کد مطلب: ۶۹۴۸۵۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا تولید خودرو در ایران زیاد نمی‌شود؟/ خودروسازان تمایلی به تولید ندارند؟

چرا تولید خودرو در ایران زیاد نمی‌شود؟/ خودروسازان تمایلی به تولید ندارند؟

وزیر صمت وعده افزایش تولید خودرو تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تا پایان سال ۱۴۰۱ را صادر کرد. اما با توجه به آمارها در سه ماهه ابتدایی امسال دوخودروساز کشور تنها ۱۶۰ هزار خودرو تولید کرده اند. یعنی تنها یک دهم از چیزی که وزیر صمت وعده داده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سال گذشته وزیر صمت وعده افزایش ۱.۵ برابری خودرو و رسیدن به عدد یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه را صادر کرد. چندی پیش امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت به فارس گفت: از ابتدای امسال تا ۱۸ خرداد ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو سبک در دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا تولید شده است. این اتفاق چیز جدیدی نیست. سال ۱۴۰۰ هم وزیر صمت وعده تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه تا پایان سال را داده بود، اما تنها ۹۶۳ هزار دستگاه خودرو تولید شد.

زیاندهی و بدهی؛ از عمده مشکلات خودروسازان

در این میان، مشکلات صنعت خودرو نیز همچنان به قوت خود باقی است. یکی از این مشکلات، بدهی سنگین خودروسازان به قطعه‌سازان است. آمارها نشان می‌دهد خودروسازان حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکار هستند و تا تمام این بدهی یا بخشی از آن پرداخت نشود، واضح است که خودروسازان در تامین قطعات با مشکل مواجه می‌شوند. زیاندهی در تولید نیز، دیگر مشکل بزرگ صنعت خودروسازی کشور است. سال گذشته دو خودروساز بزرگ کشور به میزان ۲۲ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشتند. یعنی روزی ۲۲ میلیارد تومان ضرر.

امرالله امینی، کارشناس صنعت خودرو در این باره به تجارت‌نیوز گفت: عملی شدن وعده افزایش تولید شرایطی دارد که در حال حاضر ما آن شرایط را نداریم. یکی از مشکلات ما تحریم است. ما به دلیل تحریم، توانایی وارد کردن خیلی از قطعات را نداریم. اگرهم بتوانیم وارد کنیم، قیمت تمام شده بسیار بالا خواهد بود. بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان و بانک‌ها هم از نکاتی هستند که نمی‌توان از آن‌ها غافل شد.

وی افزود: از طرفی هم خودروسازان از میزان بالای زیان‌دهی ناراضی هستند و معتقدند قیمت‌گذاری دستوری فقط موجب زیان بیشتر آن‌ها می‌شود. به همین دلیل تمایل چندانی به افزایش تولید ندارند.

این کارشناس خودرو ضمن تاکید بر اینکه صنعت خودروسازی ما باید به سمت خصوصی‌سازی و شفافیت برود، به شعارهای کارشناسی نشده مسئولان اشاره کرد و گفت: متاسفانه مسئولان در ابتدای کار یکسری وعده‌ها و شعارها را بدون در نظر گرفتن شرایط کشور و مشکلات به مردم می‌دهند. الان خیلی از مشکلات صنعت خودرو مربوط به اقتصاد دستوری ماست. در ابتدا همه چیز باید شفاف‌سازی شود. یعنی روشن شود این بدهی‌ها از کجا آمده و چگونه ایجاد شده، بعد از آن می توان به افزایش تولید و حتی صادرات هم فکر کرد.

چرا مجلس کماکان ساکت است؟

با این تفاسیر این سوال ایجاد می‌شود که چرا مجلس به این ماجرا ورود نمی‌کند و نمایندگان مجلس پس از این همه خلف وعده‌ همچنان سکوت اختیار کرده‌اند.

سید جواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به تجارت‌نیوز گفت: با وجود پیگیری‌های وزیر صمت مبنی بر افزایش تولید، هنوز این وعده عملی نشده. اگرچه کاهش خودروهای ناقص و تجاری‌سازی خودروهای پارکینگی از اقدامات خوب این وزارتخانه بوده، اما در رابطه با افزایش تیراژ به عدد مورد نظر نرسیده‌ایم.

او درباره سکوت مجلس پس از محقق نشدن وعده‌های وزیر صمت گفت: قرار بر این بود که آقای رئیسی این وزارتخانه را تفکیک کند. مجلس همچنان منتظر این اقدام است. اگر این جداسازی صورت نگیرد، مجلس قطعا این موضوع را پیگیری می‌کند.

اکنون حدودا شش ماه از سال گذشته و آمارها به وضوح نشان می‌دهند اگر با رویه کنونی پیش برویم، این وعده هم مانند بسیاری از وعده‌ها، عملی نخواهد شد. علاوه بر این، وزیر صمت وعده کاهش قیمت‌ها را نیز برای خودروها اعلام کرده بود. اما طولانی شدن روند مذاکرات و واردات خودرو کماکان امکان عملی شدن این وعده را نیز در تعلیق نگه داشته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.