کد مطلب: ۴۴۱۱۷۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نرخ سود بانکی کاهش یافت / اعمال نرخ‌‌های جدید از اول اردیبهشت

نرخ سود بانکی کاهش یافت / اعمال نرخ‌‌های جدید از اول اردیبهشت

شب گذشته برگه‌ای بدون سربرگ و امضا و دارای تاریخ اشتباه در فضای مجازی به سرعت دست به دست شد که خبر از یک اتفاق مهم اقتصادی و یک تصمیم شتاب‌زده بانکی که کاهش نرخ سود بانکی بود می‌داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شب گذشته برگه‌ای بدون سربرگ و امضا و دارای تاریخ اشتباه در فضای مجازی به سرعت دست به دست شد که خبر از یک اتفاق مهم اقتصادی و یک تصمیم شتاب‌زده بانکی که کاهش نرخ سود بانکی بود می‌داد.

اینکه این خبر مورد تایید قرار گرفته یا نه، تاکنون پاسخی از سوی بانک مرکزی داده نشده است.

photo 2020 04 04 22 54 44 1

در متن این اطلاعیه آمده:

«در پی جلسه مشترک مورخ ۱۳۹۹/۱/۹ رئیس کل بانک مرکزی ج.ا.ا و تعدادی از مدیران بانکی و مباحث مطرح شده در خصوص اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار درباره سپرده‌ها در بانک و به منظور جلوگیری از افزایش هزینه‌های مالیاتی و مشکلات ایجاد شده در خصوص افزایش هزینه‌های مالیاتی بانک ناشی از اضافه سود پرداختی، مقرر شد جلسه مشترکی فی مابین بانک مرکزی و نمایندگان شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و کانون بانک‌های خصوصی ۱۳۹۹/۱/۱۷ برگزار گردد. جلسه مشترک برگزار و حسب این جلسه مقرر شد:

۱. حساب‌های پشتیبان به طور کامل همچنان ممنوع بوده و هیچ بانکی مجاز به داشتن حساب پشتیبان نیست.

۲. کماکان پرداخت سود سپرده روزشمار ممنوع است.

۳. نرخ ابلاغی بانک مرکزی برای سپرده‌های بلندمدت یکساله به میزان ۱۵ درصد رعایت شود.

به دلیل جلوگیری از جابجایی سپرده‌ها مقرر شد:

الف) نرخ سود سپرده‌های بلند مدت یکساله اشخاص حقیقی در گام اول از تاریخ ۱۳۹۹/۲/۱ از ۱۷٫۵ درصد تجاوز نکند و بانک‌ها طی سال ۹۹ ترتیبی اتخاذ کنند تا نرخ این دسته از سپرده‌ها با نرخ بانک مرکزی تطبیق داده شود.

ب) نرخ سود سپرده‌های بلندمدت یکساله اشخاص حقوقی از تاریخ ۱۳۹۹/۲/۱، ۱۵ درصد تعیین و اعمال شود.

۴. نرخ سود سپرده های بانک ها به ترتیب جدول ذیل و همچنان ماه شمار خواهد بود.»

بر اساس این اطلاعیه، نرخ سود سپرده‌های بلندمدت یک‌ساله بانک‌ها برای اشخاص حقیقی از ابتدای اردیبهشت ماه امسال ۱۵ الی ۱۷٫۵ درصد و برای حقوقی‌ها ۱۵درصد اعمال خواهد شد.

همچنین نرخ سود کوتاه‌مدت یک ماهه حداکثر هفت درصد خواهد بود.

این‌اقدام یک سیاست پولی انبساطی بوده که می‌توان آن را یک عامل مهم برای رونق بازار سرمایه دانست.

این خبر تاکنون تایید نشده، اما در صورت تایید اقتصاد کلان، بازار سرمایه و همچنین سهام‌های بانکی بازار سهام را تحت تاثیر خواهد گذاشت.

شاید اگر این خبر تایید شود باید منتظر کاهش نرخ بهره وام‌های بانکی نیز بود.

