خبر مهم:

کد مطلب: ۷۱۶۸۹۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نخست وزیر بعدی بریتانیا کیست؟ / بوریس جانسون میدان را خالی کرد؟

نخست وزیر بعدی بریتانیا کیست؟ / بوریس جانسون میدان را خالی کرد؟

بوریس جانسون نخست وزیر اسبق بریتانیا، روز یکشنبه اعلام کرد که در دور جدید رقابت بر سر مقام نخست وزیر پس از استعفای لیز تراس شرکت نخواهد کرد. اکنون ریشی سوناک بیشترین شانس را برای رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزیر دارایی سابق بریتانیا، ریشی سوناک، روز دوشنبه می‌تواند به عنوان سومین نخست‌وزیر این کشور در ۵۰ روز گذشته انتخاب شود. نامزدهای جایگزین لیز تراس باید تا ساعت ۱۵ امروز به وقت اروپای مرکزی، حداقل از ۱۰۰ نماینده حزب محافظه کار حمایت بگیرند. تاکنون فقط سوناک از این هدف فراتر رفته است.

به نقل از یورونیوز ، عصر یکشنبه، بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق، گفت که وارد این رقابت نمی‌شود و مدعی شد که اگرچه از حمایت کافی برخوردار است، اما اکنون زمان مناسبی برای بازگشت به خط مقدم سیاست نیست. تعدادی از حامیان اصلی جانسون اکنون حمایت خود را به سوناک تغییر داده‌اند. اعتقاد بر این است که پنی موردانت، کاندیدای دیگر نخست وزیری، حتی پس از به دست آوردن برخی از آرای بالقوه جانسون، از تعداد ۱۰۰ رای فاصله زیادی دارد.

اگر تنها یک کاندید تا اتمام دوره نامزدی بیش از ۱۰۰ رای از نمایندگان بگیرد، تا پایان هفته نخست وزیر خواهد شد. اگر موردانت حمایت بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس را نیز بگیرد، احتمالا یک نظرسنجی آنلاین از اعضای حزب محافظه کار در روز پنجشنبه انجام خواهد شد.

ریشی سوناک یک مولتی میلیاردر ۴۲ ساله است که آخرین رای اعضا را در رقابت با لیز تراس برای رهبری حزب در ماه اوت از دست داد. تراس هفته گذشته با استعفای خود کوتاه‌ترین دوره نخست‌وزیری بریتانیا را رقم زد. سوناک با انتشار پستی در توییتر، از بوریس جانسون تمجید کرد و گفت که او کشور را از برخی از سخت‌ترین چالش‌هایی که تاکنون با آن‌ها روبرو بوده‌اند از جمله برگزیت و عرضه واکسن کرونا نجات داده است و اینکه همیشه برای اقدامتش قدردان او خواهند بود.

واکنش رسانه‌های اروپایی به آشفتگی سیاسی در بریتانیا

آخرین تدابیر سیاسی در بریتانیا، با تصمیم نهایی بوریس جانسون مبنی بر عدم نامزدی دوباره برای نخست وزیری، اواخر عصر یکشنبه به روزنامه‌های سراسر اروپا اعلام شد.

روزنامه لوموند فرانسه گفت که جانسون نتوانست بر بی اعتمادی و حتی بعضا خصومت بخش بزرگی از نمایندگان محافظه کار غلبه کند. در همین حال در اسپانیا، روزنامه ال موندو گزارش داد که پنی موردانت به سختی حمایت ۳۲ نماینده مجلس را گرفت و تحت فشار زیادی برای عقب‌نشینی و جلوگیری از اختلافات جدید در حزب بود.

روزنامه آلمانی Süddeutsche Zeitun بر درخواست‌های حزب ملی اسکاتلند برای برگزاری بدون تاخیر انتخابات عمومی جدید تمرکز کرد. آنها به نقل از ایان بلکفورد، رهبر SNP وست مینستر گفتند: «آخرین چیزی که این کشور به آن نیاز دارد، یک محافظه کار غیر منتخب دیگر در داونینگ استریت است». سرمقاله ای در Helsingin Sanomat، روزنامه اصلی فنلاند و یکی از پرتیراژترین نشریات اروپا، سیاست داخلی بریتانیا را «آشفته و به هم ریخته» خواند.

این روزنامه نوشت: «انگلیسی‌ها خود اولین کسانی بودند که رهبران و کشور خود را به دلیل بی‌ثباتی سیاسی تنبیه کردند. نیاز به گفتن نیست چرا که انگلیسی‌ها خودشان هم می‌دانند که چرخ رهبری بیش از حد تند می‌چرخد».

بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا روز یکشنبه اعلام کرد که در رقابت‌های این هفته بر سر رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا شرکت نخواهد کرد. جانسون در بیانیه‌ای گفت با اینکه او حمایت ۱۰۲ نماینده را جلب کرده است اما عدم وجود اتحاد در حزب محافظه‌کار به این معنی است که زمان مناسبی برای نامزدی او نیست. جانسون گفت: «اگرچه من با ریشی سوناک و پنی مردونت تماس گرفتم زیرا امیدوار بودم بتوانیم در جهت منافع ملی گرد هم بیاییم متأسفانه نتوانستیم راهی برای انجام این کار پیدا کنیم».

ریشی سوناک، رئیس سابق خزانه داری بریتانیا، یکشنبه نامزدی خود را برای مقام نخست وزیر بعدی بریتانیا در تلاش برای «چرخش» اقتصاد این کشور و «اتحاد» حزب محافظه کار اعلام کرد. سوناک در بیانیه‌ای گفت: «در هر سطحی از دولتی که من اداره می‌کنم صداقت، حرفه‌گرایی و مسئولیت‌پذیری وجود خواهد داشت و من روز به روز برای انجام این کار تلاش خواهم کرد».

بر اساس آمارهای غیررسمی بی بی سی و اسکای نیوز، سوناک حمایت حداقل ۱۲۴ قانون‌گذار محافظه کار را دارد که بسیار بیشتر از تعداد آرای مورد نیاز برای واجد شرایط بودن است. سوناک در رقابت حزب محافظه کار برای جایگزینی لیز تراس پیشتاز است. حزب محافظه کار دستور برگزاری رقابتی را داده است که هدف آن نهایی کردن نامزدها در روز دوشنبه و تعیین نخست وزیر جدید یعنی سومین نخست وزیر کشور در سال جاری ظرف یک هفته است.

ده ها تن از ۳۵۷ قانون‌گذار محافظه کار بریتانیا هنوز به طور علنی اعلام نکرده‌اند که از چه کسی برای جایگزینی تراس حمایت می‌کنند. اگر تا پایان زمان اعلام شده موردانت نیز حمایت صد نماینده را جلب کند، ۱۷۲۰۰۰ عضو حزب در رای‌گیری آنلاین بین دو نامزد نهایی تصمیم خواهند گرفت. نخست وزیر جدید قرار است تا روز جمعه انتخاب شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.