کد مطلب: ۳۰۲۰۲۴

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

بهبود بیکاری و چالش افزایش دستمزدها در آمریکا

بهبود بیکاری و چالش افزایش دستمزدها در آمریکا

اگرچه نرخ بیکاری در ایالات متحده به پایین‌ترین سطح خود طی 18 سال گذشته رسیده اما افزایش دستمزدها ناچیز بوده و بازار کار نیاز به بهبود بیشتری دارد.

نرخ بیکاری در آمریکا طی 18 سال گذشته به پایین‌ترین سطح خود و حدود 3.9 درصد رسیده است. این خبر بسیار خوبی برای اقتصاد آمریکاست اما در عین حال چالش‌هایی هم به دنبال دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، یکی از مزیت‌های نرخ بیکاری پایین این است که مشاغل بیشتر و کارمندان کمتری برای هر شغل وجود دارد. به عبارت دیگر، نرخ بیکاری پایین به این معناست که برای هر شغل، کاندیداهای کمتری وجود دارد و این یک فرصت برای کسانی محسوب می‌شود که به دنبال شغل مورد علاقه خود هستند. از سوی دیگر، نرخ بیکاری پایین، شرایط یافتن شغل را برای افرادی که تحصیلات کمتری دارند یا به معلولیت‌های جسمی دچارند، فراهم می‌آورد.

نرخ بیکاری پایین همچنین کارفرماها را ناچار به افزایش دستمزدها با هدف جذب و نگهداری نیروی کار خود می‌کند. با این حال اقتصاددان‌ها بر این باورند که در آمریکا افزایش دستمزدها در سطح پایین‌تری در مقایسه با نرخ بیکاری قرار دارد. برای مثال در ماه آپریل، رشد درآمد سالانه در ایالات متحده از 2.6 درصد به 2.7 درصد گزارش شده است.

به گزارش بیزنس‌اینسایدر، اگرچه نرخ بیکاری به پایین‌ترین سطح خود رسیده اما افزایش دستمزدها ناچیز بوده و بازار کار همچنان نیاز به بهبود بیشتری دارد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که رشد دستمزدها در سه دهه پس از جنگ جهانی دوم در مقایسه با چهار دهه گذشته بسیار سریع‌تر بوده است.

یکی از استدلال‌های فدرال‌رزرو برای افزایش نرخ بهره این است که به دنبال کاهش نرخ بیکاری، دستمزدها افزایش یافته و این موجب تورم می‎شود. از این رو برای مقابله با تورم باید نرخ بهره را افزایش داد. اما واقعیت این است که اگرچه نرخ بیکاری برای اقتصاد این کشور مفید است اما دستمزدها به اندازه کافی‌ رشد نکرده‌ است.

رشد دستمزد ساعتی در ماه گذشته 2.9 درصد گزارش شده که این بالاترین میزان از زمان وقوع رکود بزرگ محسوب می‌شود. با این حال، به عقیده تحلیل‌گران در مقایسه با گذشته رشد دستمزدها بسیار آهسته بوده است. این مساله می‌تواند منجر به مشکلاتی چون افزایش مشارکت نیروی کار به شکل پاره‌وقت شود.

به عقیده جاش بیونز (Josh Bivens)، اقتصاددان، اشتغال کامل به این معناست که کارفرماها متقاضی جذب نیروی کار باشند و اگر عکس این ماجرا در جریان باشد یعنی اشتغال کامل رخ نداده است. در واقع می‌توان گفت تعریف اشتغال کامل این است که رشد دستمزد کاگران و طبقه متوسط افزایش یابد در غیر این‌ صورت نرخ بیکاری به اندازه کافی کاهش نیافته است.

صرفنظر از مدیران و سرپرستان در شرکت‌ها که 20 درصد از نیروی کار در آمریکا را تشکیل می‌دهند و حقوق‌های خوبی دارند، دستمزد ساعتی کارگران در مقایسه با سال گذشته 0.1 درصد کاهش یافته است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که درآمدهای اکثر کارگران آمریکایی طی دهه‌های اخیر چندان افزایش نداشته و در عین حال نابرابری و سودها در بخش‌های بالایی هرم به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.