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که در صورت تایید این خبر، آیا اکنون زمان انجام این سیاست بود؟ آیا کاهش نرخ سود سپرده در سالی که اقتصاددانان تورم ۳۰ الی ۴۰ درصدی برای آن متصور هستند تصمیم درستی است؟ آیا این سیاست باعث هجوم نقدینگی به دلار و سکه و گرانی اجناس و تورم بیشتر نمی‌شود؟

این اطلاعیه دچار اشکالاتی نیز بوده که صحت آن را زیر سوال می‌برد، از جمله تاریخ ذکر شده در آن که مربوط به امروز بوده اما اطلاعات مندرج در آن شب گذشته منتشر شده است.

همچنین در همین مورد مهر گزارش داده که بر اساس اطلاعات دریافتی از مدیران بانکی، در جلساتی که از سوی عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با مدیران عامل نظام بانکی برگزار شده، موضوع کاهش نرخ سود بانکی مطرح و تا حدود زیادی مورد توافق واقع شده است. بر اساس اطلاعات دریافتی نرخ سود سپرده‌های بلندمدت یکساله اشخاص حقوقی از اول اردیبهشت ماه ۱۵ درصد تعیین و اعمال می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علیرضا

    منم پولمو درمیارم میبرم شمال الان همه یامایه دارادارن میرن اونجا یا مسکن بورسم که کار ما ها نیست.

  • ناشناس

    نظر من این است تورم ۳۰ تا ۴۰ درصد وبیکاری وباز تورم بالاتر میرود و مشکلات مردم چندین برابر میشود باید یک کار اساسی انجام داد

  • ماهان

    از فردا منتظر پراید سیصد میلیونی و خانه متری صد برابر و دلار و سکه هیولا هم باشید سود بانکی رو بدبخت بیچاره ها میگرفتن اونم میدادن یا کرایه خونه یا چاله ای دیگه با این کار اقتصاد داغون بود نابود میشه حالا بشینید و ملاحظه بفرمایید

  • ماهان

    با پایین بودن سود بانکی همه بازارها ی دیگه دچار تورم وحشتناک میشه سیل نقدینگی تورم رو صد برابر بیشتر میکنه

  • ناشناس

    کجای کار هستین ملت سود رو کاهش دادن تمام دیگه تورم حد و مرز نمیشناسه

  • الی

    نمیدونم چکار سود بانکی دارند این همه نفت و گاز و چیزهای دیگه هست دولت ما هم وقتی تقی به توقی میخوره و پول کم می یاره فقط چاره ی کارش رو درآمدهای کوچیک مردم میدونه، مایی که کار و باری نداریم و ماهی ۳۰۰، ۴۰۰ از سود بانک میگرفتیم الان باید چه گِلی سر بگیریم؟ بخدا مردن شدن برامون آرزو، اینم شد زندگی که برامون ساختن

    • فاطمه

      لعنت به این زندگی که برامون درست کردن

  • ناشناس

    واقعاً چرا دولت به فکره بدبخت بیچاره ها نیست بعضی ها نه بیمه دارند نه کار دارند ازاین نه کاری میتونن انجام بدن با این سود بانکی زندگیشونو میچرخونن تورا خدا این کارو نکنین

  • سیاه پوست

    چه فایده. نظرم گفتی چی میشه هیچی دلار 18 هزار تومن ارزاق سه برابر شده. دیگر جدی همه چیز داره مسخره میشه اقای همتی و امثالهم دغدغه ای نداری. چه خبر دارند از باز نشسته تامین اجتمایی با حقوق یک ملیون صد. از هیچ کجایی هم تامین نمیده. حالا هی داد بزن. کو گوش شنوایی. شاید این شنیدن زمانی دیر باشد.

  • سیاه پوست

    نظر من گویا ایراد داشت. اشکال نداره. به یک پرسش هر کس می‌تواند پاسخ بده. آیا این حق را داریم. حقوق و درآمد اقای رییس کل بانک مرکزی. چقدره.اگر جرمی مرتکب نمی شیم.

  • سیاه پوست

    بازم منم سیاه پوست تامین اجتمایی. ببخشید مزاحم شدم. پرسش ساده کردم مثل اینکه باید در تشخیص مصلحت نظام مطرح بشه. البته پس ازمراحل هویت حضوری در دفاتر پیشخوان. باشه دیگه مزاحم نمی شم. دولت الکترونیک.واقعا که…