کد مطلب: ۳۴۸۹۲۸

چشم‌انداز قیمت طلا در سال ۲۰۱۹ / مقایسه عملکرد فلز زرد با سایر بازارها

چشم‌انداز قیمت طلا در سال 2019 / مقایسه عملکرد فلز زرد با سایر بازارها

گزارش‌ها نشان می‌دهد طلا در سه ماهه چهارم سال 2018 عملکرد بهتری در مقایسه با سایر بازارها داشته است. بیت‎کوین در سه ماهه آخر سال 2018 حدود 55 درصد از ارزش خود را از دست داد و این در حالی است که شاخص نزدک با افت 19 درصدی مواجه شد. طلا اما طی همین دوره حدود 9.4 درصد رشد داشت. 

بازار طلا با آغاز سال نو میلادی روند صعودی به خود گرفت و گزارش‌ها نشان می‌دهد، قیمت فلز زرد به بیش از هزار و 300 دلار رسید که بالاترین میزان طی هشت ماه گذشته محسوب می‌شود. تحلیلگران بر این باورند که مهم‌ترین دلیل این روند افزایشی، نگرانی‌های مربوط به روابط تجاری ایالات متحده آمریکا و چین است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از کیتکو، ظاهرا افزایش دوباره تنش‌ها میان پکن و واشینگتن بر سر غول فناوری هوآوی است که موجب حرکت‌ سرمایه‌ها به سوی طلا شده است. آمریکا پیش از شروع دور جدید مذاکرات با چین در روز پایانی هفته جاری، شرکت هواوی را متهم به نقض تحریم‌های ایران کرد.

از دیگر دلایل افزایش قیمت جهانی طلا می‌توان به نشست دو روزه سیاستگذاران فدرال‌رزرو (بانک مرکزی آمریکا) اشاره که در روزهای 29 و 30 ژانویه برگزار شده است. بانک مرکزی آمریکا که در سال گذشته میلادی نرخ بهره را در چهار نوبت افزایش داد، به نظر می‌رسد این سیاست را در سال جاری در پیش نخواهد گرفت و افزایش نرخ بهره تنها به دو نوبت محدود خواهد شد.

اتخاذ سیاست افزایش نرخ بهره در سال 2018 موجب تقویت دلار در برابر سایر ارزها شد. این روند اوراق قرضه ایالات متحده را به گزینه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذاران در بازارهای جهانی تبدیل کرد.

پیش‌بینی‌ها از عدم افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو در نشست پیش رو، شاخص دلار را به پایین‌ترین سطح در دو هفته اخیر کاهش داد. این پیش‌بینی‌ در کنار نااطمینانی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، طلا را به گزینه‌ای امن تبدیل کرده است.

فلز زرد در مقایسه با ماه نوامبر رشد 8.4 درصدی داشته است و این در حالی است که وال‌استریت ژورنال هم به تازگی در گزارشی پیش‌بینی کرده است که نرخ بهره در سال جاری میلادی بدون تغییر باقی بماند.

در معاملات روز چهارشنبه قیمت هر اونس طلا با 0.84 درصد به هزار و 313 دلار و 13 سنت رسید.

در آخرین گزارش منتشرشده از سوی شورای جهانی طلا، در میان دارایی‌های امن طلا در برابر ارزهای رمزنگاری‌شده با رشد قابل توجهی مواجه بوده است. به عقیده تحلیل‌گران، با بررسی رفتار بازارها در سه ماهه چهارم سال 2018، به نظر می‌رسد، طلا در حال حاضر جذاب‌ترین انتخاب برای سرمایه‌گذاری باشد.

این گزارش نشان می‌دهد که در ربع چهارم سال گذشته، بازار سهام بدترین عملکرد فصلی را از سال 2009 از خود نشان داد و ارزهای رمزنگاری‌شده نیز تا حدودی فرصت یافتند تا به دارایی‌های امن تبدیل شوند. با این حال، از آنجا که ارزهای دیجیتال به‌ویژه بیت‌کوین با ریسک‌های زیادی مواجه هستند، تقاضا برای طلا به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

به عقیده تحلیلگران، بیت‎کوین در سه ماهه آخر سال 2018 حدود 55 درصد از ارزش خود را از دست داد و این در حالی است که شاخص نزدک با افت 19 درصدی مواجه شد. طلا اما طی همین دوره حدود 9.4 درصد رشد داشت.

در حال حاضر، پیش‌‌بینی‌های متفاوتی در مورد قیمت فلز زرد در سال 2019 وجود دارد اما بیشتر تحلیلگران روند صعودی را برای بازار طلا را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند.

تحلیلگران بانک اچ‌اس‌بی‌سی (HSBC) اعلام کرده‌اند که افزایش مجدد نرخ بهره در نیمه اول سال 2019، می‌تواند بازار طلا را با روند نزولی مواجه کند. با این حال، انتظار می‌‌رود، سیاست‌های پولی فدرال‌رزرو آمریکا در نیمه دوم سال، تقویت قیمت طلا را به دنبال داشته باشد و بازار طلا در بلندمدت روند صعودی خواهد داشت.

تحلیلگران شرکت خدمات مالی سوسیته ژنرال هم پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت فلز زرد در سال 2019 افزایش می‌یابد و سال جاری را نقطه عطفی برای بازار طلا دانسته‌اند. به عقیده آنها قیمت طلا تحت تاثیر کاهش ارزش دلار و کاهش سود اوراق قرضه آمریکا افزایش می‌یابد.

بر اساس پیش‌بینی‌ کیتکو، قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت افزایش می‌یابد. این وب‌سایت تحلیلی‌ روند صعودی هفت‌ هفته‌ای برای طلا پیش‌بینی کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

تیترِ یک

آخرین اخبار