درصد می‌رسد.

نیممه 1400

منبع: پژوهشکده آمار

زنگ خطر کمبود اقلام اساسی

از گرانی‌ها که بگذریم می‌رسیم به کمبود برخی از اقلام مورد نیاز مردم. دسترسی به برخی از کالاهای ضروری‌ دشوار شده. از شیر خشک گرفته تا انسولین و بسیاری از اقلام مورد نیاز دارویی.

مدت‌هاست ارزی برای واردات مواد اولیه دارویی کشور تخصیص داده نشده و ماجرا به قدری بیخ پیدا کرده که نه تنها صفوف طولانی مقابل داروخانه‌ها، بلکه گلایه فعالان صنعت دارو از ته کشیدن موجودی انبارهایشان زنگ خطر کمبود دارو را به صدا در آورده است.

البته خود بانک مرکزی اعلام کرده در دو ماه ابتدایی امسال ۷۷۰ میلیون دلار برای واردات اقلام دارویی تخصیص داده اما فعالان صنعت دارو و حتی مدیران سازمان غذا و دارو ادعای بانک مرکزی را «بازی با آمار» ارزیابی می‌کنند.

آنطور که از پیگیری‌های خبرنگار تجارت‌نیوز و اظهارات مدیر کل امور دارویی سازمان غذا و دارو برمی‌آید؛ مشکل عدم تخصیص به مواد اولیه دارویی نبود روپیه هند و یوان چین است. مشکلی که هنوز هم بارقه‌ای از امید برای حل آن دیده نمی‌شود.

مدیر کل امور دارویی سازمان غذا و دارو حتی ادعای رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد درباره ۸ ماه عدم تخصیص ارز به واردات شیر خشک را نیز تایید می‎‌کند و علت آن را در دسترس نبودن یوروی اروپا عنوان می‌کند.

هم او و هم رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران وامارات از تفاوت تخصیص و تامین ارز در گزارش‌های بانک‌مرکزی گلایه‌مندند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات اخیرا ضمن اعلام نگرانی از کمبود مایحتاج اساسی در چند ماه آینده گفته: تخصیص ارز صحّت دارد اما به معنی تأمین ارز از سوی بانک‌های عامل نیست، لذا شاهد کاهش شدید واردات و ترخیص کالا هم با ارز نیمایی و هم دولتی هستیم.

او کاهش چشمگیر واردات مایحتاج اساسی خانوارها در دو ماهه ابتدایی سال را ناشی از ناتوانی بانک مرکزی در تأمین ارز مورد نیاز برای واردات این کالاها دانسته و تاکید کرده: آثار نامطلوب این عدم ناتوانی در تیرماه و پس از آن بیشتر بر بازار مشخص می‌شود.

صندلی آقای رئیس خالی ماند!

در چنین وضعیتی عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی، چند ماهی است خود را درگیر انتخابات کرده و ظاهرا تلاش برای حل مسائل کشور را مشروط بر نشستن بر صندلی بالاتری تلقی می‌کند. در غیاب او اکبر کمیجانی، قائم مقام همتی سرپرستی بانک‌مرکزی را برعهده دارد.

کمیجانی کیست؟

اکبر کمیجانی که از سال ۱۳۶۳ در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران مشغول به تدریس شده از جمله صاحب‌نظرانی است که در بین اساتید اقتصاد از اقبال عمومی خوبی برخوردار است و به عنوان یک چهره علمی شناخته می‌شود.

طی این سال‌ها او استاد راهنمای افرادی همچون الیاس نادران، محسن رضایی، غلامرضا تاجگردون، تیمور رحمانی، یدالله دادگر و بسیاری دیگر از اساتید مطرح اقتصاد بوده‌است. او در سال ۱۳۸۴ نشان دانش درجه سه را از رئیس دولت اصلاحات دریافت کرد و براساس اعلام معاون پژوهشی و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در آذر ماه ۱۳۹۵، به عنوان پژوهشگر برتر علوم انسانی کشور معرفی شد.

معاونت اقتصادی بانک مرکزی در سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۶، قائم‌مقام بانک مرکزی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰، سرپرست پژوهشکده پول و بانک، عضویت در هیئت امنای پژوهشکده پول و بانک، دانشگاه اراک و دانشگاه علوم پزشکی اراک از جمله سوابق او است.

همانطور که گفته شد با برکناری همتی، قائم‌مقام او به ریاست کل بانک‌مرکزی منصوب نشده و صرفا به عنوان سرپرست معرفی شده است.

حالا هم صندلی ریاست سیاست‌گذار پولی و مالی کشور در چنین شرایط بحرانی خالی مانده و رئیس سابق این نهاد در حال تبلیغات و تلاش برای کسب چند رای بیشتر است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    برای اینکه دیگه چیزی نمونده تا روحانی و وزرا چپاول و غارت کنن…..

  • ناشناس

    آقای نگارنده دست هزارمی.دیگه راهی مانده که خصومت ‌ودشمنی خودتان با کسانی که میتوانند.اندکی کمک به حال مردم باشندرانرفته باشید.
    خجالت بکشید از روزی بترسید این ملت کاسه صبرشان لبریز بشه ونجابت نتواند جواب واقعیت را بدهد.خدایی ان روز شما جایگاه وپایگاهی خواهید داشت؟

  • هامون

    چقدرم که این خبرت سیاسی نبود….!

  • ناشناس

    آقایانی که در اقتصاد ایران حرفی برای گفتن دارند چرا میدان خالی می کند در مناظره ها حرفیهای شیک واتو کشیده اقتصادی می زنند بخدا تورم وگرانی ها کمر نه پشت مردم و خم کرده من یک فرد نظامی هستم دولت مردان از این وضعیت بعد اختصادی بترسید که دیگر پشیمانی سودی ندارد مرد میدان می خواهد اقای روحانی کلید قطار اقتصاد چی شد کلمه الابرکت الا یک نفرین بزرگ برای مردم ایران بود

  • ناشناس

    سلام خوب این فلیم بازی کردن رانمی دانم آقای روحانی و تیم او روی مردم ایران چه حسابی باز کردند بانک مرکزی را معرفی نمی کند که کنار گذاشتن همتی فیلم است مردم را همتی بیچاره کرده بعد می گوید من باروحانب کاری ندارم هر ۲ دولت سوم هستند مردم خیلی بای هشیار باشند که گول کلید را دوباره نخرند

  • ناشناس

    دیگه از بانک مرکزی با مدیریت همتی بیشتر از این نباید توقع داشت

  • ناشناس

    برویم درانتخابات شرکت کنیم.لعنت بر هرکسی روز انتخابات از خونه هم بیرون بیاد

  • ناشناس

    خود روحانی بهتر می‌دونه…
    صد درصد کاسه ای زیر نیم کاسه هست

    • ناشناس

      شاید هم ده دوازده تا کاسه و بشقاب زیر نیم کاسش باشه کسی چمیدونه

  • ناشناس

    چقدر زندگی سخت شده چقدر

  • ایرانی وطن پرست

    کسیکه در مقام رئیس کل بانک مرکزی فاتحه اقتصاد کشور را خواند و قیمت دلار را از 3000 تومان سال 1392 به 24000 تومان افزایش داد و تورم را در این 8 سال سیاه 800 درصد افزایش داد لیاقت ریاست جمهوری را ندارد