کد مطلب: ۷۳۸۱۶۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نرخ بهره بین بانکی در مرز ۲۱ درصد / رکوردشکنی پول‌پاشی بانک مرکزی در بازار باز

نرخ بهره بین بانکی در مرز 21 درصد / رکوردشکنی پول‌پاشی بانک مرکزی در بازار باز

با اعلام بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی با افزایش 0.11 واحد درصدی مواجه شد. همچنین تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز رکوردشکنی کرد. اما علت این اتفاقات چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز بانک مرکزی مطابق هر هفته، داده‌های مربوط به نرخ بهره بین بانکی و نرخ ریپو را بروزرسانی کرد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی ، میانگین موزون نرخ بهره بازار بین بانکی در هفته چهارم آذر ماه با افزایش قابل توجه 0.11 واحد درصدی مواجه شده است. به این ترتیب این نرخ در پایان روز 23 آذر ماه 1401 به 20.99 درصد رسید.

از سوی دیگر مطابق اعلام بانک مرکزی، حداقل نرخ توافق بازخرید پس از 14 هفته درجا زدن در سطح 21 درصد، این هفته با کاهش 0.2 واحد درصدی همراه شد. به این ترتیب حداقل نرخ ریپو در پایان این هفته رقم 20.8 درصد را به ثبت رساند.

نرخ بهره بین بانکی 23 آذر 1401

روند تغییرات نرخ بهره بین بانکی و نرخ ریپو

بانک مرکزی دست از سرکوب نرخ بهره بین بانکی برداشت

رشد 0.11 واحد درصدی نرخ بهره بین بانکی در هفته جاری، باعث شد که این نرخ بار دیگر در مرز 21 درصد قرار بگیرد؛ مرزی که نرخ سود بازار بین بانکی، 20 هفته است که پشت آن قرار دارد.

به نظر می‌رسد که جهش نرخ بهره بین بانکی به آستانه کانال 21 درصدی بی دلیل نیست و علت آن کاهش سرکوب این نرخ توسط بانک مرکزی است.

مطابق بررسی‌های انجام شده، بانک مرکزی که مدت‌هاست با تزریق منابع خود به بازار شبانه، سیاست سرکوب نرخ بهره بین بانکی را اتخاذ کرده، این اقدام را متوقف کرده است. چرا که در این هفته هیچ پولی از بانک مرکزی وارد بازار بین بانکی نشده است.

با این حال این توقف تزریق پول در بازار شبانه، به معنی اصلاح سیاست‌های بانک مرکزی نیست. زیرا آمارها نشان می‌دهند که تنها مسیر پول پاشی بانک مرکزی از بازار بین بانکی به بازار شبانه تغییر کرده است. به طوری تزریق پول بانک مرکزی به بازار باز در این هفته رکوردشکنی کرده است.

چقدر پول به بازار باز تزریق شد؟

گزارش‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد که از ابتدای هفته تا روز سه شنبه 22 آذر ماه، بانک‌ها حدود 113 هزار میلیارد تومان سفارش به بانک مرکزی ارسال کرده‌اند.

حدود 108 هزار میلیارد تومان از این سفارشات با نرخ 21 درصد و سررسید هفت روزه بوده که بانک مرکزی 96 هزار و 640 هزار میلیارد تومان از این سفارش‌ها را پذیرفته است.

به علاوه، بیش از پنج هزار میلیارد تومان از این سفارش‌ها در بازار باز با نرخ 20.8 درصدی و سررسید 6 روزه به ثبت رسیده که بانک مرکزی کل این مبلغ را پرداخت کرده است.

علت پول‌پاشی بانک مرکزی چه بود؟

رکوردشکنی میزان درخواست نقدینگی توسط بانک‌ها در بازار باز و تزریق پول بانک مرکزی در این بازار می‌تواند سیگنال شرایط بد بانک‌ها در این هفته باشد.

همچنین طبق گزارش بانک مرکزی، در طول این هفته 24 بانک و موسسه اعتباری غیربانکی، درخواست نقدینگی خود را در قالب قرارداد ریپو به بانک مرکزی ارسال کرده‌اند. بنابراین نمی‌توان گفت که این وضعیت بد، مختص به یک یا دو بانک است و به نظر می‌رسد که بخش عمده بانک‌ها حداقل در این هفته اوضاع خوبی از نظر تامین نقدینگی موردنیاز خود نداشته‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.