کد مطلب: ۷۹۷۹۵۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ترمز نرخ بهره بین بانکی/ نرخ سود بازار شبانه به ۲۳.۴۳ درصد رسید

ترمز نرخ بهره بین بانکی/ نرخ سود بازار شبانه به 23.43 درصد رسید

نرخ بهره بین بانکی در هفته‌ای که به روند صعودی خود پایان داد و با افتی 0.03 واحد درصدی مواجه شد. با این وجود نرخ ریپو همچنان رقم 23 درصد را نشان می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی مطابق هفته‌های گذشته، آمار و ارقام نرخ بهره بین بانکی و همچنین حداقل نرخ توافق بازخرید مربوط به هفته منتهی به 23 فروردین سال 1402 را از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرد. آماری که از توقف صعود نرخ سود بازار بین بانکی پس از یک رالی صعودی 10 هفته‌ای حکایت دارد. با این حال، حداقل نرخ توافق بازخرید همچنان ثابت مانده و رقم 23 درصد را نشان می‌دهد.

روند نرخ بهره بین بانکی و تزریق پول بانک مرکزی در این بازار از ابتدای سال 1401

روند نرخ بهره بین بانکی و تزریق پول بانک مرکزی در این بازار از ابتدای سال 1401

کاهش اندک نرخ بهره بین بانکی

بر اساس آماری که بانک مرکزی منتشر کرده، نرخ بهره بین بانکی در هفته‌ای که گذشت با کاهش اندک 0.03 واحد درصدی مواجه شده است. به این ترتیب در این هفته میانگین موزون نرخ سود بین بانکی به 23.43 درصد کاهش یافت.

عقب‌نشینی نرخ سود بین بانکی در حالی رخ داد که این نرخ در هفته‌های گذشته روندی صعودی را در پیش گرفته و شاهد رکوردشکنی‌های متوالی بود. حال باید دید که کاهش جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته گذشته، توقفی کوتاه در مسیر ادامه رشد این نرخ است یا روند صعودی نرخ سود بازار شبانه پایان یافته است.

سازوکار بازار بین بانکی چیست؟

بازار بین بانکی، بازاری است که شرایطی را فراهم می‌کند که بانک‌ها و موسسات اعتباری از طریق وام گرفتن از یکدیگر، کسری منابع خود در کوتاه‌مدت را برطرف می‌کنند.

در بازار بین بانکی، بانک‌هایی که در فعالیت‌های روزمره خود دچار کسری منابع نقد شده‌اند، می‌توانند کسری خود را با استقراض از بانک‌هایی که منابع مازاد دارند، پوشش دهند. بانک‌های مقروض مکلفند که در سررسید مشخص، اصل و سود وامی که گرفتند را به بانک قرض‌دهنده پرداخت کنند.

تغییر رویه بانک مرکزی در قبال بازار بین بانکی

با وجود اینکه بازار بین بانکی، همانطور که از نام آن پیداست، بازاری برای مراوده بین بانک‌ها محسوب می‌شود اما بانک مرکزی نیز در صورت لزوم با تزریق منابع خود به بازار بین بانکی در آن ورود می‌کند.

در هفته گذشته نیز بانک مرکزی برای پیشبرد اهداف خود، وارد معاملات بازار بین بانکی شد و با تزریق بیش از 80 هزار میلیارد تومان از منابع خود در این بازار، بخشی از نیاز نقدینگی در 6 بانک و موسسه اعتباری غیربانکی را برطرف کرد. این در حالی است که تزریق پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی، از ابتدای سال گذشته تنها در یک هفته بیش از این رقم 80 هزار میلیارد تومانی بوده است.

اوج‌گیری تزریق پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی در حالی رخ داده است که بانک مرکزی سعی در کنترل تزریق منابع خود در بازار باز داشته و ارزش سفارش‌های پذیرفته‌شده در این بازار را برای چهار هفته متوالی در 80 هزار میلیارد تومان ثابت نگه داشته است.

به این ترتیب می‌توان گفت که سیاست بانک مرکزی در قبال بازار بین بانکی و بازار باز تغییر کرده و این نهاد ترجیح می‌دهد که منابع خود را به جای بازار باز، از طریق بازار شبانه به شبکه بانکی برساند. ابن در حالی است که بانک مرکزی در سال گذشته، علت افزایش شدید تزریق پول در بازار باز را تضمین و قاعده‌مند کردن استقراض‌های شبکه بانکی عنوان کرده بود اما حالا به نظر می‌رسد که سیاستی جدید در بانک مرکزی اتخاذ شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.