کد مطلب: ۲۷۹۶۴۷

موج بازداشت‌ها در عربستان موجب خروج سرمایه شده است

موج بازداشت‌ها در عربستان موجب خروج سرمایه شده است

نشریه «فاینانشال تایمز» چاپ لندن انگلیس روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: موج بازداشت شاهزاده‌ها و مسئولان عربستان که از سوی «محمد بن سلمان» به بهانه فساد صورت گرفت، موجب شده است، ثروتمندان سعودی در کشورشان سرمایه‌گذاری نکنند.

در ادامه این گزارش که شبکه تلویزیونی 'نبا' وابسته به مخالفان سعودی بازنشر داده، آمده است: تجار و سرمایه گذاران برجسته عربستان از سرمایه گذاری در کشورشان دوری می کنند، چرا که این اقدام مقام های ریاض موجب بی رونقی بازار کسب و کار و امور تجاری شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، براساس گزارش مسئولان بانک‌های عربستان، برخی شرکت‌های خصوصی مستقر در این کشور در صدد مخفی نگه داشتن دارایی خود هستند و برخی شرکت‌ها نیز تلاش می‌کنند دارایی‌ها خود را به خارج منتقل کنند.

این نشریه انگلیسی در ادامه تصریح می کند، ترس از سرمایه گذاری و عدم تمایل تاجران برای سرمایه گذاری در عربستان موجب خواهد شد، طرح‌های ولیعهد به شکست بینجامد، طرح‌هایی که با هدف بهبود اقتصاد مبتنی بر نفت صورت گرفت و قصد دارد تا سال 2020 تعداد جوانان شاغل عربستان در بخش خصوصی را به یک میلیون و 200 هزار نفر برساند.

این درحالی است که میانگین بیکاری در چهارماه نخست سال جاری میلادی 12.9 درصد برآورد می‌شود.

به نوشته فاینانشال تایمز، عوامل زیادی در نارضایتی سرمایه گذاران در عربستان نقش دارد که از مهم ترین آن می‌توان به هزینه‌های زیاد، بکارگیری نیروهای خارجی اشاره کرد. بیش از 80 درصد نیروی کار بخش خصوصی عربستان را اتباع خارجی تشکیل می‌دهد.

از سوی دیگر برخی از خانواده های عربستانی به دنبال یافتن راه های پنهانی برای خروج سرمایه‌های خود از این کشور هستند که از آن جمله می‌توان به سرمایه گذاری در کشورهایی مانند مصر اشاره کرد.

این نشریه در پایان می‌نویسد: خروج سرمایه از عربستان سبب شده است که سرمایه گذاری خارجی در این کشور طی چهار سال گذشته به پایین‌ترین سطح خود برسد. این امر سرمداران ریاض را برآن داشت، برای جبران طرح های ولیعهد در اندیشه جذب شرکت‌های بین المللی برای سرمایه‌گذاری در این کشور باشند.

«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان 13 آبان ماه 96 دستور تشکیل هیات مبارزه با فساد به ریاست پسرش محمد را داد که طی آن ده‌ها نفر از شاهزادگان، مسئولان فعلی و پیشین سعودی بازداشت شدند.

سازمان های حقوق بشری این اقدام عربستان را بیشتر حذف رقیبان ولیعهد سعودی برای جانشینی پدر می‌دانند تا اقدامی که رسانه‌های عربستانی از آن به عنوان پرونده مبارزه با فساد تعبیر می کنند.

منبع:‌ ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.