کد مطلب: ۳۵۶۹۷۰

مهمترین علت افت قیمت دلار

مهمترین علت افت قیمت دلار

از نظر بسیاری از فعالان، افزایش عرضه ارز در بازار مهم‌ترین عاملی بود که قیمت‌ها را در مسیر نزولی قرار داد؛ یکی از بازیگران باتجربه بازار عنوان می‌کرد، از ظهر دیروز میزان وجود ارز در منطقه سبزه میدان بالا رفته بود و به راحتی هر معامله‌گری می‌توانست دلار مورد نیاز خود را تهیه کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در دومین روز هفته،کمترین قیمت دلار در اسفندماه به ثبت رسید و سکه تمام بهار آزادی به زیر مرز ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سقوط کرد. روز یکشنبه، شاخص ارزی ۴۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان رسید. این اولین افت دلار در هفته جاری بود و موجب شد که این ارز نه تنها از مرز مهم ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی فاصله بگیرد، بلکه به کمترین محدوده قیمتی از ۲۸ بهمن برسد. در کنار این، دلار از اواسط بهمن‌ماه، چنین میزان کاهشی را طی یک روز تجربه نکرده بود. در سیزدهمین روز بهمن‌ماه، دلار ۵۸۰ تومان از ارزش خود را از دست داده بود و پس از آن دلار در بیشترین حالت ۳۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داده بود. به گفته فعالان، دیروز از دو جبهه بازار با فشار کاهشی مواجه بود؛ اولی افزایش عرضه ارز در بازار داخلی و دومی افزایش میزان فروش حواله درهم.

دیروز همسو با دلار، رکوردهای کاهشی جدیدی نیز در بازار سکه به ثبت رسید. در دوازدهمین روز اسفندماه، سکه تمام بهار آزادی ۱۵۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با پایین رفتن از مرز حمایتی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی روی قیمت ۴ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان قرار گرفت. فلز گرانبهای داخلی از هفتمین روز آذرماه چنین میزان کاهشی را تجربه نکرده بود و موجب شد که سکه به کمترین قیمت از ۲۸ بهمن‌ماه برسد. در روزی که بازارهای جهانی تعطیل بود و اونس روی قیمت هزار و ۲۹۳ دلار ثابت بود، نزول سکه را باید به‌دلیل افت شدید قیمت دلار دانست. هر دو دارایی دیروز نزدیک به ۴ درصد از ارزش خود را از دست دادند.

افزایش عرضه ارز در بازار

از نظر بسیاری از فعالان، افزایش عرضه ارز در بازار مهم‌ترین عاملی بود که قیمت‌ها را در مسیر نزولی قرار داد؛ یکی از بازیگران باتجربه بازار عنوان می‌کرد، از ظهر دیروز میزان وجود ارز در منطقه سبزه میدان بالا رفته بود و به راحتی هر معامله‌گری می‌توانست دلار مورد نیاز خود را تهیه کند. عده دیگری افزایش عرضه ارز در صرافی‌های منتخب بازارساز را عامل کاهشی شدن قیمت‌ها دانستند.

دیروز صرافی‌های منتخب بازارساز، به‌صورت پلکانی قیمت دلار را پایین آوردند و حدود ساعت ۳ بعدازظهر رقم فروش در این صرافی‌ها به ۱۳ هزار تومان رسید. نرخ خرید نیز در این ساعت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان بود. صرافی‌های بازارساز در ابتدای روز قیمت فروش خود را ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان درج کرده بودند. قیمت دلار در شرایطی در صرافی‌های بازارساز در محدوده یاد شده آغاز به کار کرد که حدود ساعت ۱۱ صبح در بازار آزاد، این ارز با قیمت ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان به فروش می‌رفت. البته قیمت شروع بازار نیز ۱۵۰ تومان کمتر از قیمت بسته شده روز شنبه بود. در ادامه روز دلار در بازار تهران تا محدوده ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومانی نیز پایین رفت، ولی پس از ساعت ۴ بعدازظهر و تعطیلی صرافی‌های بانکی، میزان خریدها بالا رفت و قیمت در مقطعی به محدوده ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومانی نیز بازگشت.

در کنار افزایش عرضه دلار، عده دیگری از فعالان، افزایش عرضه حواله درهم و نزول آن به زیر مرز ۳ هزار و ۶۰۰ تومانی را در تغییر انتظارات معامله‌گران بازار داخلی موثر دانستند. به گفته برخی از بازیگران ارزی دیروز حواله درهم حتی در مقطعی تا محدوده ۳ هزار و ۵۷۰ تومان پایین رفت. نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیمی دارند و کاهش یکی منجر به افت دیگری می‌شود.

در حالی که بیشتر معامله‌گران افت قیمت دلار را به عاملی مرتبط می‌دانستند که در سمت عرضه قرار داشت، عده زیادی از فعالان ضعف تقاضا را متغیری می‌دانستند که زمینه‌ساز افت قیمت‌ها در بازار داخلی شد. به گفته آنها، نوسان‌گیران در روز ابتدایی هفته توانستند با جوسازی پیرامون خبر عدم‌تصویب لایحه پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام خریدها را در بازار داخلی بالا ببرند. با این حال از ساعات انتهایی روز شنبه اثر این خبر در بازار تخلیه شد و روز یکشنبه دیگر متقاضی احتیاطی در بازار وجود نداشت. در این شرایط ممکن است برخی از خریداران در نبود عامل افزایشی در موقعیت فروش قرار گرفته باشند و به‌دنبال خرید در نقاط حمایتی باشند. این در حالی است که عده‌ای سیگنال رئیس کل مبنی‌بر بازگشت دلار به کانال 11 هزار تومانی را عامل افزایش فروش‌ها در بازار می‌دانستند.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.