کد مطلب: ۶۳۶۰۲۳

نرخ تورم کشور کاهش یافت؟/ ارزانی در راه است؟

نرخ تورم کشور کاهش یافت؟/ ارزانی در راه است؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال جاری نرخ تورم ۱۰ درصد کاهش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین وضعیت تورم در ایران چگونه است؟

به نقل از تسنیم ، سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز گفت: در چهل پنجاه سال گذشته در سه مقطع تورم بالا داشتیم، یکی در سال‌های ۷۳ و ۷۴ بود. نوبت دوم در سال‌های ۹۱ و ۹۲ بود. اما در چهار سال اخیر بی‌سابقه است که بالای سی درصد تورم داشتیم. اوج پنجاه درصد تورم را در سال جاری داریم. هم به لحاظ مدت و هم به لحاظ مقادیر، چهار سال گذشته ویژه و در طول تاریخ اقتصاد ایران بی‌نظیر است.

وی خاطرنشان کرد: گفته می‌شود که سه عامل نقدینگی، قیمت‌های خارجی و تولید در نرخ تورم موثر هستند. یک موضوعی که از آن غفلت می‌شود، اصلاح بازارهاست. درست که برای کاهش تورم، باید نقدینگی را کاهش بدهیم، نرخ ارز متعادل باشد و تولید افزایش پیدا کند، اما اصلاح ساختار بازارها مهم است. در شش هفت ماه گذشته تمرکز ما در این وزارتخانه بر اصلاح ساختار بازار بود. البته به دنبال سه موضوع دیگر هم بودیم. رویکرد و نگاه ما در وزارت صمت در مواجهه با تورم صرفا مدیریت نقدینگی، نرخ ارز و افزایش تولید نیست. ما علاوه بر آن‌ها باید اصلاحاتی در ساختار بازار انجام بدهیم.

مهار تورم در کدام بخش حیاتی است؟

وزیر صمت بیان داشت: یکی از بخش‌‌هایی که اگر تورمش مهار شود، تورم سایر بخش‌ها نیز مهار می‌شود، بازار مواد پایه است. هرچقدر که بتوانیم ساز و کارهای قیمت‌گذاری در مواد اولیه مانند فولاد، پتروشیمی و… را مدیریت کنیم و مواد اولیه را ارزان‌تر به دوست تولیدکننده برسانیم، بهتر می‌توانیم قیمت‌ها را کنترل کنیم. علی‌رغم اینکه مشکلاتی وجود داشت، اما قیمت برخی مواد اولیه کاهش پیدا کرد. این نتیجه کاری بود که برای اصلاح بازار مواد پایه انجام دادیم. افزایش قیمت فولاد و میلگرد نیز ناشی از بحران اوکراین است. التهابی که در بازار فولاد و.. شاهد هستیم، کنترل خواهد شد.

فاطمی امین عنوان کرد: در خصوص کالاهای نهایی و مصرفی خانوار کارهای زیادی در دولت انجام شد. کارهایی در وزارت جهاد برای تثبیت قیمت مرغ و تخم‌مرغ انجام شد. در وزارت صمت نیز کارهایی انجام شد که یکی از آن‌ها درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها بود. قیمت مصرف‌کننده را باید فروشگاه اعلام کند. در نتیجه در بیش از پنج هزار قلم کالا قیمت‌ها کاهش پیدا کرده است. در حوزه خدمات نیز کارهایی انجام دادیم.

وی خاطرنشان کرد: تورم یک بیماری عمیق، گسترده و مزمن اقتصاد ایران است و خوشبختانه در سال جاری نرخ تورم ۱۰ درصد کاهش یافت. در اوایل شهریور به ۴۳ درصد رسیده بود که در ماه گذشته به ۳۵ درصد رسید. در همین راستا کاهش تورم و بازگشت آرامش به بازار را در سال آینده نیز شاهد خواهیم بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.