کد مطلب: ۲۶۰۸۴۳

موافقت بانک مرکزی با تخصیص ارز ۳۸۰۰ تومانی برای کاغذ چاپ و تحریر

موافقت بانک مرکزی با تخصیص ارز ۳۸۰۰ تومانی برای کاغذ چاپ و تحریر

جلسه ۴ ساعته کارگروه کاغذ کشور برای مهار بحران در بازار این کالای استراتژیک حوزه چاپ و نشر با موافقت بانک مرکزی برای تخصیص ارز ۳۸۰۰ تومانی برای واردات کاغذهای چاپ و تحریر، پایان یافت.

به دنبال بالا گرفتن بحران در زمینه عرضه کاغذ چاپ و تحریر و همچنین افزایش کم‌سابقه قیمت برخی از انواع کاغذ و مقوا در بازار، کارگروه کاغذ کشور پیش از ظهر امروز دوشنبه ۲۱ خرداد جلسه‌ای اضطراری تشکیل داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این نشست در واقع پنجمین جلسه بررسی وضعیت تامین و عرضه انواع کاغذ بود که به پیشنهاد کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به صورت فوق‌العاده و با حضور تمامی اعضای این کارگروه (بجز نماینده معرفی شده از مجلس شورای اسلامی) در محل معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد.

در جلسه امروز کارگروه کاغذ کشور، ابتدا گزارشی از وضعیت کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه در بازار از سوی انجمن واردکنندگان کاغذ، مقوا و فرآورده‌های سلولوزی، ارائه شد و سپس اعضای کارگروه، نظرات خود را پیرامون بسته حمایتی کاغذ، بیان کردند.

در نشست ویژه امروز که به دعوت مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد، اقدامات به عمل آمده در خصوص چگونگی تخصیص ارز برای واردات کاغذ هم از سوی دفتر صنایع شیمیایی و سلولوزی این وزارتخانه تشریح شد.

همایون امیرزاده مسئول کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن مثبت ارزیابی کردن این جلسه ۴ ساعته، درباره تصمیمات اتخاذ شده در آن هم به خبرنگار مهر گفت: مهمترین دستاورد جلسه امروز این بود که بر اساس اعلام رسمی نماینده بانک مرکزی از این پس کاغذ چاپ و تحریر بدون واسطه مشمول دریافت ارز ۳۸۰۰ تومانی خواهد بود و دیگر واردکنندگان کاغذ هیچ الزامی به پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی ندارند.

وی در عین حال اجرای این تصمیم را منوط به وجود سه شرط اساسی دانست و افزود: اول اینکه کاغذ مورد نظر می‌بایست در فهرست تعرفه‌های مصوب باشد، دوم اینکه دارای کد بخشنامه‌ای قید شده در سامانه آماری بانک مرکزی باشد و سوم اینکه سامانه جامع تجارت به عنوان متولی تائید نهایی با واردات آن کاغذ موافقت داشته باشد.

به گفته این مقام مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بر این اساس تمامی کاغذهای مربوط به حوزه چاپ و نشر شامل کاغذهای چاپ و تحریر، کاغذهای گلاسه و همچنین کاغذهای بالکی (مکانیکال حجیم شده مورد مصرف در حوزه نشر) می‌توانند در صورت بهره‌مندی از شرایط اعلام شده، از ارز مصوب برای واردات استفاده کنند.

امیرزاده گفت: به این ترتیب و با توجه به اینکه دیگر نیازی به پرداخت مابه‌التفاوت ارز تخصیص یافته (مابه‌التفاوت نرخ ۴۲۰۰ تومان تا ۳۸۰۰ تومان) وجود ندارد، هم فرآیندهای بانکی مربوطه با سهولت بیشتری انجام خواهد گرفت و هم با این اقدام، به زودی شاهد تثبیت و کاهش قیمت کاغذ در بازار خواهیم بود.

مسئول کارگروه کاغذ همچنین تاکید کرد: همچنین مقرر شد که تخصیص ارز مذکور که قبلا بعد از ترخیص کاغذها صورت می‌گرفت، از این پس در زمان خرید محموله‌های کاغذ انجام شود.

وی درباره سرنوشت محموله‌های کاغذ که پیشتر خریداری شده‌اند اما به دلیل عدم تخصیص ارز مورد نیاز از طرف بانک مرکزی، در گمرکات کشور مانده‌اند و ترخیص نشده‌اند، گفت: مقرر شد تمامی کاغذهایی که بعد از تاریخ ۱۳۹۷/۰۲/۰۱ به گمرکات کشور انتقال یافته‌اند، مشمول ارز حمایتی مورد اشاره (۳۸۰۰ تومانی) بانک مرکزی بشوند. در مورد کاغذهایی هم که قبل از این تاریخ وارد گمرکات کشور شده‌اند، مقرر شد از طریق وزارت اقتصاد و امور دارایی تمهیداتی اندیشیده شود تا مشمول ارز حمایتی مذکور بشوند.

امیرزاده گفت: موضوع دیگری که در جلسه امروز مطرح شد، رایزنی در خصوص کاهش قیمت کاغذ بود که بنا شد جلسه‌ای با واردکنندگان کاغذ چاپ و تحریر و با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شود که در این زمینه واردکنندگان کاغذ هم ضمن استقبال از این پیشنهاد، قول مساعد برای همکاری در این زمینه را دادند.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.