کد مطلب: ۲۱۳۴۲۰

نخستین لایحه بودجه عراق پس از داعش تصویب شد

نخستین لایحه بودجه عراق پس از داعش تصویب شد

پارلمان عراق پس از مدت‌ها تاخیر، سرانجام نخستین لایحه بودجه پس از داعش را به تصویب رساند که در این لایحه، درآمد دولت معادل ۸۸ میلیارد دلار و کسری بودجه هم ۱۰.۵۸ میلیارد دلار فرض شده است.

پارلمان عراق پس از مدت‌ها تاخیر، سرانجام نخستین لایحه بودجه پس از داعش را به تصویب رساند، هر چند که نمایندگان کُرد به نشانه اعتراض آن را تحریم کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از رویترز؛ لایحه نهایی نشان می‌دهد بودجه سال جاری میلادی معادل ۸۸ میلیارد دلار و مبتنی بر صادرات روزانه ۳.۸ میلیون بشکه نفت به قیمت ۴۶ دلار در هر بشکه است. در این لایحه، درآمد دولت معادل ۸۸ میلیارد دلار و کسری بودجه هم ۱۰.۵۸ میلیارد دلار فرض شده است.

پارلمان موظف بود تا قبل از شروع سال مالی جدید در ژانویه، بودجه را تصویب کند اما سه گروه اصلی پارلمان یعنی کردها، سنی‌ها و شیعه‌ها با پیشنهاد دولت مرکزی مخالفت‌های جدی داشتند. دولت سه‌شنبه گذشته اعلام کرده بود با کردها برای تداوم صادرات نفت منطقه کرکوک از طریق بندر «سیحان» ترکیه به توافق رسیده است. از ۳.۸ میلیون بشکه نفتی که روزانه باید صادر شود، ۲۵۰ هزار بشکه از منطقه کردستان عراق صادر خواهد شد. هنوز مشخص نیست تحریم نمایندگان کرد پارلمان چه تاثیری بر این مساله خواهد داشت.

قانون‌گذاران شیعه خواستار تخصیص بیشتر اعتبارات به مناطق شیعه‌نشین و نفت‌خیز جنوب این کشور و نیز حقوق و مزایای بیشتر نظامیان شیعه بودند در حالی که نمایندگان سنی خواستار توجه بیشتر به مناطق عمدتا سنی نشین آزاد شده از اشغال داعش نظیر موصل هستند.

روز پنج‌شنبه هفته جاری رئیس مجلس سنی، نخست وزیر شیعه و رئیس‌جمهور کرد عراق با یکدیگر دیدار خواهند کرد تا در خصوص تخصیص بودجه تبادل نظر کنند. پس از آنکه کردها فروش نفت را به‌طور مستقل از دولت مرکزی اجرا کردند، بغداد پرداخت حقوق کارکنان دولتی به شهر اربیل را از سال ۲۰۱۴ متوقف کرده است.

تولید نفت عراق که مهم‌ترین منبع درآمد این کشور محسوب می‌شود به روزی ۳.۴ میلیون بشکه در روز رسیده است، اما کاهش جهانی بهای نفت خام به همراه هزینه مورد نیاز برای بازسازی زیرساخت‌های آسیب دیده در جنگ با داعش، این کشور را از نظر منابع مالی در تنگنا قرار داده است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.