کد مطلب: ۲۸۲۰۷۷

منابع ارزی کشور دو برابر مصارف ارزی است

منابع ارزی کشور دو برابر مصارف ارزی است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: منابع ارزی کشور بیش از دو برابر مصارف ارزی است.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: پیش بینی‌ها از درآمدهای ارزی امسال کشور حدود یکصد میلیارد دلار است در حالی که مجموع مصارف ارزی 45 تا 50 میلیارد دلار ارزیابی می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی گفت: 55 درصد از منابع ارزی کشور از فروش منابع نفتی و 45 درصد دیگر از صادرات غیر‌نفتی است.

پورابراهیمی افزود: عوامل بیرونی اقتصاد ازجمله عدم پذیرش دولت برای کنترل بازار غیررسمی و سوء مدیریت بانک مرکزی باعث افزایش قیمت نامتعارف نرخ ارز در بازار است.

وی با بیان اینکه دولت دهم بازار ثانویه را پس از سه ماه راه اندازی کرد، گفت: برای بهبود شرایط بازار ارز باید بازار ثانویه بر مبنای عملکرد درست ارزی فعالیت کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: معاملات در بازار ثانویه تا کنون تنها 300 میلیون دلار بوده است و این نشان می‌دهد که تقاضاهای دلاری از محل‌های دیگر تامین می‌شود.

پورابراهیمی گفت: اعلام نرخ تک رقمی برای ارز یک خطای راهبردی بود که باید برای ما درس عبرت باشد.

وی افزود: در حالی که پتروشیمی ها امسال سه و نیم میلیارد دلار صادرات داشتند تنها دو و یک دهم میلیارد دلار ثبت کردند و مابقی به جاهای دیگر رفته است.

پورابراهیمی گفت: یک اختلاف سنتی میان بازار سرمایه و بانک مرکزی وجود دارد و نمی شود با کتمان بازار غیررسمی مشکلات بازار ارز را حل کرد.
وی افزود: قانون اصلاح بانک مرکزی و اصلاح قانون بانکداری در مجلس در دست بررسی است و تا دو ماه دیگر در کمیسیون اقتصادی به تصویب خواهد رسید.

منبع: صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.