کد مطلب: ۷۳۹۲۰۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کدام ارزها در مقابل دلار آمریکا بیشتر سقوط کردند؟

کدام ارزها در مقابل دلار آمریکا بیشتر سقوط کردند؟

سال 2022 برای اکثر ارزهای اصلی دنیا سال سقوط در مقابل دلار آمریکا بود. کشور آمریکا به اندازه کشورهای اروپایی یا جمهوری خلق چین با بحران‌های مختلف روبرو نبوده و به همین دلیل واحد ارز این کشور در سال جاری میلادی به یک ارز قدرتمند و مطمئن تبدیل شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ارزها و سهم‌های بسیاری سالی پرنوسان و دشوار را پشت سر گذاشتند و در این سال دلار آمریکا نقش یک پناهگاه امنی را برای سرمایه‌گذاران سراسر جهان داشت. دلار آمریکا در سال 2022 ثبات بی‌نظیر را ایجاد کرد و در این سال تقریباً ارزش هر واحد ارزی در سراسر جهان در برابر دلار آمریکا کاهش یافته است.

سایت ویژوال کاپیتالیست ، در چند نمودار کاهش ارزش ارزهای اصلی در برابر دلار آمریکا در دو سال گذشته را نشان می‌دهد.

نوسانات ارزهای اصلی دنیا در مقابل دلار آمریکا در دو سال گذشته

نوسانات دلار کانادا، یوان چین، روپیه هند و فرانک روسیه در مقابل دلار آمریکا در دو سال گذشته

همانطور که در نمودارهای بالا نشان داده شده است، در دو سال گذشته تقریباً تمام ارزهای اصلی ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است.

نوسانات ارزهای اصلی دنیا در مقابل دلار آمریکا در دو سال گذشته

نوسانات دلار استرالیا، پوند بریتانیا، یورو و ین ژاپن در مقابل دلار آمریکا در دو سال گذشته

یکی از ارزهایی که بیشترین ضربه را خورده یورو است که در سپتامبر و اکتبر 2022 برای مدت کوتاهی به زیر نرخ برابری سقوط کرد به این معنی که ارزش یورو کمتر از یک دلار آمریکا بود. پس از آن با افزایش 5.3 درصدی در ماه نوامبر مقداری بهبود یافت.

با این حال، ین ژاپن ارزی بود که امسال بیشترین ضربه را خورد و از ابتدای سال 2021 بیش از 25 درصد سقوط کرد. ین ژاپن در پایین‌ترین سطح خود در ماه اکتبر، از رکورد 24 سال گذشته عبور کرد. این اتفاق به مداخله بانک مرکزی این کشور و حمایت 42.8 میلیارد دلاری برای جلوگیری از سقوط ارز کشور منجر شد.

فرانک سوئیس و دلار کانادا انعطاف‌پذیرترین ارزهای اصلی در برابر دلار آمریکا از سال 2021 بوده‌اند که بیشتر به دلیل ثبات مالی و سیاسی این کشورها تغییر چندانی نداشتند. علاوه بر این، کانادا با صادرات بخش عمده نفت خام خود را از مرز جنوبی به آمریکا، از افزایش قیمت نفت خام در سال 2022 سود برده است.

چرا دلار در سال 2022 باثبات بود؟

عوامل مختلفی در تقویت دلار آمریکا در سال 2022 نقش داشته‌اند. افزایش سریع نرخ‌های بهره توسط فدرال رزرو و کنترل ترازنامه آنها باعث شده است که دلار آمریکا به دارایی پربازده کمیاب‌تر و با ارزش‌تری تبدیل شود.
با افزایش نرخ بهره، بازدهی حساب‌های پس‌انداز و اوراق بهادار با درآمد ثابت مانند خزانه‌های ایالات متحده افزایش یافته و آنها را جایگزین جذاب‌تری برای سرمایه‌گذاران کرده است.

در همین زمان، کاهش قیمت سهام به ویژه در بخش فناوری تنها سرمایه‌گذاران را تشویق کرد تا از بازارهای سهام پرریسک‌تر خارج شوند به سمت امنیتی که دلار به همراه داشت حرکت کنند.

در نهایت، در مقایسه با بسیاری از اقتصادهای جهانی دیگر، اقتصاد ایالات متحده با کمترین خطر در چشم‌انداز خود، انعطاف‌پذیر باقی مانده است. اروپا همچنان با بحران انرژی مداوم ناشی از درگیری روسیه و اوکراین مواجه است، در حالی که سیاست‌های چین در خصوص کووید صفر، بخش تولید این کشور و همچنین سایر صنایع را با مشکل مواجه کرده است.

وضعیت ارزهای اصلی در سال 2023

در حالی که دلار آمریکا در اکثر روزهای سال 2022 افزایش یافته است، در ماه‌های پایانی سال شروع به از دست دادن روند صعودی خود کرد.

در سپتامبر سال 2022، شاخص دلار 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و به بالاترین سطح 114.8 رسید، اما از آن زمان عقب‌نشینی کرده و بیش از نیمی از سود امسال خود را از دست داده است.

سرمایه‌گذاران در سرتاسر جهان از نزدیک نظاره‌گر روند رشد دلار خواهند بود. هنوز مشخص نیست که آیا افزایش ارزش دلار آمریکا ادامه خواهد داشت یا این که این تغییر مسیر در پایان سال کماکان ادامه‌دار می‌شود و تا سال 2023 به رشد ارزهای اصلی کمک می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.