کد مطلب: ۲۷۵۱۱۱

مقاومت کارفرمایان موجب توقف ثبت قراردادها شد؟

مقاومت کارفرمایان موجب توقف ثبت قراردادها شد؟

دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران معتقد است مقاومت‌هایی از سوی کارفرمایان در حال شکل‌گیری است تا کارگران نتوانند قراردادهای کارشان را در سامانه روابط کار ثبت کنند.

هادی ابوی درباره دلیل تاخیر در راه‌اندازی سامانه جامع روابط کار که قرار بود اواخر هفته گذشته عملیاتی شود، گفت: سامانه جامع روابط کار هیچ نقص و اشکالی ندارد و طرح موضوع عدم تعیین تعرفه ثبت نام کارگران تنها بهانه‌ای برای مقاومت کارفرمایان با آغاز به کار سامانه است.

به گزارش تجارت‌نیوز ،ابوی ادامه داد: متاسفانه اختلاف نظرها و عدم هماهنگی‌ میان دستگاه‌ها همواره موجب شده تا بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌هایی که با هدف ساماندهی امور و مسایل طراحی می‌شود، ناکام مانده و به اجرا درنیاید.

ابوی تصریح کرد: یکی از موضوعات اساسی در حوزه روابط کار، بحث قراردادهای کار است و سال‌های سال است که حجم زیادی از پرونده‌های اختلاف و شکایت میان کارگران و کارفرمایان در مجامع رسیدگی کننده و هیات‌های تشخیص و حل اختلاف را قراردادهای کار تشکیل می‌دهد.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران افزود: امروز بخش عمده‌ای از شعب دیوان عدالت نیز به این امر و رسیدگی به اختلاف کارگر و کارفرما اختصاص یافته است به همین دلیل وزارت کار سامانه جامع روابط کار را طراحی کرد تا از مراجعات کارگران و کارفرمایان و تشکیل پرونده‌های شکایات جلوگیری کند.

وی با تاکید بر مزایای راه‌اندازی این سامانه گفت: معتقدم ایجاد و راه‌اندازی این سامانه به تسهیل‌گری در حوزه روابط کار و حل مشکلات و اختلافات میان کارگران و کارفرمایان کمک می‌کند و در بحث ثبت دادخواست‌ها مراجعه به مراجع تشخیص و هیات‌های حل اختلاف را به حداقل می‌رساند.

این مقام مسئول کارگری متذکر شد: بر اساس ماده ۱۰ قانون کار کارفرمایان باید یک نسخه از قرارداد کار را در اختیار کارگر قرار بدهند ولی متاسفانه سال‌هاست که از این کار سرباز می‌زنند و همین مساله، اصلی‌ترین دلیل شکایات کارگران و تشکیل پرونده‌ها در محاکم و مراجع قضایی است.

ابوی دلیل خودداری برخی کارفرمایان از دادن یک نسخه‌ از قرارداد به کارگران را انعقاد قراردادهای سفید امضاء عنوان کرد و گفت: برخی کارفرمایان به دلیل بستن قرارداد سفید و عدم پرداخت بیمه و حداقل‌های قانون کار تمایلی به دادن نسخه‌ای از قرارداد به نیروهای کار ندارند و چون سامانه جامع روابط کار جلوی این کار را می‌گیرد و باعث شفاف‌سازی در قرارداد کار می‌شود، نسبت به راه‌اندازی آن مقاومت می‌کنند.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران درباره اخباری که عدم تعیین تعرفه ثبت نام را دلیل تاخیر در راه‌اندازی سامانه عنوان می‌کند،‌ نیز گفت: رقم تعرفه ثبت‌نام چیزی نیست که دولت یا وزارت کار یا سازمان تنظیم مقررات ارتباطات از عهده آن برنیایند و اگر حقیقتا چنین چیزی باشد که بعید می‌دانیم باید زیرساخت‌های اجرای سامانه قبل از اعلام آن نهایی می‌شد تا کارگران سردرگم نشوند ولی مسایلی هست که ارتباطی به نقص و اشکال سامانه ندارد. معتقدم با وجود فشار کارفرمایان باید این سامانه راه‌اندازی شود تا بتوانیم قراردادهای کار را کنترل و نظارت کنیم.

بنابرگزارش، سامانه جامع روابط کار، مردادماه سال گذشته توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رونمایی شد. این سامانه از چند زیرمجموعه شامل ثبت دادخواست‌ها،‌ بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور، حفاظت فنی و ایمنی، آموزش ایمنی نیروهای کار، بیمه بیکاری، بازرسی کار، ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای کار، بیمه کارگران ساختمانی و طبقه‌بندی مشاغل تشکیل شده و ضمن تفکیک نوع قراردادهای کار اعم از دائم و موقت، کنترل و نظارت بر انعقاد قراردادها را بهبود بخشیده، زمینه شناسایی و ساماندهی قرارداده را فراهم کرده و از بستن قراردادهای سفید جلوگیری می‌کند. قرار بود سامانه چهارشنبه هفته گذشته به شکل پایلوت در تهران و چند شهر دیگر به اجرا درآید ولی به دلیل آنچه که عدم تعیین تعرفه از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات گفته می‌شود، آغاز به کار سامانه با تاخیر همراه شد.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.