کد مطلب: ۱۶۰۹۴۸

نتیجه مذاکره برقی ایران و عراق به کجا رسید؟

نتیجه مذاکره برقی ایران و عراق به کجا رسید؟

مدیرعامل توانیر گفت: بر اساس مذاکرات صورت گرفته بین ایران و عراق برای سنگرون شدن (یکدست شدن) برق دو کشور، قرار شده که در صورت به نتیجه رسیدن این مذاکرات شبکه برق ایران به شبکه برق کشورهای لبنان، سوریه و اردن متصل شود.

آرش کردی امروز در حاشیه نخستین همایش مدیران آینده صنعت برق کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به تاثیرات مثبت سنگرون شدن برق ایران با عراق، اظهار کرد: این مساله زمینه‌ گسترش مبادلات برقی ایران با افغانستان و پاکستان را فراهم خواهد آورد.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی همچنین از افزایش ۳۰ درصدی صادرات برق در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: سالانه حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون دلار برق از ایران به کشورهای همسایه صادر می‌شود و این در شرایطی است که به عراق، افغانستان و پاکستان برق صادر و در زمان اوج مصرف از ارمنستان برق وارد می‌کنیم.

مدیرعامل توانیر با بیان این که ۲.۵ تا ۳ برابر میزان واردات برق از ایران صادر می‌شود، اظهار کرد: برای دریافت مطالبات از کشور عراق با مشکلاتی در زمینه بانکی و نقل و انتقال پول روبه‌رو شدیم که با ورود بانک مرکزی و گشایش‌های بعد از برجام این مشکلات در حال برطرف شدن است.

کردی با بیان این که برای رفع مشکلات موانع انتقال پول با عراق در حال مذاکره هستیم، ادامه داد: در صورت رسیدن به جمع بندی دریافت مطالبات از عراق به‌روز خواهد شد.

وی تصریح کرد: مقرر شده که ۵۰ درصد مطالبات ایران که حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار است تا پایان سال جاری میلادی تسویه شود.

مدیرعامل توانیر همچنین با تاکید بر این که وزیر نیروی انتخابی از سوی رئیس‌جمهوری باید برق‌آبی باشد، بیان کرد: دولت قطعا بازخوردهای لازم را از صنعت آب و برق دریافت کرده و قطعا هر تصمیمی که اتخاذ شود به صلاح صنعت آب و برق خواهد بود.

خاموشی از سر کشور گذشت

کردی همچنین در این همایش گفت: میزان رشد مصرف برق در ایران در قیاس با دیگر کشورها بسیار فزاینده است، به طوری که طبق پیش‌بینی‌ها مصرف برق در زمان پیک حداکثر پنج درصد افزایش یابد، اما شاهد رشد هفت درصدی مصرف برق در کشور بودیم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای گذر از پیک امسال، اظهار کرد: اگر تدابیر و برنامه‌ریزی‌های مدیریتی در صنعت برق وجود نداشت، عبور از پیک دچار مشکل می‌شد.

به گفته وی به دلیل اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امسال بدون اعمال خاموشی و ایجاد مشکل در مصرف مشترکان توانستیم ۴۵۰۰ مگاوات برق را مدیریت کنیم.

مدیر عامل توانیر با بیان اینکه امسال برای نخستین مرتبه، رکورد تولید و پایداری برق در کشور شکسته شد و شاخص پایداری به بیش از ٩٨ درصد رسید، تاکید کرد: علیرغم مشکلاتی که در صنعت برق به وجود آمد، موفق به گذر تابستان بدون خاموشی فراگیر شدیم.

کردی با اشاره به اهمیت ویژه صنعت برق در کشور، گفت: با توجه به حساسیت‌های صنعت برق و وابستگی‌های جامعه به این صنعت، مدیریت در آن از اولویتی ویژه برخوردار است.

وی تصریح کرد: این صنعت را نمی‌توان با روش‌های قدیمی و منسوخ مدیریتی هدایت کرد، به همین دلیل از سال ١٣٨٠ ایجاد کانون ارزیابی مدیران صنعت برق در دستور کار قرار گرفت تا استعدادهای مدیریتی از سطوح پایین شناسایی و در زمان مناسب از آنها استفاده شود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.