کد مطلب: ۳۲۴۲۱۰

مواد اولیه داخلی صنعت تایر با ارز آزاد تامین می‌شود

مواد اولیه داخلی صنعت تایر با ارز آزاد تامین می‌شود

مدیرعامل یک گروه صنعتی تولیدکننده لاستیک با ابراز نگرانی از وضعیت تولید صنعت تایر کشور گفت: 60 درصد مواد اولیه تولید تایر در ایران، داخلی است که منابع آن از محل پتروشیمی‌ها و با ارز آزاد تامین می‌شود و این مساله در افزایش هزینه‌های تمام شده نقش بسزایی دارد.

پرویز اخوان روز پنجشنبه در حاشیه اختتامیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران درباره نقل و انتقالات ارزی این صنعت با اعمال دور جدید تحریم‌ها توضیح داد: سال گذشته در همین زمان پلیمر SBR تولیدی پتروشیمی‌ها را پنج هزار و 700 تومان، دوده را چهار هزار تومان و نخ را 12 هزار تومان خریداری می‌کردیم که امروز با نوسان نرخ ارز قیمت پلیمر به 14 هزار تومان، دوده به 12 هزار تومان و نخ به حدود 50 هزار تومان رسیده است که افزایش بیش از سه برابری را نشان می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، به گفته وی، صنعت تایر برای تولید هر حلقه تایر به 150 ماده اولیه نیاز دارد که بیش از 40 درصد آن از محل واردات و نزدیک 60 درصد از محل تولیدات داخلی تامین می‌شود.

وی اظهار داشت: با اجرای مرحله دوم تحریم‌ها صنعت تایر کشور با مشکل تامین مواد اولیه وارداتی مواجه شده است تا جایی که از این پس امکان خرید و تامین مواد اولیه از اروپا، چین و ترکیه وجود ندارد و تنها می‌توانیم با هند (روپیه) خرید داشته باشیم.

اخوان ضرر ناشی از تبدیل روپیه به دلار و یورو را بیش از 30 درصد دانست و تصریح کرد: اکنون تبدیل روپیه به دلار یا یورو بین 25 تا 30 درصد هزینه دارد که به انضمام نقل و انتقال این پول از طریق صرافی‌های خارجی و ارسال به فروشنده تقریبا با ارز نیمایی هفت هزار تومان تمام می‌شود.

مدیرعامل یک گروه صنعتی تولیدکننده لاستیک گفت: اکنون صنعت تایر با معضل افزایش سه برابری مواد اولیه، تحریم کشتیرانی ایران و ورود مواد مورد نیاز کائوچو طبیعی و استیل کورد، اعتصاب کامیون داران و ممنوعیت صادرات تایر داخلی مواجه است که این چالش می‌تواند برای این صنعت مشکل ساز شود.

به گفته وی، کائوچو طبیعی 40 درصد تولید تایر را تشکیل می‌دهد که اکنون به سختی وارد کشور می‌شود.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.