کد مطلب: ۳۸۸۹۷۰

پیام‌های آمار جدید نقدینگی در گفتگو با کامران ندری:

در شرایط فعلی نباید نرخ سود را تغییر داد

در شرایط فعلی نباید نرخ سود را تغییر داد

یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر بانک مرکزی سیاست بهتری را در رابطه با نرخ سود بانکی اتخاذ می‌کرد، رشد سپرده‌های بلندمدت حداقل به اندازه سال‌های قبل باقی می‌ماند و در نتیجه شاهد تورم پایین‌تری بودیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نقدینگی در سال 97 نسبت به سال 96 رشد 23.1 درصدی داشته است.

بر اساس آمار های بانک مرکزی، از بین اجزای نقدینگی از یک سو پول رشد 46.5 درصدی داشته که بالاترین رشد طی 10 سال اخیر بوده و از سوی دیگر رشد حجم شبه‌پول برای اولین بار به زیر 20 درصد رسیده، به نحوی که در سال گذشته به رقم 19.6 درصد رسیده است.

کامران ندری، کارشناس اقتصادی در خصوص این تغییرات گفت: معنی این تغییرات این است که ماندگاری پول در شبکه بانکی کم شده، یعنی بخشی از نقدینگی که سیال‌تر و در سرعت چرخش آن بیشتر است رشد کرده است.

وی بیان کرد: علت بخشی از تورمی که در سال 97 اتفاق افتاد همین امر بوده است. این موضوع نشان می‌دهد اگر بانک مرکزی سیاست بهتری را در رابطه با نرخ سود بانکی اتخاذ می‌کرد؛ به نحوی که انگیزه پس‌اندازکنندگان برای نگه داشتن دارایی به شکل سپرده‌های بلندمدت حداقل به اندازه سال‌های قبل باقی می‌ماند شاهد تورم پایین‌تری بودیم؛ یعنی بخشی از تورم بالای سال گذشته به این موضوع برمی‌گردد که بانک مرکزی نرخ سود بانکی را تغییر نداد.

وی در این خصوص افزود: در سال گذشته انتظارات تورمی رو به رشد بود و این موضوع سبب شد که مردم انگیزه استفاده از سپرده‌های ریالی بلندمدت به عنوان وسیله‌ای برای پس‌انداز کردن را نداشته باشند. سرعت شبه‌پول کاهش و بخشی از نقدینگی که سیالیت بیشتری داشت رشد بیشتری کرد.

این کارشناس عنوان کرد: در شرایطی که انتظارات تورمی بالا و تورم رو به افزایش است، معمولا بانک مرکزی کشورها سعی می‌کنند نرخ سود برای سپرده‌های بلندمدت را افزایش دهند تا انگیزه مردم برای این که پس‌اندازهای خود را به شکل دارایی‌های دیگری انجام دهند کاهش پیدا کند. اما در ایران بانک مرکزی این کار را نکرد.

وی معتقد است: در سال گذشته با افزایش نرخ سود برای سپرده‌های بلندمدت مشروط بر این که مردم موجودی حساب‌های بلندمدت خود را برداشت نکنند، و اگر قرار باشد این کار انجام شود متحمل خسارت شوند، تا حدودی جلوی افزایش نرخ تورم را می‌گرفت.

وی گفت: این موضوع به تقاضا برای پول برمی‌گردد یعنی بازده دارایی‌های ریالی که عمدتا سپرده بلندمدت است به نسبت بازدهی سایر انواع دارایی‌ها مثل زمین، مسکن، طلا، ارز و خودرو پایین آمده، پس طبیعی است که رشد شبه‌پول کاهش پیدا می‌کند. وقتی بازارها شروع به رشد می‌کنند این موضوع به نحوی سیگنال می‌دهد که قیمت‌ها در آینده افزایش پیدا و موج تورمی ایجاد می‌کند.

وی در خصوص سیاست نرخ سود در چند سال اخیر گفت: در سال‌های 93 تا 96 باید نرخ سود کاهش پیدا می‌کرد و در سال 97 افزایش می‌یافت که بانک مرکزی دقیقا برعکس عمل کرد. اما در سال جاری و در شرایط فعلی نباید نرخ سود را تغییر داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.