کد مطلب: ۶۹۴۸۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نرخ بهره کاهش می‌یابد؟

نرخ بهره کاهش می‌یابد؟

نرخ بهره بین بانکی در سوم شهریور برای دومین هفته متوالی صعودی شد. این صعود چه تاثیری روی بازار سرمایه دارد و آیا ادامه‌دار است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، با اعلام بانک مرکزی نرخ سود بین بانکی در سوم شهریور ۱۴۰۰ معادل ۰٫۰۱ واحد درصد افزایش یافت. به این ترتیب بهره بین بانکی در پایان هفته گذشته به رقم ۲۰٫۶۵درصد رسید. رشد اندک بهره بین بانکی در هفته گذشته، سبب شد که این نرخ برای دومین هفته متوالی صعودی شود. موضوعی که با توجه به عواقب سرکوب نرخ سود بین بانکی در هفته‌های گذشته، دور از انتظار نبود.

وحید نکویی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: نرخ بهره بین بانکی با نرخ بهره بانکی متفاوت است. نرخ بهره بین بانکی یعنی بانک‌ها در پایان دوره مالی کوتاه مدت خود با کسری ذخیره (کسری پول) مواجه می‌شوند در بازار بین بانکی از سایر بانک‌ها از خود بانک مرکزی استقراض می‌کنند. نرخ بهره بین بانکی مهم‌ترین علامت دهنده و نرخ بهره در اقتصاد است. می‌توانیم مهم‌ترین نرخ در بازار پول نرخ بهره بین بانکی است.

وی ادامه داد: نرخ بهره‌ بین بانکی که جهت دهنده به نرخ بهره بانکی است. به عنوان یک نرخ بازده بدون ریسک برای سرمایه‌گذاران مدنظر و تعریف شده است. بنابراین وقتی که شما در بازار پول و دارایی بدون ریسک نرخ بازده بیشتری را می‌دهید جذابیت سرمایه‌گذاری در بانک و دارایی‌های بدون ریسک را نسبت به دارایی‌های ریسک‌پذیرتر مانند سهام را افزایش می‌دهید.

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: افزایش در نرخ بازده و نرخ بهره باعث خروج پول از دارایی‌های ریسکی و حرکت آن به سمت دارایی‌های بدون ریسک می‌شود. به همین دلیل با افزایش نرخ بهره و افزایش نرخ بهره بین بانکی باعث خروج پول و اثرات منفی ایجاد می‌شود.

تاثیر نرخ بهره بانکی روی بورس

نکویی به با اشاره به تاثیر نرخ بهره بانکی روی بورس گفت: اگر نرخ بهره بین بانکی تثبیت شود (می‌دانیم که نرخ بهره بین بانکی ۲۰ درصد یعنی P/E تقریبا ۵) زمانی‌که نرخ بهره بین بانکی از ۲۰ درصد بیشتر شود، P/E دارایی‌های بدون ریسک کمتر از ۵ باش. در چنین شرایطی بسیاری از سهام‌هایی که P/E خیلی بالاتری دارند برای سرمایه‌گذاران جذابیت سرمایه‌گذاری نخواهد داشت.

وی ادامه داد: نرخ بهره کمتر از ۲۰ درصد برسد و بازده کمتری را به سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز بدهد. باعث می‌شود سرمایه‌گذاران به دارایی‌های ریسک‌پذیرتر تمایل داشته باشند و انگیزه ورود به دارایی‌های ریسکی‌تر افزایش پیدا می‌کند. اما در مقابل اگر نرخ بهره بین بانکی افزایش پیدا کند ۲۱ درصد و بیشتر از آن باشد انگیزه سفته بازی و به سمت کالاهای ریسک‌پذیر کاهش پیدا می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره آینده نرخ بهره بین بانکی اظهار کرد: نرخ بهره بین بانکی را دو عامل مشخص می‌کند نخست تقاضای اضافه برداشت بانک‌ها است که کمبود نقدینگی و ذخایر را دارند. دومین مورد نیز عرضه بانک مرکزی است.

نکویی در پایان توضیح داد: در این حالت پس چند ماه ابتدایی سال با توجه به این که چرخه تولید و تسهیلات وام‌دهی بانک‌ها افزایش پیدا می‌کند. تقاضای آنها برای ذخائر هم افزایش پیدا می‌کند و باتوجه به اینکه به نظر می‌رس هدف دولت سیزدهم کنترل تورم باشد. دولت و بانک مرکزی هم عرضه ذخائر در بازار بین بانکی را افزایش ندهد. هر دو این حامل‌ها باعث می‌شود که چشم‌انداز زیادی برای کاهش نرخ بهره بین بانکی نداشته باشیم و به‌نظر من نرخ بهره بین بانکی کاهش زیادی نخواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.