خبر مهم:

کد مطلب: ۷۵۷۶۴۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خیز بلند نرخ بهره بین بانکی / سرکوب متوقف شد؟

خیز بلند نرخ بهره بین بانکی / سرکوب متوقف شد؟

با وجود رکوردشکنی تزریق پول بانک مرکزی در بازار شبانه، نرخ بهره بین بانکی با جهشی 0.12 واحد درصدی همراه شد و به 21.17 درصد رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز بانک مرکزی جدیدترین به‌روزرسانی خود از آمار نرخ بهره بین بانکی و حداقل نرخ توافق بازخرید یا ریپو را منتشر کرد. گزارشی که بر اساس آن، نرخ بهره بازار شبانه پس از چهار هفته حرکت نوسان 0.01 واحد درصدی، در هفته دوم بهمن ماه صعودی 0.12 واحد درصدی را تجربه کرد. با این حال حداقل نرخ توافق بازخرید همانند هفته‌های گذشته، بدون تغییر در 21 درصد باقی ماند.

روند تغییرات هفتگی نرخ بهره بین بانکی

روند تغییرات هفتگی نرخ بهره بین بانکی

جهش نرخ بهره بین بانکی

بر اساس گزارش بانک مرکزی از تغییرات نرخ‌های بهره در هفته منتهی به 12 بهمن ماه، میانگین موزون نرخ بازار بین بانکی در این مدت جهشی 0.12 واحد درصدی را تجربه کرد که از آبان ماه امسال به این سو بی‌سابقه بوده است.

با این جهش، نرخ بهره بین بانکی در هفته‌ای که گذشت به 21.17 درصد صعود کرد و به بالاترین سطح خود از آغاز مرداد ماه سال 1401 رسید.

سیاست‌های بانک مرکزی تغییر کرد؟

نرخ سود بین بانکی، نرخی است که در مبادلات بانک‌ها در بازار شبانه کشف می‌شود و بانک‌ها، مراودات کوتاه‌مدت خود در این بازار را بر اساس این نرخ انجام می‌دهند.

با وجود اینکه بانک مرکزی، از مرداد ماه امسال و پس از رسیدن نرخ سود بین بانکی به سقف تاریخی خود در 21.31 درصد، سیاست سرکوب نرخ مذکور در زیر سطح 21 درصدی را در دستور کار خود قرار داده بود اما چند هفته‌ای است که نرخ بهره بین بانکی وارد این کانال شده و در آن نوسان می‌کند.

به نظر می‌رسد که افزایش نرخ بهره بین بانکی در پی رشد نرخ‌های سود سپرده و تسهیلات بانکی باشد. زیرا هفته گذشته بود که بانک مرکزی در بخشنامه‌ای جدید از نرخ‌های سود جدید نظام بانکی رونمایی کرد که بر اساس آن، نرخ سود سپرده سه ساله از 18.5 درصد به 22.5 درصد ارتقا یافت. حال به نظر می‌رسد که پس از افزایش نرخ‌های سود بانکی، بانک مرکزی سیاست سرکوب خود در بازار بین بانکی را هم متوقف کرده و این نرخ بار دیگر در مسیر صعودی قرار گرفته است.

جهش نرخ بازار شبانه با وجود رکوردشکنی تزریق پول

یکی دیگر از نکات قابل توجه درباره معاملات بازار بین بانکی در هفته دوم بهمن ماه، جهش این نرخ با وجود رکوردشکنی بانک مرکزی در پول‌پاشی در این بازار بود.

بانک مرکزی در هفته‌ای که گذشت، نقدینگی موردنیاز پنج بانک و موسسه مالی را به ارزش 19 هزار میلیارد تومان تامین کرد که این رقم در هفت هفته اخیر بی‌سابقه بوده است.

از آنجا که پیش‌تر بانک مرکزی، با استفاده از تزریق این منابع سعی می‌کرد که نرخ بهره بین بانکی را کنترل کند اما به نظر می‌رسد که تزریق این 19 هزار میلیارد تومان در بازار بین بانکی هم نتوانسته جلوی صعود این نرخ را بگیرد.

این موضوع در کنار رکوردشکنی‌های پیاپی بانک مرکزی در تزریق پول در بازار باز و افزایش سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در این بازار، تنها از یک موضوع حکایت دارد؛ وضعیت هشداردهنده ناترازی بانک‌ها و نیاز مبرم آنها به وجوه نقد. موضوعی که می‌تواند ریسک بزرگی برای نظام بانکی ایران در آینده نه چندان دور محسوب شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.